PsychologyNow Team

Η σημασία της άσκησης στην ζωή των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Η σημασία της άσκησης στην ζωή των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

PsychologyNow Team
άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος γνωρίζουν τη σημασία της άσκησης στην ζωή τους
Image credit: Kate Trifo / pexels.com

Η συμμετοχή στη φυσική δραστηριότητα και στον αθλητισμό είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων και ήδη από το 1978 αποτελεί άρθρο του διεθνούς καταστατικού της UNESCO.


Ειδικές ευκαιρίες θα πρέπει να δίνονται στα άτομα με αναπηρία για την ανάπτυξη της προσωπικότητας τους, μέσω της φυσικής αγωγής, της φυσικής δραστηριότητας και των
αθλητικών προγραμμάτων, τα οποία ταιριάζουν στις απαιτήσεις και στις ανάγκες τους.

Η σημασία του άρθρου του καταστατικού της UNESCO αποκτά μεγαλύτερη αξία για τα άτομα με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος.

Η Προσαρμοσμένη φυσική αγωγή είναι η ειδικότητα που χρησιμοποιεί την άσκηση και την άθληση, τροποποιημένα και προσαρμοσμένα, για να ικανοποιήσει τις ατομικές ανάγκες των ασκούμενων.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η ταχύτερη ένταξη των ατόμων με ΔΑΦ σε προγράμματα άθλησης έχει πολλαπλά οφέλη σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς της μετέπειτα ζωής τους.
Επίσης, η άσκηση αποτελεί μια από τις αποτελεσματικές θεραπείες του αυτισμού.

Τα δημοφιλέστερα αθλήματα για άτομα με ΔΑΦ είναι κολύμβηση, ο στίβος, η ποδηλασία,το bowling, οι πολεμικές τέχνες, η ιππασία και το περπάτημα.

Αρχικά, ένα άτομο με ΔΑΦ είναι προτιμότερο να αρχίσει με ένα ατομικό άθλημα, όπως τα προαναφερόμενα, και με την σωστή καθοδήγηση ενός γυμναστή ειδικής αγωγής για την ανάπτυξη και βελτίωση των βασικών κινητικών προτύπων μέσα από ένα δομημένο και εξατομικευμένο πρόγραμμα άθλησης.

Στη συνέχεια μπορεί να εμπλακεί με ομαδικά αθλήματα, τα οποία θα συνεισφέρουν στην ανάπτυξη και βελτίωση της κοινωνικότητας, της συνεργασίας και αλληλεπίδρασης με
άλλους συνομηλίκους .

Ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αποδοτικότερος τρόπος άσκησης για τα άτομα με αυτισμό είναι η έντονη άσκηση (πχ τρέξιμο) συγκριτικά με την ήπια άσκηση ( πάσες με την μπάλα). Η μέτρια άσκηση έχει μικρή επίδραση στη συμπεριφορά σε αντίθεση με την έντονη άσκηση που συμβάλλει στην μείωση της στερεοτυπικής συμπεριφοράς, υπερκινητικότητας, επιθετικότητας και αυτοτραυματισμού. Επιπλέον οφέλη της έντονης άσκησης είναι η μείωση του άγχους και η βελτίωση του ύπνου.

Τέλος η συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες συμβάλλει στην βελτίωση της συναισθηματικής κατάστασης και κοινωνικοποίησης, στην εκμάθηση διαφόρων αθλημάτων, στην βελτίωση του μεταβολικού ελέγχου και ο αθλητισμός αποτελεί το μέσο για την βελτίωση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης και καταπολέμηση της προκατάληψης.

Μάθετε περισσότερα για το Κέντρο Ημέρας "Στην Αυλή του Κόσμου" του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου, τηλ 2105789190, Χρυσολωρά 10-12, Περιστέρι (πλησίον στάσης μετρό "Αγιος Αντώνιος")


Γράφει ο Κ.Φούντας, Γυμναστής Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής του Κέντρου Ημέρας Εφήβων με Αυτισμό Δυτ. Αττικής "Στην Αυλή του Κόσμου" ... του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...