PsychologyNow Team

Η συμπεριφορική επιστήμη θα μπορούσε να δώσει ώθηση στον εμβολιασμό

Η συμπεριφορική επιστήμη θα μπορούσε να δώσει ώθηση στον εμβολιασμό

PsychologyNow Team
επιστήμονας ακολουθεί την συμπεριφορική επιστήμη που δίνει ώθηση στον εμβολιασμό
Image credit: Gustavo Fring / pexels.com

Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, με το να εστιάζουμε στη διστακτικότητα γύρω από τον εμβολιασμό για την Covid-19, χάνουμε την ευκαιρία να αυξήσουμε τον αριθμό των εμβολιασμένων μέσω της καλύτερης κατανόησης της δυνατότητας, των ευκαιριών και των κινήτρων των ανθρώπων να κάνουν το εμβόλιο.


Η Ειδική Ομάδα Συμπεριφορικής Επιστήμης και Πρόληψης Νοσημάτων της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρίας, μελετώντας τους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τους πολίτες όταν λαμβάνουν μηνύματα για τον εμβολιασμό, εντόπισε έξι βασικές αρχές που θα βελτιώσουν τις προσπάθειες των υπευθύνων της δημόσιας υγείας να προσεγγίσουν τις κοινότητες και να προωθήσουν τον εμβολιασμό σε ολόκληρο τον πληθυσμό.

  • Κατανόηση. Οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να δεχτούν να εμβολιαστούν εάν κατανοήσουν την ασφάλεια του εμβολίου, τα οφέλη για τον εαυτό τους και τις κοινότητές τους, αλλά και αν ενημερωθούν σαφώς για τις πιθανές παρενέργειες και λάβουν σχετικές οδηγίες για την αντιμετώπισή τους.
  • Εξατομίκευση. Ο καθένας πρέπει να λαμβάνει μηνύματα που να είναι εξατομικευμένα σύμφωνα με τις ανάγκες του, για παράδειγμα σε συγκεκριμένες γλώσσες και μέσω προσβάσιμων μέσων.
  • Εμπιστοσύνη. Η εξάλειψη της παραπληροφόρησης είναι ζωτικής σημασίας, τα μηνύματα πρέπει να αναφέρουν γεγονότα και να παραδίδονται από αξιόπιστα μέλη της κοινότητας.
  • Πρέπει να αντιμετωπιστούν τα εμπόδια πρόσβασης – πρακτικά και ψυχολογικά. Για παράδειγμα, τα κέντρα εμβολιασμού πρέπει να είναι προσβάσιμα εντός των τοπικών δήμων.
  • Τα μηνύματα πρέπει να είναι κατανοητά στον μέσο άνθρωπο, απαλλαγμένα από δυσνόητη ορολογία.
  • Προβολή της αποτελεσματικότητας των εμβολίων και του οφέλους τους όχι μόνο για τον εμβολιαζόμενο αλλά και για την οικογένειά του και την κοινωνία στο σύνολό της.

Διαβάστε σχετικά: Η δύναμη της απειροελάχιστης πιθανότητας


Η Δρ Τρέισι Έπτον, επικεφαλής συγγραφέας της οδηγίας, δήλωσε:

Εάν προσεγγίσουμε το πρόγραμμα εμβολιασμού μέσω της συμπεριφορικής επιστήμης, γνωρίζουμε ότι η ικανότητα των ανθρώπων να εφαρμόσουν τη συμπεριφορά, οι ευκαιρίες να ενεργοποιήσουν τη συμπεριφορά και το κίνητρο για την εκτέλεση της συμπεριφοράς παίζουν ρόλο στην αποδοχή του εμβολιασμού.

Στην προσπάθειά μας να συνεχιστεί και να αυξηθεί ο εμβολιασμός, είναι σημαντικό τα μηνύματα δημόσιας υγείας να είναι προσωπικά, σαφή, αληθή και να παρέχονται μέσω ενός διαύλου ή ατόμου που εμπιστεύονται οι κοινότητες. Πρέπει να εμπλέξουμε μέλη διαφορετικών ομάδων, για να ανακαλύψουμε τις ιδιαίτερες ανάγκες τους και τι μπορεί να τους κάνει να εμπιστευτούν τον εμβολιασμό, καθώς διαφορετικές ομάδες θα έχουν διαφορετικά επίπεδα γνώσης και κατανόησης, διαφορετικές πεποιθήσεις, διαφορετικά εμπόδια πρόσβασης και διαφορετικές ανάγκες.

Η καθηγήτρια Έιντζελ Τσάτερ, πρόεδρος της ειδικής ομάδας, πρόσθεσε:

Η εξειδίκευση των μελών της ομάδας μπορεί να προσφέρει μια μοναδική εικόνα για το τι πρέπει να ληφθεί υπόψη για τη βελτιστοποίηση της πρόσληψης εμβολιασμού και τη διασφάλιση της ισότητας των εμβολιασμών μεταξύ διαφορετικών πληθυσμών.

Δεν αρκεί να λέμε ότι οι άνθρωποι είναι «διστακτικοί στο εμβόλιο», όταν συχνά τα μηνύματα που λαμβάνουν δεν είναι προσαρμοσμένα και εξατομικευμένα ή/και τα σημεία εμβολιασμού δεν είναι προσβάσιμα. Αυτή η νέα οδηγία καθορίζει με σαφήνεια πώς μπορεί να βελτιστοποιηθεί η προσπάθεια των υπευθύνων για τη δημόσια υγεία λαμβάνοντας υπόψη την ικανότητα, τις ευκαιρίες και τα κίνητρα των ανθρώπων, ώστε όσοι περισσότεροι γίνεται να ενθαρρυνθούν και να διευκολυνθούν να κάνουν το εμβόλιο για να φτάσουμε λίγο πιο κοντά στο τέλος της πανδημίας.


Mari Gia
Απόδοση: Μαρίλια Γιακουμή, Φιλόλογος - Ειδική παιδαγωγός

Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή

 

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...