PsychologyNow Team

Τα οφέλη της μουσικής στην άθληση

Τα οφέλη της μουσικής στην άθληση

PsychologyNow Team
άντρας ανακαλύπτει τα οφέλη της μουσικής στην άθληση
Image credit: Ivan Samkov/ pexels.com

Νέες μελέτες αποκαλύπτουν τους τρόπους με τους οποίους η μουσική θα μπορούσε να βελτιώσει την απόδοσή σας κατά τη διάρκεια της άσκησης.


Αν έχετε γυμναστεί, τότε σίγουρα έχετε ακούσει κάποιες φορές παράλληλα και μουσική. Έχετε νιώσει ότι κάποια τραγούδια σας βοήθησαν να συνεχίσετε με σημαντικό ρυθμό εκεί που νιώθατε ότι κουράζεστε;

Ένας από τους λόγους που τόσοι πολλοί άνθρωποι ακούνε μουσική κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι ότι τους προσφέρει αρκετά οφέλη. Η έρευνα σχετικά με τις θετικές επιδράσεις της μουσικής κατά τη διάρκεια της άσκησης επανεξετάστηκε σε μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Psychological Bulletin.

Αυτοί οι ερευνητές πραγματοποίησαν μια μετά-ανάλυση μελετών της επίδρασης της μουσικής κατά τη διάρκεια της άσκησης και της αθλητικής απόδοσης. Η μετά-ανάλυση εξετάζει πολλές διαφορετικές μελέτες για να αναζητήσει συνέπεια στα αποτελέσματα των προηγούμενων ερευνών.

Ίσως η μεγαλύτερη επιρροή της μουσικής στην άσκηση, βάσει αυτών των ευρημάτων, είναι ότι η ακρόαση μουσικής κατά τη διάρκεια της άσκησης, μπορεί να σας κάνει να νιώσετε καλύτερα για αυτό που κάνετε.

Πειράματα που έγιναν σε ανθρώπους που ακούνε μουσική ενώ ασκούνται, βρίσκουν ότι οι άνθρωποι αισθάνονται πιο θετικά για την άσκηση όταν έχουν ακούσει μουσική από ό, τι όταν δεν ακούν. Η επίδραση της μουσικής δεν εξαρτάται από την ένταση της άσκησης και το αποτέλεσμα εμφανίστηκε τόσο στους εκπαιδευμένους όσο και στους μη εκπαιδευμένους αθλητές.

Η μουσική φαίνεται επίσης να μειώνει την αίσθηση των ανθρώπων για την ένταση της προσπάθειας που καταβάλουν. Δηλαδή, στο ίδιο επίπεδο έντασης της δραστηριότητας, η ακρόαση μουσικής μπορεί να σας κάνει να νιώσετε σαν να ασκείτε λιγότερη προσπάθεια από ό,τι θα αισθανόσασταν χωρίς μουσική. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει επίσης ότι όταν οι αθλητές είναι ελεύθεροι να ορίσουν το δικό τους επίπεδο άσκησης, είναι πρόθυμοι να ασκηθούν πιο έντονα με τη μουσική παρά χωρίς αυτήν.

Υπάρχουν μερικοί πιθανοί λόγοι για αυτό. Για μερικούς ανθρώπους (ιδιαίτερα όταν βρίσκονται στο αρχικό στάδιο της προπόνησής τους), η μουσική τους βοηθά να εστιάσουν την προσοχή τους στη μουσική παρά στον πόνο ή σε άλλα συμπτώματα προσπάθειας.


Διαβάστε σχετικά: Σε 13 λεπτά η μουσική διώχνει τη θλίψη και σε 9 λεπτά μας κάνει πιο ευτυχισμένους


Για άλλους ανθρώπους (ειδικά για εκπαιδευμένους αθλητές) το περιεχόμενο της μουσικής βοήθησε. Αυτοί είτε συγχρονίζουν την προσπάθειά τους με τη μουσική είτε αντλούν έμπνευση από το ίδιο το τραγούδι μέσω των στίχων του ή άλλων συσχετισμών μεταξύ του τραγουδιού και της αθλητικής παράστασης (σκεφτείτε «Eye of the Tiger»)

Η μουσική φαίνεται επίσης να έχει μικρή επίδραση στη συνολική απόδοση της άσκησης. Οι αθλητές αποδίδουν καλύτερα τόσο κατά τη διάρκεια της άσκησης όσο και όταν ασχολούνται με το άθλημά τους όταν υπάρχει στο περιβάλλον μουσική, αν και τα αποτελέσματα είναι ισχυρότερα για την άσκηση παρά για το ίδιο το άθλημα. Στις μελέτες που αναλύθηκαν η γρήγορη μουσική με ρυθμό μεγαλύτερο από 120 παλμούς ανά λεπτό ήταν πιο αποτελεσματική από την αργή μουσική.

Είναι ενδιαφέρον ότι δεν φαίνεται να έχει σημασία η επίδραση της μουσικής, αν ο αθλητής έχει επιλέξει ο ίδιος τη μουσική ή αν έχει επιλεγεί από κάποιον άλλο (όπως ο πειραματιστής). Έτσι, οι λίστες αναπαραγωγής που επιλέγονται από τους δασκάλους ενός τμήματος άσκησης που συμμετέχετε μπορεί να έχουν αποτελεσματικότητα ακόμη και αν δεν σας αρέσουν όλα τα τραγούδια.

Στο μοναδικό μέρος όπου η μουσική δεν φαίνεται να έχει μεγάλο αντίκτυπο είναι στη φυσιολογική λειτουργία. Ο καρδιακός ρυθμός ενός αθλητή δεν επηρεάζεται σταθερά από τη μουσική. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η μουσική μπορεί να ωφελήσει τη χρήση οξυγόνου του σώματος, αλλά αυτά τα αποτελέσματα είναι μικρά στην καλύτερη περίπτωση.

Όλα αυτά συνεπάγονται ότι η μουσική βοηθάει στη βελτίωσης της απόδοσης και δεν φαίνεται να έχει αρνητικές συνέπειες. Εάν η μουσική σας κάνει να νιώθετε καλύτερα για την άσκηση είναι πιο πιθανό να συνεχίσετε το πρόγραμμα άσκησής σας (το οποίο ωφελεί την υγεία και την απόδοση μελλοντικά). Η μουσική θα μπορούσε επίσης να σας βοηθήσει να μεγιστοποιήσετε τις αθλητικές σας δυνατότητες.

Ακόμα κι αν δεν θέλετε να ανταγωνιστείτε με άλλα άτομα, είναι φυσικό να θέλετε να βελτιώσετε τον εαυτό σας με την πάροδο του χρόνου. Η μουσική μπορεί να σας βοηθήσει να αυξήσει την αίσθηση ότι γίνεστε καλύτεροι με την εξάσκηση.


Alk Kais
Απόδοση: Αλκμήνη Καισαρίδου – Ψυχολόγος

Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...