PsychologyNow Team

Η δύναμη της καλοσύνης στον χώρο εργασίας

Η δύναμη της καλοσύνης στον χώρο εργασίας

PsychologyNow Team
εργαζόμενοι αναγνωρίζουν τη δύναμη της καλοσύνης στον χώρο εργασίας
Image credit:  bantersnaps / unsplash.com

Η καλλιέργεια ενός κλίματος καλοσύνης στον χώρο εργασίας έχει πολλαπλά οφέλη για τους οργανισμούς. Το άρθρο περιγράφει τα πλεονεκτήματα της καλοσύνης και προσφέρει συμβουλές για τους επικεφαλής που θέλουν να προωθήσουν την καλοσύνη στην ομάδα τους.


Η μεταμόρφωση του χώρου εργασίας σε μια σειρά προγραμματισμένων διαδικτυακών συναντήσεων οδήγησε στην απώλεια των τυχαίων χαλαρών συναναστροφών. Χωρίς τις συναντήσεις γύρω από τον ψύκτη και τα διαλείμματα για καφέ και φαγητό με τους συναδέλφους δεν έχουμε πια τις ίδιες ευκαιρίες για κοινωνική συναναστροφή όπως παλιά. Εξαιτίας της έλλειψης αυτών των ευκαιριών, πολλοί δυσκολεύονται ακόμα περισσότερο να βρουν χαρά στην εργασία τους. Τι μπορεί να γίνει γι’ αυτό;

Μια πιθανή λύση είναι η καλοσύνη. Τον τελευταίο χρόνο, οι περισσότερες συμβουλές προς τη διοίκηση των οργανισμών εστίασαν στη διατήρηση της παραγωγικότητας κατά την πανδημία, κι όμως παρέβλεψαν εντελώς την καλοσύνη. Όταν προσφέρουμε φιλοφρονήσεις και αναγνώριση εξασκούμε την καλοσύνη και αυτό έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει τον χώρο εργασίας από απόσταση.


Διαβάστε σχετικά: H ευεργετική επίδραση της καλοσύνης


Τα οφέλη της καλοσύνης

Η δέσμευση να λειτουργούμε με καλοσύνη μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη. Το πιο προφανές είναι ότι το να φερόμαστε με καλοσύνη μπορεί να βοηθήσει πολύ τους συναδέλφους μας. Η αναγνώριση στη δουλειά βοηθά στη μείωση της εργασιακής εξουθένωσης και της συχνής απουσίας και βελτιώνει την ευημερία των εργαζομένων.

Ο έπαινος και η αναγνώριση της προσπάθειας βοηθούν τον εργαζόμενο να νιώσει πιο ικανοποιημένος, τονώνουν την αυτοεκτίμησή του, βελτιώνουν τις αυτοαξιολογήσεις του και προκαλούν θετικά συναισθήματα, όπως έχουν δείξει δεκαετίες ερευνών στο πεδίο.

Δεύτερον, η καλοσύνη μπορεί να κάνει τη ζωή πιο ουσιαστική. Το να φερόμαστε με καλοσύνη μας δίνει χαρά και μια αίσθηση νοήματος, γιατί επενδύουμε σε κάτι μεγαλύτερο από μας. Διαμορφώνει το πώς μας βλέπουν οι άλλοι και το πώς βλέπουμε οι ίδιοι τον εαυτό μας. Σε έναν απομακρυσμένο χώρο εργασίας, όπου η καλλιέργεια χαρούμενων στιγμών είναι δύσκολη, τα οφέλη της καλοσύνης μπορεί να είναι σημαντικά και να οδηγήσουν σε μακροχρόνια εργασιακή ικανοποίηση.

Τρίτον, όπως φαίνεται από ένα σύνολο νέων μελετών, το να κάνουμε φιλοφρονήσεις μπορεί να μας κάνει περισσότερο χαρούμενους από το να τις δεχόμαστε.

Ζητήσαμε από ζεύγη συμμετεχόντων να γράψουν για τον εαυτό τους και μετά να μιλήσουν για τον εαυτό τους μεταξύ τους. Στη συνέχεια, ζητήσαμε από τον ένα συμμετέχοντα να κάνει ένα ειλικρινές κοπλιμέντο σχετικά με κάτι που του άρεσε στον άλλο. Παρατηρήσαμε ότι συστηματικά οι άνθρωποι χαίρονταν περισσότερο όταν έκαναν κοπλιμέντα παρά όταν τα δέχονταν.

Γιατί το να κάνουμε φιλοφρονήσεις μας δίνει χαρά σε τέτοιο βαθμό; Η εξήγηση μπορεί να είναι ένα βασικό συστατικό της ευημερίας, που μας έλειψε κατά την πανδημία: η κοινωνική σύνδεση.

Στις μελέτες μας, βρήκαμε ότι όταν οι άνθρωποι έκαναν φιλοφρονήσεις δημιουργούσαν μια ισχυρότερη κοινωνική σύνδεση από όταν τις δέχονταν, επειδή στην πρώτη περίπτωση εστίαζαν στο άλλο άτομο. Το να σκεφτόμαστε τους άλλους ανθρώπους είναι συχνά προϋπόθεση για να νιώσουμε συνδεδεμένοι μαζί τους. Με αυτό τον τρόπο, οι φιλοφρονήσεις μπορούν να γίνουν μια κοινωνική κολλητική ουσία, να αυξήσουν τη σύνδεση και τη θετικότητα στις σχέσεις και να μας κάνουν πιο χαρούμενους.

Ωστόσο, οι άνθρωποι συχνά διστάζουν να κάνουν κοπλιμέντα. Γιατί; Η ιδέα του να πλησιάσουμε κάποιον και να πούμε κάτι θετικό μπορεί να μας προκαλέσει κοινωνικό άγχος και δυσφορία, όπως δείχνει μια πρόσφατη έρευνα. Έτσι, υποθέτουμε ότι οι άνθρωποι θα νιώσουν άβολα και θα ενοχληθούν αν λάβουν μια φιλοφρόνηση, ενώ συνήθως ισχύει το αντίθετο. Εκτός από αυτά τα ψυχολογικά εμπόδια, η απομακρυσμένη εργασία πρόσθεσε και πιο δομικά εμπόδια στις τυχαίες πράξεις καλοσύνης και τις φιλοφρονήσεις.

Οι οργανισμοί αποκομίζουν οφέλη από την ενεργητική καλλιέργεια της καλοσύνης. Η έρευνα δείχνει ότι όταν οι άνθρωποι γίνονται αποδέκτες μιας πράξης καλοσύνης την ανταποδίδουν, και όχι μόνο στο ίδιο πρόσωπο, αλλά συχνά και σε κάποιον άλλο. Αυτό οδηγεί στη δημιουργία μιας κουλτούρας γενναιοδωρίας στον οργανισμό, που διευκολύνει τη συνεργασία και την καινοτομία.

Σε μια μεγάλη μελέτη που ανέλυσε πάνω από 3.500 επιχειρησιακές μονάδες με πάνω από 50.000 άτομα, οι ερευνητές βρήκαν ότι ο έπαινος και οι πράξεις καλοσύνης και βοήθειας συνδέονταν με τους κύριους στόχους των οργανισμών. Τα υψηλά ποσοστά αυτών των συμπεριφορών ήταν δείκτες πρόβλεψης παραγωγικότητας και απόδοσης.

Πώς μπορούν οι επικεφαλής των ομάδων να φέρουν την καλοσύνη στον απομακρυσμένο χώρο εργασίας;

Πρώτον, μπορούν να ηγηθούν με το παράδειγμά τους. Κάνοντας ενθαρρυντικά και επαινετικά σχόλια στους συνεργάτες τους, οι επικεφαλής μπορούν να δώσουν κίνητρο στα μέλη της ομάδας να ακολουθήσουν τη συμπεριφορά τους και να δημιουργήσουν άγραφους κανόνες καλοσύνης.

Δεύτερον, ο επικεφαλής της ομάδας μπορεί να αφιερώσει λίγη ώρα από τη διαδικτυακή συζήτηση για να δώσει την ευκαιρία στα μέλη να αναγνωρίσουν τη δουλειά και τη συνεισφορά των άλλων.

Τρίτον, τα μικρά μπόνους μπορεί να βοηθήσουν. Εταιρείες όπως η Google χρησιμοποιούν το σύστημα των «συναδελφικών μπόνους» για να ενθαρρύνουν τους εργαζομένους να στέλνουν μικρά ποσά (από ένα ταμείο του οργανισμού) ο ένας στον άλλο, για να δείξουν την εκτίμησή τους σε περιπτώσεις που κάποιος έκανε πολύ καλή δουλειά. Η αίσθηση ότι μας εκτιμούν μπορεί να ενεργοποιήσει τα ψυχολογικά οφέλη της καλοσύνης χωρίς να κοστίσει μεγάλα ποσά στον οργανισμό.

Η δύναμη της καλοσύνης μπορεί να μετριάσει τις αρνητικές συνέπειες της εξ αποστάσεως εργασίας. Είναι μια απαραίτητη ηγετική δεξιότητα που μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους και να αλλάξει την κουλτούρα στον χώρο εργασίας. 


Ism Tsox
Απόδοση: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων

Πηγή

 

 

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...