Μια ομάδα ψυχολόγων διαπίστωσε ότι μειώνοντας τον χρόνο που αφιερώνουν τα παιδιά στις οθόνες, σε μόλις τρεις ώρες την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση στην ψυχική υγεία τους.
Στην εργασία, που δημοσιεύεται στο περιοδικό JAMA Network Open, η ομάδα περιγράφει πώς διεξήγαγε μια τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή στην οποία συμμετείχαν 89 οικογένειες και τις επιπτώσεις της μείωσης του χρόνου που αφιερώνουν στην οθόνη των ηλεκτρονικών συσκευών.
Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που περνούν μεγάλα χρονικά διαστήματα χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικές συσκευές -είτε για να παρακολουθήσουν ταινίες ή βίντεο, είτε για να συμμετάσχουν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε για να παίξουν βιντεοπαιχνίδια- τείνουν να εκδηλώνουν προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως αντικοινωνική συμπεριφορά και δυσκολίες στη διαχείριση των συναισθημάτων.
Τέτοια ευρήματα γίνονται προβληματικά, όπως προτείνουν ορισμένοι στον τομέα, όταν αυτό γίνεται ενδημικό. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά στη Δανία περνούν κατά μέσο όρο 7 έως 8 ώρες καθημερινά χρησιμοποιώντας τις προσωπικές τους ηλεκτρονικές συσκευές- ένα στατιστικό στοιχείο που υποδηλώνει ότι τα περισσότερα παιδιά κάνουν ελάχιστα πράγματα εκτός από το να πηγαίνουν στο σχολείο και να παίζουν στα τηλέφωνα, τους φορητούς υπολογιστές ή τους υπολογιστές τους.
Σε αυτή τη νέα μελέτη, η ερευνητική ομάδα αναρωτήθηκε αν η αφαίρεση τέτοιων δραστηριοτήτων θα βελτίωνε την ψυχική υγεία, και αν ναι, πόσο γρήγορα θα μπορούσε να επέλθει αυτό. Για να το διαπιστώσουν, διεξήγαγαν μια κλινική δοκιμή στην οποία συμμετείχαν 89 οικογένειες που περιλάμβαναν 181 παιδιά από 10 πόλεις της Δανίας.
Η δοκιμή περιελάμβανε τη δοκιμή όλων των παιδιών της μελέτης με τη χρήση του «Ερωτηματολογίου Αξιοποίησης των Δυνατοτήτων και Δυσκολιών» για να μάθουν περισσότερα για τις κοινωνικές δεξιότητες, τη γενική συμπεριφορά, τη συναισθηματική σταθερότητα και τη συνολική ψυχική τους υγεία.
Στη συνέχεια, ζήτησαν από όλα τα παιδιά σε 45 από τις οικογένειες να περιορίσουν τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών σε μόλις τρεις ώρες την εβδομάδα (χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η χρήση στο σχολείο), για δύο εβδομάδες – στα σπίτια των συμμετεχόντων εγκαταστάθηκαν βιντεοοθόνες για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση.
Στη συνέχεια, ζήτησαν από όλα τα παιδιά να συμπληρώσουν ξανά το ίδιο ερωτηματολόγιο, για να δουν αν υπήρχαν διαφορές.
Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε αυτό που περιγράφει ως σημαντική βελτίωση στις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των προβλημάτων συμπεριφοράς και της αντιμετώπισης συναισθηματικών ζητημάτων.
Έρευνα: Jesper Schmidt-Persson et al, Screen Media Use and Mental Health of Children and Adolescents, JAMA Network Open (2024).
Απόδοση – Επιμέλεια: PsycholgyNow.gr
Πηγή
*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*