PsychologyNow Team

Η μουσική εκπαίδευση μπορεί να βελτιώσει την προσοχή και τη λειτουργική μνήμη στα παιδιά

Η μουσική εκπαίδευση μπορεί να βελτιώσει την προσοχή και τη λειτουργική μνήμη στα παιδιά

PsychologyNow Team
παιδί με μουσική εκπαίδευση μπορεί να βελτιώσει την προσοχή και τη λειτουργική μνήμη του
Image credit: Kelly Sikkema / unsplash.com

Τα παιδιά που έχουν λάβει μουσική εκπαίδευση παρουσιάζουν βελτιωμένη ικανότητα προσοχής και μνήμης και έχουν αυξημένη δραστηριότητα σε περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες σχετίζονται με τον έλεγχο της προσοχής και την ακουστική κωδικοποίηση.


Νευροεπιστήμονες βρήκαν καινούργιες ενδείξεις ότι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου μπορεί να είναι ευεργετική για τον εγκέφαλο. Τα παιδιά που έχουν λάβει μουσική εκπαίδευση παρουσιάζουν βελτιωμένη ικανότητα προσοχής και μνήμης και έχουν αυξημένη δραστηριότητα σε περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες σχετίζονται με τον έλεγχο της προσοχής και την ακουστική κωδικοποίηση, τις εκτελεστικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη βελτιωμένη ανάγνωση, την υψηλότερη ανθεκτικότητα, την αυξημένη δημιουργικότητα και την καλύτερη ποιότητα ζωής.

Μια ομάδα με επικεφαλής τον δόκτωρ Leonie Kausel, βιολιστή και νευροεπιστήμονα στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Χιλής και στο Πανεπιστήμιο Ανάπτυξης της Χιλής, εξέτασαν την προσοχή και τη λειτουργική μνήμη 40 παιδιών από τη Χιλή μεταξύ 10-13 χρονών.

Είκοσι παιδιά έπαιζαν κάποιο μουσικό όργανο, είχαν παρακολουθήσει τουλάχιστον 2 χρόνια μαθήματα, έκαναν εξάσκηση για τουλάχιστον 2 ώρες την εβδομάδα και έπαιζαν συστηματικά σε κάποια ορχήστρα ή μπάντα. Είκοσι από τα παιδιά που εξετάστηκαν, επιλέχθηκαν από δημόσια σχολεία του Σαντιάγο και δεν είχαν άλλη μουσική εκπαίδευση, εκτός από αυτή που προέβλεπε το σχολικό πρόγραμμα.

Η προσοχή και η λειτουργική τους μνήμη αξιολογήθηκαν βάση της προηγουμένως αναπτυχθείσας και επικυρωμένης «εργασίας διτροπικής (ακουστικής/οπτικής) προσοχής και λειτουργικής μνήμης (WM)». Κατά τη διάρκεια αυτής της έρευνας ο Kausel και οι λοιποί παρακολούθησαν τη δραστηριότητα του εγκεφάλου των παιδιών με Λειτουργική Απεικόνιση Μαγνητικού Συντονισμού (fMRI), εντοπίζοντας μικρές αλλαγές στη ροή του αίματος μέσα στον εγκέφαλο.

Δεν υπήρχαν διαφορές στο χρόνο αντίδρασης ανάμεσα στις δύο ομάδες. Ωστόσο, τα παιδιά που είχαν λάβει μουσική εκπαίδευση ήταν αισθητά καλύτερα στην άσκηση μνήμης.

Το σημαντικότερο εύρημά μας είναι ότι η καλύτερη απόδοση των μουσικά εκπαιδευμένων παιδιών στις ασκήσεις προσοχής και λειτουργικής μνήμης φαίνεται να βασίζεται σε δύο διαφορετικούς μηχανισμούς, λέει ο Kausel. Ένας, ο οποίος υποστηρίζει περισσότερο τους μηχανισμούς προσοχής σε γενικό τομέα, και ένας, ο οποίος υποστηρίζει περισσότερο τους μηχανισμούς ακουστικής κωδικοποίησης σε συγκεκριμένους τομείς.


Διαβάστε σχετικά: Σε 13 λεπτά η μουσική διώχνει τη θλίψη και σε 9 λεπτά μας κάνει πιο ευτυχισμένους


Και οι δύο μηχανισμοί φαίνονται να έχουν βελτιωμένη λειτουργικότητα σε παιδιά με μουσική εκπαίδευση. Στον μηχανισμό συγκεκριμένου τομέα, οι περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες είναι πιο δραστήριες, συμπεριλαμβάνουν την κάτω μετωπιαία έλικα και την υπερμεσολόβια έλικα – στο μπροστινό και κεντρικό μέρος του εγκεφάλου – και τα δύο μέρη του λεγόμενου «φωνολογικού βρόχου», ένα σύστημα λειτουργικής μνήμης που σχετίζεται με την ακουστική επεξεργασία, τη δημιουργία ακουστικό-κινητικών συνδέσεων και την τονική και λεκτική ακουστική λειτουργική μνήμη.

Για τον μηχανισμό γενικού τομέα, η περιοχή του εγκεφάλου, η οποία είναι πιο δραστήρια είναι πιθανότητα το μετωποβρεγματικό δίκτυο ελέγχου – ένα μεγάλης κλίμακας δίκτυο που αποτελείται από διάφορες περιοχές του εγκεφάλου που ασχολούνται με την εκτελεστική λειτουργία, προσανατολισμένη σε συγκεκριμένους στόχους, και νοητικά απαιτητικές εργασίες.

Ο Kausel και η ομάδα του υποψιάζονται ότι, η μουσική εκπαίδευση αυξάνει τη λειτουργική δραστηριότητα αυτών των εγκεφαλικών δικτύων.

Το επόμενο βήμα είναι να αποδείξουμε τη νομοτέλεια των μηχανισμών που βρήκαμε για τη βελτίωση της προσοχής και της λειτουργικής μνήμης, λέει ο Kausel. Επίσης, σκοπεύουμε να κάνουμε μια διαχρονική έρευνα με παιδιά με μουσική εκπαίδευση, αξιολογώντας την προσοχή και τη λειτουργική μνήμη, και τη δυνατότητα να διερευνήσουμε την παρέμβαση μιας μουσικής εκπαίδευσης σε παιδιά με ΔΕΠΥ.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γράψουμε τα παιδιά μας σε μαθήματα μουσικής;

Φυσικά, θα το σύστηνα, συμφωνεί ο Kausel. Ωστόσο, πιστεύω ότι οι γονείς δε θα έπρεπε να γράψουν τα παιδιά τους μόνο επειδή πιστεύουν ότι, αυτό θα τα βοηθήσει να ενισχύσουν τις νοητικές τους λειτουργίες, αλλά επειδή είναι μια δραστηριότητα, η οποία θα τους προσφέρει χαρά, ακόμα και όταν γίνεται πολύ απαιτητική, και τη δυνατότητα να μάθουν μια παγκόσμια γλώσσα.

Τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν στο ανοιχτής πρόσβασης περιοδικό Frontiers in Neuroscience.


Sof Andr
Έρευνα: Neural Dynamics of Improved Bimodal Attention and Working Memory in Musically Trained Children

Απόδοση: Σοφία Ανδριανάκη
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...