PsychologyNow Team

"Mind over Fashion": ένα πρωτοποριακό project ανατρέπει τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τα ψώνια

"Mind over Fashion": ένα πρωτοποριακό project ανατρέπει τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τα ψώνια

PsychologyNow Team
η επιμελήτρια γκαρνταρόμπας Κay Korsh

Η Κay Korsh είναι επιμελήτρια γκαρνταρόμπας (wardrobe editor), προσωπική στυλίστρια και σύμβουλος μαρκών (brand consultant) με 18 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της μόδας. Οι μάρκες με τις οποίες συνεργάζεται περιλαμβάνουν τις: Louis Vuitton, Dior, Gieves & Hawkes, Wunderkind , κ.ά. Συνεργάζεται με celebrities όπως είναι η Lily James, Olga Kurylenko, Will Young, Elizabeth Debicki, Ben Whishaw, Jenson Button, καθώς και πολλούς ακόμα.


Μας μίλησε για το νέο της project, «Μυαλό πάνω απ’τη Μόδα» (“Mind Over Fashion”) , στο οποίο μας διδάσκει πώς να αποφύγουμε τις παγίδες τις γρήγορης μόδας (fast fashion) καθώς και τα tricks της αντίστοιχης βιομηχανίας, αξιοποιώντας παράλληλα τεχνικές του διαλογισμού, ώστε να κάνουμε πιο συνειδητοποιημένες (“mindful”) αγορές.

Πείτε μας λίγα λόγια για το project σας και τι σας ενέπνευσε να το ξεκινήσετε.

Δουλεύω για fashion brands και περιοδικά μόδας σχεδόν εδώ και δύο δεκαετίες. Πάντοτε αντιμετώπιζα τη μόδα ως επιστήμη καθώς και ως τέχνη – με συναρπάζει το γεγονός ότι μπορείς να βοηθήσεις κάποιον να γίνει μία καλύτερη εκδοχή του εαυτού του , απλώς αλλάζοντας τα σχήματα και τα χρώματα που φορούν. Ανέκαθεν ενδιαφερόμουν ,επίσης, για το πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός μας και τι μας οδηγεί να παίρνουμε συγκεκριμένες αποφάσεις.

Καθώς ζούμε σε καιρούς υπερκατανάλωσης και ταχείας μόδας (“fast fashion”) άρχισα να αναζητώ τρόπους να αγοράζουμε πιο συνηδειτοποιημένα. Σ’αυτό το σημείο, λοιπόν, γεννήθηκε η ιδέα του “Mind Οver Fashion”(«Μυαλό πάνω απ’τη Μόδα»).Ήθελα να συνδυάσω την ικανότητα να συμβάλλεις στη διαμόρφωση της καλύτερης εκδοχής κάθε ατόμου, με την εύρεση νέων τρόπων κατανάλωσης, λιγότερο επιζήμιων για το περιβάλλον.

SynentKayKorsh e3

Ποιος είναι ο τελικός στόχος αυτού του project; Πώς πιστεύετε ότι θα βοηθήσει τους ανθρώπους;

Η ίδια μαθαίνω κάθε μέρα, κάνοντας μικρά βήματα, πώς να καταναλώνω με σύνεση- φυσικά βρίσκομαι μακριά από το ιδεατό. Προτιμώ να εξοπλίζω τους πελάτες μου με τα εργαλεία που απλοποιούν τη ζωή τους και την εμπειρία των αγορών, ελπίζοντας ότι αυτό στο τέλος θα οδηγήσει σε προσεκτικότερες αγορές. Ακολουθώ αυτή τη φόρμουλα: Προσεκτική κατανάλωση SyntenuksMonr Απλούστερη ζωή SyntenuksMonr Περισσότερος χώρος στο σπίτι SyntenuksMonr Περισσότερος χώρος στο μυαλό για ξεκούραση και νέες ιδέες. Σίγουρα αφορά στο να κάνουμε μικρά βήματα κάθε μέρα και να δημιουργήσουμε τις δικές μας συνήθειες, καθώς αυτό θα μας οδηγήσει στο να καταναλώνουμε συνετά.

Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν εντάξει καθημερινά τον διαλογισμό στη ζωή τους. Πώς μπορεί ο διαλογισμός να επηρεάσει τον τρόπο που ερμηνεύουμε τη μόδα στη ζωή μας;

Κάνω διαλογισμό εδώ και ένα χρόνο περίπου, και βρήκα αυτό στο οποίο ο διαλογισμός με έχει βοηθήσει: έχει δημιουργήσει ένα μικρό κενό χρόνο στο μυαλό μου, προτού πάρω μια απόφαση πχ. να φωνάξω στα παιδιά μου ή να πω κάτι που δεν εννοώ στον άνδρα μου. Δεν λειτουργεί πάντοτε, αλλά τουλάχιστον τώρα ξέρω πως είναι δυνατό!

Έτσι, σκέφτηκα πως θα ήταν σπουδαία ιδέα να το εφαρμόσω αυτό στις αγορές. Αν είμαστε προσεκτικοί, μπορούμε να δημιουργήσουμε αυτά τα χιλιοστά του δευτερολέπτου (milliseconds) στο μυαλό μας μέσα στα οποία παρατηρούμε την επιθυμία να αγοράσουμε κάτι καινούριο να μεγαλώνει και να εξασθενεί, προτού αποφασίσουμε να κάνουμε την αγορά απερίσκεπτα.

Πότε θεωρείτε ότι η επιθυμία για νέες αγορές γίνεται «εθιστική»;

Λαχταράμε να αγοράσουμε κάτι καινούριο γιατί προσδοκούμε πως θα μας κάνει να νιώσουμε χαρά/αγάπη/σεβασμό/άνεση. Η προσδοκία προκαλείται από την κορύφωση της ντοπαμίνης – μίας χημικής ουσίας που παράγεται από το σώμα μας και μας στέλνει το σήμα να αγοράσουμε.

Και αν κάποιος έχει βιώσει, ακόμα και για μία φορά, την ευχαρίστηση και τον ενθουσιασμό του να αγοράζεις κάτι, τότε θέλει να επαναλάβει την ίδια αίσθηση ξανά και ξανά –με άλλα λόγια, δημιουργεί μία καταναλωτική συνήθεια- που σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να μετατραπεί σε εθισμό, αλλά γενικώς βιώνεται από οποιονδήποτε στην καθημερινή ζωή. Δεν υπάρχει τίποτα ηθικά μεμπτό με την επιθυμία. Η επιθυμία είναι φυσιολογική – είναι ο πυρήνας της ύπαρξής μας. Δεν θα βρισκόμασταν εδώ αν δεν υπήρχε επιθυμία.

Η τάση μας να αγοράσουμε είναι στην ουσία η τάση να συνδεθούμε με κάποιον τρόπο –είτε αυτός είναι νιώθοντας ασφάλεια, θρέψη, συναισθηματική ή πνευματική σύνδεση. Συνεπώς, δεν είναι ο στόχος μας να απαλλαχθούμε από την επιθυμία, αλλά να καταλάβουμε πώς σχετιζόμαστε με αυτήν και αν η προσωπικότητά μας αγκιστρώνεται από αυτήν. Μπορεί να μετατραπεί σε εθισμό αν κάτι λείπει από τη ζωή μας –αγάπη , σύνδεση, αναγνώριση, σεβασμός- κι επιθυμούμε να γεμίσουμε αυτό το κενό με αγορές.

SynentKayKorsh e1

Πώς συνδυάζεται το mindfulness με τη μόδα; Μπορούμε να γίνουμε πιο ενσυνείδητοι στις αγορές μας;

Είναι η προσδοκία της ανταμοιβής –όχι η εκπλήρωσή της- που μας ωθεί να ενεργήσουμε. Με άλλα λόγια, πραγματικά με βοηθάει να γνωρίζω ότι όλη η ευχαρίστηση κι ο ενθουσιασμός έρχονται προτού αγοράσω, κι όχι μετά. Αυτό, συνδυαστικά με μία προσεκτική παύση και θέτοντας στον εαυτό μου τα κατάλληλα ερωτήματα προτού αγοράσω, με σταματούν από το να κάνω ταχείες αγορές (Όχι πάντα! Στο κάτω-κάτω, είμαι άνθρωπος).

Οπότε, αυτό που μπορείς να κάνεις είναι το εξής: Αν πιάσεις τον εαυτό σου πελαγωμένο καθώς περιηγείσαι στο διαδίκτυο ή σε ένα κατάστημα, σταμάτα για ένα λεπτό, πάρε 3 βαθιές ανάσες και ρώτα τον εαυτό σου τα εξής:

  • Μήπως έχω ήδη κάτι παρόμοιο;
  • Θα είναι άνετο;
  • Θα ταιριάζει επάνω μου;
  • Είναι σε καλή τιμή;
  • Θα είναι εύκολο να καθαριστεί;
  • Ταιριάζει με τα υπόλοιπα ρούχα μου;

Μπορεί να μη δουλεύει πάντα, αλλά είναι μία χρήσιμη συνήθεια να καλλιεργήσει κανείς.

Η οικονομική κρίση μας έχει μάθει να εκτιμούμε αυτό που έχουμε και πολλοί άνθρωποι επιδιορθώνουν τα ρούχα τους αντί να αγοράζουν καινούρια. Κάτι παρόμοιο βλέπουμε στο Fix Directory (Κατάλογος Μεταποιήσεων) της ιστοσελίδας σας. Θα μπορούσατε να μας δώσετε περισσότερες πληροφορίες για αυτό;

Μεγαλώνοντας στην ΕΣΣΔ, σχεδόν ποτέ δεν πετούσαμε ρούχα και ήταν φυσιολογικό να τα πηγαίνουμε σε ατελιέ για μεταποιήσεις, ή να τα επεξεργαζόμαστε σπίτι. Το ίδιο και με τα παπούτσια, θυμάμαι πως πήγαινα μερικά ζευγάρια για μεταποίηση τουλάχιστον μία ή δύο φορές το χρόνο. Θεώρησα λοιπόν ότι θα ήταν χρήσιμος ένας τέτοιος κατάλογος, όπου οι άνθρωποι θα μπορούσαν να βρουν υπηρεσίες μεταποιήσεων ή επιδιορθώσεων.

Επίσης, ήθελα να επισημάνω την ύπαρξη αυτών των νέων εταιρειών, που παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες από απόσταση, online, χωρίς να χρειάζεται να ταξιδέψεις για να επιδιορθώσεις κάτι. Με πολλούς πελάτες μου ανακαλύπτουμε ένα τεράστιο μέρος της ντουλάπας τους που δεν χρησιμοποιείται και απλώς χρειάζεται κάποια μικροαλλαγή- πχ. Κόντεμα ενός παντελονιού. Αγαπώ να τους συμβουλεύω για τέτοια πράγματα και να βλέπω παλιά ρούχα να αποκτούν νέα ζωή.

SynentKayKorsh e2

Πείτε μας μερικά λόγια για την ψυχολογία του καταναλωτή και τα τεχνάσματα που χρησιμοποιεί η βιομηχανία της μόδας για να μας πείσει να αγοράσουμε νέα πράγματα.

Tα καταστήματα χρησιμοποιούν κάτι που αποκαλούν «ατμόσφαιρα» -η οποία θα επηρεάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών μέσω των αισθήσεων για να τους κάνει να αγοράσουν περισσότερα πράγματα.

Η ατμόσφαιρα περιλαμβάνει:

  • Μουσική Υπόκρουση (Background Music) – Η αργή μουσική κάνει τον καταναλωτή να επιβραδύνει τις κινήσεις του και να περάσει περισσότερο χρόνο στο κατάστημα –με αποτέλεσμα να καταναλώσει περισσότερο. Επίσης, η εορταστική μουσική αυξάνει τις πωλήσεις, πχ. Χριστουγεννιάτικα τραγούδια την περίοδο των Χριστουγέννων.
  • Η μυρωδιά ασκεί μεγάλη επιρροή επίσης. Το ίδιο μέρος του εγκεφάλου (στον κροταφικό λοβό) που ελέγχει τα συναισθήματα, ελέγχει και την όσφρηση. Η δύναμη της όσφρησης μπορεί να σε κάνει από λυπημένο χαρούμενο, να επιταχύνει ή να επιβραδύνει τον καρδιακό σου παλμό, ακόμα και να σε κάνει να ξοδέψεις περισσότερα χρήματα.
  • To λιανικό εμπόριο συχνά χρησιμοποιεί κόκκινο στα παράθυρα, γιατί όταν οι άνθρωποι κοιτούν το κόκκινο χρώμα, το πρώτο μήνυμα που λαμβάνουν είναι να σταματήσουν. Όταν κάποιος βλέπει κόκκινο, ανεξάρτητα από το χρονικό διάστημα, δημιουργείται σε αυτόν η αίσθηση του επείγοντος. Με αυτές τις αντιδράσεις, το κόκκινο χρώμα είναι μία καλή επιλογή για τους καταστηματάρχες, προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες στα καταστήματά τους.
  • Η αφή είναι μία άλλη αίσθηση που χρησιμοποιούν τα μαγαζιά για να ενθαρρύνουν τις αγορές. Έρευνες έχουν δείξει πως όταν οι πελάτες αγγίζουν και κρατούν το εμπόρευμα, βιώνεται η αίσθηση της ιδιοκτησίας. Ως αποτέλεσμα, περισσότερα καταστήματα τώρα τοποθετούν το εμπόρευμα σε μικρή απόσταση από τους πελάτες τους και τους προτρέπουν να το πάρουν στα χέρια τους, να το αισθανθούν πάνω τους, να το δοκιμάσουν εντός των καταστημάτων.

Συνεχώς βομβαρδιζόμαστε από διαφημίσεις μόδας κυρίως online και στο Instagram, που σχετίζονται με την αυτοεκτίμησή μας. Ποιο είναι το mindset που θα πρέπει να υιοθετήσουμε ώστε να μην πέφτουμε «θύματα» της καταναλωτικής μόδας;

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) είναι πολύ αποτελεσματικά στο να δημιουργούν την ΦΤΝΧ επίδραση [FOMO effect], [Φόβος Του να Χάσεις (την ευκαιρία) (Fear Of Missing Out)], σε ευρεία κλίμακα. Παραθέτω μερικά κόλπα που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει, ώστε να μην επηρεάζεται:

1. Κάνε απεγγραφή (unsubscribe) από το newsletter των διάφορων εταιρειών- το ενημερωτικό δελτίο έχει σχεδιαστεί για να σου υπενθυμίζει την μάρκα και να σε δελεάσει με τις προσφορές της. Με το να μην αποσπάται η προσοχή σου λόγω των προσφορών, εστιάζεις στο να αγοράζεις μόνο όσα χρειάζεσαι και όταν τα χρειάζεσαι.

2. Μείωσε τον χρόνο που περνάς στα social media- ρύθμισε τις ειδοποιήσεις που εμφανίζονται από τις διάφορες εφαρμογές στην οθόνη του κινητού σου. Επιτρέπω στον εαυτό μου να περάσει μόνο 20 λεπτά στο Instagram κάθε ημέρα, και μπορώ να χρησιμοποιήσω το κινητό μου αυστηρά έως τις 9.30 μ.μ. – με αυτό τον τρόπο ελαττώνω τον χρόνο μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και είναι λιγότερο πιθανό να καταλήξω αγοράζοντας κάτι.

3. Δημιούργησε μία λίστα με τα πράγματα που χρειάζεσαι, αντί να περιηγείσαι άσκοπα στο διαδίκτυο –πήγαινε στην ντουλάπα σου, και προσπάθησε να καταλάβεις με καθαρότητα και σαφήνεια τι ακριβώς σου λείπει, γράψε το στις σημειώσεις σου και συμβουλεύσου αυτή τη λίστα κάθε φορά που πρόκειται να αγοράσεις κάτι- αυτό θα σε βοηθήσει να αποφύγεις τις βιαστικές, αχρείαστες αγορές.

Η Kay βοηθάει πολυάσχολους ανθρώπους να κερδίσουν χρόνο σχετικά με την εμφάνισή τους, ώστε να επιστρέψουν σε αυτό που κάνουν καλύτερα. Κάνε εγγραφή για τα δωρεάν mindful dressing tips στο mindoverfashion.com


Επιμέλεια Συνέντευξης: Domina Monriel

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...