Ακόμη και τα ήπια καταθλιπτικά συμπτώματα της μητέρας επηρεάζουν την ψυχική υγεία του βρέφους

μητέρα κρατάει στην αγκαλιά της το βρέφος της που κοιμάται

Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα, τα συναισθηματικά προβλήματα στα βρέφη, όπως η υπερδραστηριότητα, η επιθετικότητα και το άγχος, συνδέονται άμεσα με την ύπαρξη συμπτωματολογίας κατάθλιψης στη μητέρα.

Στην έρευνα, διερευνήθηκε ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζονται τα παιδιά ηλικίας 2 έως 5 ετών από τα καταθλιπτικά συμπτώματα και των δύο γονέων. Βρέθηκε ότι η κατάθλιψη του πατέρα επηρεάζει συναισθηματικά τα παιδιά μόνο εάν και η μητέρα βιώνει καταθλιπτικά συμπτώματα. Αντίθετα, τα συμπτώματα της μητέρας είχαν αντίκτυπο στα παιδιά, ακόμη και αν ο πατέρας δεν παρουσίαζε κατάθλιψη.

Στη Φινλανδία πάνω από το 20% των γονέων παρουσιάζει ήπια συμπτωματολογία κατάθλιψης. Σοβαρότερα συμπτώματα βιώνει κοντά στο 9% των μητέρων και το 2,5% των πατέρων.

Η Johanna Pietikäinen, ερευνήτρια του Φιλανδικού Ινστιτούτου για την Υγεία και την Ευημερία (Finnish Institute for Health and Welfare-THL), εξηγεί ότι η κατάθλιψη στους γονείς, τόσο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης όσο και μετά, δεν επηρεάζει μόνο το γονέα που τη βιώνει, αλλά μακροπρόθεσμα επιβαρύνει και την ψυχική υγεία του παιδιού. Μέχρι και σε περιπτώσεις ήπιας κατάθλιψης, είναι σημαντικό τα συμπτώματα να αντιμετωπίζονται έγκαιρα και να προσφέρεται υποστήριξη στους γονείς όσο το δυνατόν νωρίτερα, ακόμη και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Όπως συμπληρώνει η ίδια, η κατάθλιψη στη μητέρα έχει σοβαρή επίδραση στην ψυχική υγεία του παιδιού. Στη Φινλανδία, αν και το σύστημα στις μαιευτικές κλινικές λειτουργεί αποτελεσματικά, χρειάζεται να δοθεί επιπρόσθετη προσοχή στις μητέρες που αντιμετωπίζουν συμπτώματα κατάθλιψης για μεγάλη περίοδο, από τη γέννηση του παιδιού έως και τη συμπλήρωση του πρώτου έτους της ζωής του.

Η κατάθλιψη του ενός γονέα θέτει σε κίνδυνο και την ψυχική υγεία του άλλου γονέα

Η κατάθλιψη του ενός γονέα, αυξάνει τις πιθανότητες για παρουσίαση κατάθλιψης και στον άλλο γονέα. Τα συμπτώματα, μπορεί να διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα και στους δύο γονείς, από τη γέννηση έως και τα πρώτα γενέθλια του παιδιού.

Η Pietikäinen επισημαίνει πως χρειάζεται να διασφαλίζεται η ψυχική υγεία και των δύο γονέων, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης καθώς και μετά τη γέννα, ενώ αν κάποιος από τους δύο γονείς παρουσιάζει συμπτώματα κατάθλιψης, χρειάζεται έλεγχος των συμπτωμάτων και του άλλου γονέα. Ωστόσο, τα ερωτηματολόγια για την κατάθλιψη που υπάρχουν στα μαιευτήρια, δεν μπορούν να αξιολογήσουν επαρκώς την ψυχική ευεξία των πατέρων.

Προηγούμενες εμπειρίες κατάθλιψης αποτελούν τον σημαντικότερο παράγοντα κινδύνου

Η μακροχρόνια κατάθλιψη αποτελεί ένδειξη πως αυτή προϋπήρχε της εγκυμοσύνης. Στην έρευνα, προηγούμενες εμπειρίες κατάθλιψης, αποτέλεσαν προβλεπτικό παράγοντα ύπαρξης σοβαρής ή μέτριας καταθλιπτικής συμπτωματολογίας.

Κάποιοι επιπλέον προβλεπτικοί παράγοντες είναι η αϋπνία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, το στρες, το άγχος και οι δυσμενείς οικογενειακές συνθήκες. Αυτά τα συμπτώματα, προέβλεπαν την εμφάνιση κατάθλιψης τόσο για τη μητέρα όσο και για τον πατέρα.

Πηγή: Maternal and paternal depressive symptoms and children's emotional problems at the age of 2 and 5 years: a longitudinal study
Απόδοση: Γλυκερία Αποστολοπούλου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr