Η κατάθλιψη συνδέεται με κινδύνους για κακή υγεία εφ’ όρου ζωής

άτομο με κατάθλιψη που συνδέεται με κινδύνους για κακή υγεία εφ’ όρου ζωής
Image credit: Joshua Earle / unsplash.com

Οι άνθρωποι με υψηλότερο γενετικό ρίσκο κατάθλιψης είναι πιο πιθανό να έχουν σωματικά συμπτώματα όπως χρόνιο πόνο, κόπωση και ημικρανία.

Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από τον Δρ Έντα Μπερν, στο Ινστιτούτο Μοριακής Βιοεπιστήμης του Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ, βρήκε ότι η κατάθλιψη είναι μια σοβαρή διαταραχή που συνδέεται με κινδύνους για κακή υγεία εφ’ όρου ζωής.

Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων με κλινικά διαγνωσμένη κατάθλιψη παρουσιάζουν αρχικά στους γιατρούς σωματικά συμπτώματα που προκαλούν δυσφορία και μπορεί να έχουν σοβαρή επίδραση στην ποιότητα ζωής τους. Η έρευνά μας στόχευσε στην καλύτερη κατανόηση της βιολογικής βάσης της κατάθλιψης και βρήκε ότι η αξιολόγηση ενός μεγάλου φάσματος συμπτωμάτων ήταν σημαντική.

Στην ουσία, η έρευνα προσπάθησε να καταλάβει καλύτερα τους γενετικούς κινδύνους και να παραγάγει πιο ακριβείς μετρήσεις κινδύνου, για χρήση στην έρευνα και στην περίθαλψη, δήλωσε ο Δρ Μπερν.

Παρά τις πρόσφατες εξελίξεις, ο Δρ Μπερν είπε ότι η ανεύρεση επιπλέον γενετικών παραγόντων κινδύνου ήταν δύσκολη, εξαιτίας της ποικιλίας των ηλικιών των ασθενών, των συμπτωμάτων τους, της απόκρισής τους στη θεραπεία και πρόσθετων ψυχικών και σωματικών διαταραχών.

Προηγούμενες γενετικές μελέτες έχουν συμπεριλάβει συμμετέχοντες που ανέφεραν ότι είδαν κάποιο γιατρό επειδή ένιωθαν ανησυχία ή ένταση, αλλά οι οποίοι μπορεί να μην πληρούν τα επίσημα κριτήρια για διάγνωση κατάθλιψης, συνέχισε ο Δρ Μπερν.

Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε δεδομένα από περισσότερους από 15.000 εθελοντές, που προσέφεραν λεπτομέρειες σχετικά με το ιστορικό ψυχικής υγείας τους, τα συμπτώματα κατάθλιψης, καθώς και δείγμα DNA μέσω σάλιου.

Θέλαμε να δούμε πώς διέφεραν οι γενετικοί παράγοντες κινδύνου που βασίζονταν σε κλινικούς ορισμούς της κατάθλιψης – από εκείνους που βασίζονταν σε μία και μόνη ερώτηση σε εκείνους που βασίζονταν στη γνωμοδότηση γιατρού για προβλήματα ψυχικής υγείας, είπε ο Δρ Μπερν.

Διαβάστε σχετικά: Μία τυπική ημέρα στον κόσμο της κατάθλιψης

Η έρευνα βρήκε πως οι συμμετέχοντες με υψηλότερο γενετικό ρίσκο για κλινική κατάθλιψη είναι πιο πιθανό να βιώνουν σωματικά συμπτώματα όπως χρόνιο πόνο, κόπωση και ημικρανία.

Συνδέεται επίσης με υψηλότερους δείκτες σωματικών συμπτωμάτων που προκαλούν δυσφορία και αναστάτωση και μπορούν να επηρεάσουν σοβαρά την ποιότητα ζωής των ανθρώπων. Τα αποτελέσματά μας υπογραμμίζουν την ανάγκη για μεγαλύτερες μελέτες που διερευνούν την ευρεία γκάμα των συμπτωμάτων που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με κατάθλιψη, είπε ο Δρ Μπερν.

Ism Tsox
Έρευνα: Brittany L. Mitchell et al, Polygenic Risk Scores Derived From Varying Definitions of Depression and Risk of Depression, JAMA Psychiatry (2021).

Απόδοση - Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή