PsychologyNow Team

Σχεδόν κανείς δεν διαβάζει αυτά που κοινοποιείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Σχεδόν κανείς δεν διαβάζει αυτά που κοινοποιείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

PsychologyNow Team
γυναίκα παρακολουθεί το κινητό της για το αν διαβάζει κανείς αυτά που κοινοποιεί
Image credit: rawpixel.com / freepik.com

Μοιραζόμαστε πληροφορίες επειδή μας κάνουν να φαινόμαστε πιο έξυπνοι και πιο συνδεδεμένοι με ό,τι συμβαίνει στον κόσμο.


Η συνετή ανταλλαγή πληροφοριών απαιτεί χρόνο. Απαιτεί πολύτιμους και περιορισμένους πόρους, καθώς και προσπάθεια. Επομένως, είναι πιο γρήγορο και εύκολο να κοινοποιήσετε μια είδηση επειδή συμφωνείτε με τον τίτλο παρά να μπείτε στον κόπο να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο.

Λένε ότι ζούμε στην εποχή των clickbait και των εντυπωσιακών ειδήσεων που καταναλώνουμε σχεδόν καταναγκαστικά. Ωστόσο, αυτό δεν είναι απολύτως αληθές. Στην πραγματικότητα, η ανάγνωση του περιεχομένου που κοινοποιούν οι άλλοι δεν είναι σίγουρα η πιο συνηθισμένη δραστηριότητα που κάνουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η λέξη "μοιράζομαι" είναι γεμάτη με θετικά συναισθήματα και προθέσεις. Σημαίνει να απολαμβάνουμε κάτι μαζί και να δίνουμε αυτό που μας ανήκει στους άλλους προς όφελος και των δύο μερών. Oπότε, στο ψηφιακό σύμπαν, η πράξη του διαμοιρασμού μπορεί να είναι σαν το μήλο που η κακιά βασίλισσα πρόσφερε στη Χιονάτη. Ένα δηλητηριασμένο δώρο.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αυτά που λαμβάνετε από τρίτους δεν είναι πάντα χρήσιμες πληροφορίες. Επιπλέον, συχνά δεν είναι αληθινές και συχνά είναι ασεβείς. Στην πραγματικότητα, πολλοί άνθρωποι πατούν το κουμπί από καθαρή αδράνεια ή λόγω ορισμένων ασυνείδητων αναγκών. Πράγματι, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Κολούμπια (ΗΠΑ), έξι στους δέκα ανθρώπους δεν διαβάζουν τα μηνύματα που λαμβάνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μοιραζόμαστε πληροφορίες επειδή μας κάνουν να φαινόμαστε πιο έξυπνοι και πιο συνδεδεμένοι με ό,τι συμβαίνει στον κόσμο.

Το πάτημα του κουμπιού κοινοποίησης είναι μια ασυνείδητη παρόρμηση για πολλούς χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Γιατί σχεδόν κανείς δεν διαβάζει αυτά που κοινοποιείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Πόσες φορές έχετε λάβει ψευδείς πληροφορίες που σας έστειλαν οι επαφές σας μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή στο WhatsApp. Επίσης, πόσες φορές έχετε κοινοποιήσει συνδέσμους σε άρθρα ή ειδήσεις που δεν έχετε καν διαβάσει; Αναμφίβολα, η τάση μαζικής αποστολής μη επαληθευμένων δεδομένων είναι ο μεγαλύτερος ιός στον σημερινό κόσμο.

Ένα τέτοιο παράδειγμα συνέβη το 2018. Ο δικτυακός τόπος Science Post δημοσίευσε μια ιστορία με τον ακόλουθο τίτλο: "Το 70% των χρηστών του Facebook διαβάζουν μόνο τους τίτλους των επιστημονικών άρθρων πριν σχολιάσουν". Αυτό το άρθρο κοινοποιήθηκε χιλιάδες φορές. Ωστόσο, σχεδόν κανείς δεν άνοιξε τον σύνδεσμο για να ανακαλύψει ότι το κείμενο ήταν απλό Lorem ipsum. Με άλλα λόγια, εντελώς ασύνδετο και χωρίς νόημα κείμενο με γραμματοσειρά.

Αυτό τείνει να αποδείξει ότι σχεδόν κανείς δεν διαβάζει αυτά που μοιράζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι επειδή κυριαρχείται από μια κοινωνία που χαρακτηρίζεται από αμεσότητα και γνωστική ανυπομονησία. Μας διέπει ο αντίκτυπος που μπορεί να προκαλέσει ένας τίτλος, μέχρι του σημείου να κάνουμε εντελώς ανυπόστατα γεγονότα να γίνουν viral. Μια πρόσφατη μελέτη παρείχε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το γεγονός αυτό και υπέδειξε ότι, πίσω από αυτού του είδους τη συμπεριφορά, κρύβονται βαθύτερες ανάγκες.

Η κοινοποίηση ειδήσεων είναι ευκολότερη και ταχύτερη από την ανάγνωσή τους.

Υποκειμενική γνώση και σύνδρομο Dunning-Kruger

Η προαναφερθείσα μελέτη διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Τέξας (ΗΠΑ). Εξηγεί ότι η ανταλλαγή πληροφοριών αυξάνει την αντίληψη των χρηστών για τις γνώσεις τους. Δεν πειράζει καθόλου που δεν είναι εξοικειωμένοι με την κβαντική φυσική ή τη μικροβιολογία. Το γεγονός και μόνο ότι κοινοποιούν ένα άρθρο σχετικά με αυτά τα θέματα αυξάνει την αυτοαντίληψή τους για την κυριαρχία τους στο συγκεκριμένο θέμα.

Επομένως, το να κοινοποιείτε αυτού του είδους το περιεχόμενο στον τοίχο σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι σαν να λέτε στους άλλους ότι διαθέτετε ορισμένες γνώσεις που στην πραγματικότητα δεν έχετε. Στην πραγματικότητα, έχετε πέσει στην αιώνια προκατάληψη του φαινομένου Dunning-Kruger.

Με άλλα λόγια, το απλό γεγονός της αποστολής και δημοσίευσης ορισμένων ειδήσεων, άρθρων ή συγκεκριμένων δεδομένων προκαλεί σε ένα μέρος του πληθυσμού την υπερεκτίμηση των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων του. Αυτό κρύβεται πίσω από το γεγονός ότι, στο Twitter, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που εμφανίζονται ως ειδικοί σε πολεμικές συγκρούσεις, οικονομικές κρίσεις και ιογενείς λοιμώξεις.


Διαβάστε σχετικά: Η αντανάκλαση της ζωής μας στα social media


Όταν δεν υπάρχει χρόνος για διάβασμα η κοινοποίηση είναι καλύτερη

Όλοι ζούμε σε ένα περιβάλλον που μας πιέζει και μας τραβάει προς όλες τις κατευθύνσεις και απαιτεί να προχωρήσουμε σε νέες εργασίες χωρίς να ολοκληρώσουμε τις προηγούμενες. Η αμεσότητα είναι ο κανόνας και η προοδευτική αδυναμία συγκέντρωσης της προσοχής είναι η συνέπειά της. Στην καθημερινή σας ζωή, λαμβάνετε πολλές πληροφορίες και ατελείωτες ειδοποιήσεις. Ωστόσο, αντί να ελέγχετε και να βάζετε όρια σε αυτά που λαμβάνετε, έχετε την τάση να αφήνετε τον εαυτό σας ελεύθερο.

Όλοι έχουμε γίνει γνωστικά ανυπόμονοι. Είμαστε όντα με εξαιρετικά φτωχή ικανότητα επεξεργασίας πληροφοριών. Όχι μόνο δεν έχουμε χρόνο, αλλά ούτε και επιθυμία. Είναι σύνηθες να παρασύρεστε από την ώθηση ντοπαμίνης που σας δίνει η θέαση ενός εντυπωσιακού τίτλου και η άμεση κοινοποίησή του. Δεν υπάρχει χρόνος για διάβασμα γιατί το να μοιράζεσαι είναι πιο διασκεδαστικό.

Επιπλέον, το γεγονός της κοινοποίησης δημιουργεί αλληλεπίδραση αλλά και αντιπαραθέσεις. Για παράδειγμα, λαμβάνετε αμέσως ένα like ακολουθούμενο από μια σειρά διασκεδαστικών μηνυμάτων. Ίσως το βρείτε πιο εμπλουτιστικό από το διάβασμα. Στην πραγματικότητα, δεν έχετε κανένα κίνητρο, διότι αυτό απαιτεί χρόνο, ικανότητα σκέψης και κριτική ικανότητα. Όλες οι πληροφορίες από τον ψηφιακό κόσμο θα πρέπει να αναλύονται και να αντιπαραβάλλονται πριν κοινοποιηθούν.

Οι πληροφορίες δεν πρέπει να "καταναλώνονται" και πρέπει να είναι χρήσιμες

Όλοι έχουμε γίνει συναισθηματικοί καταναλωτές περιεχομένου. Απονέμουμε likes και μοιραζόμαστε μόνο το είδος των πληροφοριών που δημιουργούν αίσθηση, ένα συναίσθημα. Όσο πιο σύντομο τόσο το καλύτερο. Γι' αυτό η προσοχή μας επικεντρώνεται σχεδόν πάντα στους τίτλους των εφημερίδων. Τα μέσα ενημέρωσης το γνωρίζουν αυτό και δεν διστάζουν να δημιουργήσουν τις πιο εντυπωσιακές ιστορίες.

Ωστόσο, θα πρέπει να ξεκαθαρίσετε μια πτυχή. Οι πληροφορίες πρέπει να εμπλουτίζουν και να θρέφουν, όχι να δηλητηριάζουν. Αν σχεδόν κανείς δεν διαβάζει αυτό που μοιράζεστε, αποφύγετε να γίνετε ο κομιστής του ραδιενεργού μήλου που περιέχει ψευδείς πληροφορίες. Τούτου λεχθέντος, όλοι μας, κάποια στιγμή, έχουμε παρασυρθεί από τέτοιου είδους παρορμήσεις.

Αν θέλετε να φαίνεστε πιο διαφωτισμένοι και ικανοί σε ένα θέμα, ο μόνος τρόπος για να το πετύχετε είναι το διάβασμα. Αυτό και τίποτε άλλο είναι η θεραπεία για όλα τα δεινά και την άγνοια.

Επίσης, προσπαθήστε να αναλύετε τις πληροφορίες που σας φτάνουν με κριτική διάθεση. Αυτές οι δύο ενέργειες είναι τα καλύτερα αντίδοτα στον σημερινό ψηφιακό κόσμο, όπου είναι πολύ εύκολο να μεθύσει κανείς από το τοξικό περιεχόμενο.


Sof Pol
Απόδοση: Σοφία Πολυχρονάκη, φοιτήτρια Ψυχολογίας

Επιμέλεια: PsycholgyNow.gr
Πηγή

 

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...