Διαφοροποιώντας την οριακή διαταραχή προσωπικότητας από τη διπολική διαταραχή

σκίτσο με διάφορα σχέδια κεφαλιών που διαφοροποιούν την οριακή διαταραχή προσωπικότητας από τη διπολική διαταραχή

Σε αρκετές περιπτώσεις η οριακή διαταραχή προσωπικότητας (borderline personality disorder) και η διπολική διαταραχή (bipolar disorder) συνυπάρχουν, παρόλο που αποτελούν ξεχωριστές κλινικές διαταραχές. Η διάγνωση αυτών των διαταραχών παρουσιάζει μεγάλη δυσκολία, λόγω των κοινών κλινικών χαρακτηριστικών. Η σωστή διάγνωση οδηγεί στην αποτελεσματική θεραπεία, κι αυτό την καθιστά πολύ σημαντική.

Οι τέσσερις τύποι ψυχοπαθολογίας που χαρακτηρίζουν την οριακή διαταραχή προσωπικότητας είναι:

• η συναισθηματική διαταραχή
  • η παρορμητικότητα
  • τα γνωστικά προβλήματα
  • οι έντονες ασταθείς σχέσεις

Τα βασικά χαρακτηριστικά που εμφανίζονται σε αυτήν, όπως η αποσύνθεση και η παράνοια, συχνά επηρεάζονται από το περιβάλλον του ασθενούς και ιδιαίτερα από τις σχέσεις του. Όσο περισσότερο έντονη ή σημαντική είναι η σχέση, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος να παρουσιαστεί χρόνιο στρες και αλλαγές στη διάθεση.

Τα άτομα με διπολική διαταραχή, παρουσιάζουν συμπτώματα όπως δυσφορία, υπερδραστηριότητα, παρορμητικότητα, τάσεις αυτοκτονίας καθώς και ψυχωτικά συμπτώματα. Συχνά, τα άτομα με αυτό το συνδυασμό συμπτωμάτων ενώ έχουν οριακή διαταραχή προσωπικότητας, χαρακτηρίζονται λανθασμένα ως διπολικοί λόγω της αποτελεσματικής ψυχοφαρμακευτικής θεραπείας που λαμβάνουν για αυτά τα συμπτώματα.

Στην πραγματικότητα, μια εμπεριστατωμένη εκτίμηση μπορεί να δείξει ότι αυτοί οι ασθενείς υποφέρουν πραγματικά από μια διαταραχή προσωπικότητας. Σύμφωνα με μία μελέτη, πάνω από το 1/3 των λανθασμένα διαγνωσμένων με διπολική διαταραχή πληρούσαν τα κριτήρια του DSM-IV για οριακή διαταραχή προσωπικότητας (BPD).

Διαβάστε σχετικά: Διπολική Διαταραχή: Κλινική Εικόνα, Αιτιολογία και Θεραπευτική Αντιμετώπιση

Στην οριακή διαταραχή προσωπικότητας οι αλλαγές στη διάθεση έχουν μικρή διάρκεια, συνήθως λίγες ώρες ενώ στη διπολική διαταραχή διαρκούν μέρες, εβδομάδες ακόμα και μήνες. Οι μετατοπίσεις της διάθεσης στην οριακή διαταραχή προσωπικότητας είναι συνήθως αντίδραση σε ένα περιβαλλοντικού παράγοντα, και απάντηση σε αυτόν, ενώ η αλλαγή διάθεσης στη διπολική διαταραχή μπορεί να εμφανιστεί χωρίς λόγο.

Επιπρόσθετα, οι ασθενείς με οριακή διαταραχή προσωπικότητας συχνά καταλαμβάνονται από συναισθήματα κενού και αναξιότητας, προβληματίζονται με την εικόνα του εαυτού τους και νιώθουν φόβο εγκατάλειψης.

Η ακριβής διάγνωση μπορεί να είναι δύσκολη αλλά είναι απαραίτητη για την κατάλληλη θεραπεία. Προβλέπεται στο μέλλον τα περιστατικά με διαταραχή προσωπικότητας να φτάνουν το 85%.  Όσον αφορά στη θεραπεία, ορισμένα φάρμακα μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την οριακή διαταραχή προσωπικότητας, για συμπτώματα όπως είναι η παρορμητικότητα, η επίμονη κατάθλιψη ή οι τάσεις αυτοκτονίας.

Ολοκληρώνοντας, το μόνο σίγουρο είναι ότι τα φάρμακα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με την ψυχοθεραπεία. Η μακροχρόνια χρήση για την εξισορρόπηση της διάθεσης πρέπει να διατηρηθεί για τις γνωστές περιπτώσεις της διπολικής διαταραχής.

Πηγή: psychcentral
Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr