Ιφιγένεια Στυλιανού

Πώς ενημερώνουμε τα παιδιά για τον κορωνοϊό;

Πώς ενημερώνουμε τα παιδιά για τον κορωνοϊό;

Ιφιγένεια Στυλιανού
δύο παιδιά σε καραντίνα ενημερώνονται για τον κορωνοϊό
Image credit: Jessica West / pexels.com

Μετά την εύλογη και αναγκαία απόφαση για το κλείσιμο των σχολείων και την άμεση τήρησή της, ήταν αναμενόμενο στο μυαλό των μαθητών να αναπτυχθούν αρκετές απορίες, ακόμη και συναισθήματα ανησυχίας, αβεβαιότητας και φόβου.


Πώς όμως ανακοινώνουμε αυτή την αλλαγή στα παιδιά, ειδικά στα μικρότερα, που η σκέψη τους πιθανόν να μην τους επιτρέπει ακόμη την κατανόηση της κατάστασης και η διαδικασία ξαφνικής αλλαγής να τους προκαλεί αρνητικά συναισθήματα; Πώς τους καθησυχάζουμε από τη μία και από την άλλη τους εξηγούμε τη σημαντικότητα πρόληψης, και πώς η παραμονή στο σπίτι δεν σημαίνει διακοπές αλλά κάτι άλλο;

Υπάρχουν ήδη παιδιά που ξεκίνησαν να τρομάζουν με την κατάσταση, όπως επίσης γονείς που δε γνωρίζουν πώς να διαχειριστούν το θέμα. Μήπως, μερικές από τις συμπεριφορές πρόληψης να αποτελούν και οι τρόποι ανακοίνωσης και επεξήγησης της νέας πραγματικότητας στα παιδιά, με καταλληλότητα ανάλογα με την ηλικία τους, λαμβάνοντας αξιόπιστες και κατανοητές πληροφορίες;

Και φυσικά δεν ψάχνουμε για τη «μαγική συνταγή», αλλά για τρόπους με τους οποίους οι γονείς μπορούν να εφαρμόσουν το πιο πάνω, ενώ η δική τους παρέμβαση είναι ιδιαίτερα σημαντική από τη στιγμή που οι εκπαιδευτικοί ενδεχομένως να μην πρόλαβαν να προετοιμάσουν τα παιδιά για την αλλαγή της ρουτίνας, ενώ η τηλεόραση, ως μέσο πληροφόρησης, να μη θεωρείται το καταλληλότερο για τα μικρότερα παιδιά.


Διαβάστε σχετικά: Κορωνοϊός: ο ρόλος του γονιού στην ψυχοσυναισθηματική στήριξη του παιδιού - έφηβου


1. Δίνουμε τις απαραίτητες πληροφορίες αποφεύγοντας αχρείαστες λεπτομέρειες: Με αυτό τον τρόπο εξηγούμε στα παιδιά τί είναι ο ιός και γιατί είναι σημαντικό να προφυλάσσουμε τον εαυτό μας, παρομοιάζοντας την κατάσταση με κάτι γνώριμο για τους ίδιους, με μια παλαιότερη εμπειρία που πιθανόν να είχαν όπου ήταν απαραίτητο να τηρούν κάποια μέτρα υγιεινής.

2. Μέσα από το παιχνίδι και τη φαντασία, εξηγούμε τί σημαίνει «μέτρα πρόληψης»: Π.χ: Για τις επόμενες μέρες όλοι μας θα παίζουμε ένα παιχνίδι. Σε αυτό το παιχνίδι όλοι θα είμαστε νικητές κάθε μέρα αν καταφέρουμε να πλένουμε με προσοχή τα χέρια… επίσης, κάθε φορά που βρισκόμαστε έξω από το σπίτι, τα αντικείμενα στο χώρο (πόρτες, τραπέζια κτλ.) θα είναι τα «εμπόδια» που θα αποφεύγουμε. Κάποιες φορές οι γονείς μπορεί να ξεχνούν το παιχνίδι, γι΄αυτό το λόγο είναι σημαντικό να το έχεις στο μυαλό για να μας το υπενθυμίζεις.

3. Επίσης, βοηθήστε το παιδί να θυμάται τους κανόνες υγιεινής και τί χρειάζεται να προσέχουν: Π.χ: Αυτό το βραχιολάκι που από σήμερα θα φοράμε στο χέρι, θα μας θυμίζει το παιχνίδι μας!, Η ζωγραφιά στο ψυγείο θα μας θυμίζει πώς πλένουμε τα χέρια.

Την ίδια στιγμή, η ρουτίνα στο σπίτι και η ακολουθία ενός καθημερινού – σταθερού όμως όχι πιεστικού - προγράμματος (π.χ: ώρα που ξυπνάνε, φαγητού, μελέτης, παιχνιδιού, ύπνου), έστω και αν τα παιδιά δεν πηγαίνουν στο σχολείο, μπορεί να τους ενισχύσει το συναίσθημα της σταθερότητας και της βεβαιότητας, αλλά και να αποτρέψει τα παιδιά από την πλήξη και φυσικά την κατάχρηση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.

Βοηθήστε τα παιδιά να θυμούνται και να ακολουθούν το πρόγραμμα, αποφασίζοντάς το από κοινού, καταγράφοντας ή ζωγραφίζοντάς το σε ένα σημείο που μπορούν να το βλέπουν καθημερινά, και επιβραβεύοντας την τήρησή του. Τέλος, καθησυχάστε τα παιδιά εξηγώντας τους ότι είναι φυσικό οι άνθρωποι να αρρωσταίνουν, και πως οι αλλαγές στην καθημερινότητα έχουν σκοπό να βοηθήσουν μικρούς και μεγάλους να είναι καλά!

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...