Ρινικό σπρέι κεταμίνης ανακουφίζει ασθενείς από τις καταθλιπτικές και αυτοκτονικές σκέψεις

Σημαντική βελτίωση, μέσα σε λίγες ώρες, παρουσιάζουν τα συμπτώματα ασθενών με άμεσο κίνδυνο αυτοκτονίας, υποστηρίζει μία νέα πρωτοποριακή κλινική μελέτη του Yale.

Ασθενείς με σοβαρή ψυχική ασθένεια θα μπορούσαν να επωφεληθούν σύντομα από ένα ρινικό σπρέι κεταμίνης, το οποίο μετά από κλινική δοκιμή έδειξε ότι το φάρμακο αυτό μπορεί να αντιμετωπίσει ταχέως, περιόδους σοβαρής κατάθλιψης και αυτοκτονικών σκέψεων.

Σε λίγες μόνο ώρες, οι γιατροί και οι ίδιοι οι ασθενείς μέτρησαν τη σημαντική βελτίωση των συμπτωμάτων ασθενών που θεωρούνται ότι διατρέχουν υψηλό κίνδυνο αυτοκτονίας.

Τα ευρήματα της αντικαταθλιπτικής εσκεταμίνης, που προέρχονται από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου Yale, υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη ουσία θα μπορούσε να καταστεί αποτελεσματική στη γεφύρωση του χάσματος όπου τα συμβατικά αντικαταθλιπτικά χρειάζονται εβδομάδες για να γίνουν πλήρως αποτελεσματικά.

ketaminpsynoweswΗ εσκεταμίνη, που αποτελεί μέρος του μορίου κεταμίνης με επίδραση στο μυαλό, έχει χαρακτηριστεί ως πρωτοποριακή θεραπεία από τον Αμερικανικό Οργανισμό Ελέγχου Φαρμάκων και Τροφίμων καθώς οι πρώτες δοκιμές έδειξαν ότι θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ασθενείς με επικείμενο κίνδυνο αυτοκτονίας.

Αυτή η θέση επιτρέπει τη γρήγορη ανάπτυξη της φαρμακευτικής ουσίας έτσι ώστε να είναι διαθέσιμη στην κλινική και τα αποτελέσματα από τις δοκιμές δεύτερης φάσης που αναφέρονται στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Psychology (AJP) στις 16 Απριλίου, εξακολουθούν να εμφανίζονται πολλά υποσχόμενα.

Προηγούμενες δοκιμές μελέτες με κεταμίνη που εγχύθηκαν ενδοφλεβίως, έχουν ήδη εμφανίσει σημαντική μείωση συμπτωμάτων, όμως ένα ρινικό σπρέι είναι πολύ ευκολότερο να χορηγηθεί σε ελεγχόμενη δόση.

Στην κλινική δοκιμή, 68 ασθενείς με άμεσο κίνδυνο αυτοκτονίας, οι οποίοι επίσης έλαβαν θεραπεία με συμβατικά αντικαταθλιπτικά, χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες για να λάβουν είτε εσκεταμίνη είτε placebo ψεκασμό, δύο φορές την εβδομάδα για τέσσερις εβδομάδες.

Η δοκιμή ήταν «διπλά τυφλή», έτσι ώστε ούτε οι ασθενείς ούτε οι γιατροί να γνωρίζουν ποια θεραπεία δόθηκε και διαπίστωσαν σημαντικές βελτιώσεις στα συμπτώματα της ομάδας κεταμίνης τέσσερις ώρες μετά τη δόση και 24 ώρες μετά - σε σύγκριση με το εικονικό φάρμακο.

Στην τρίτη φάση της μελέτης, 25 ημέρες αργότερα, η θεραπεία με αντικαταθλιπτικά με βάση τη κεταμίνη, δεν ήταν περισσότερο αποτελεσματική από το εικονικό φάρμακο με αντικαταθλιπτικά.

Οι τρέχουσες αντικαταθλιπτικές θεραπείες χρειάζονται τέσσερις έως έξι εβδομάδες για να είναι πλήρως αποτελεσματικές.

Το Royal College of Psychiatrists δήλωσε ότι αυτή ήταν μια «σημαντική» μελέτη και υποστήριξε την ενίσχυση της προοπτικής μιας τέτοιας θεραπείας με κεταμίνη, ώστε να είναι διαθέσιμη στο NHS. Το φάρμακο χρειάζεται ακόμη να ολοκληρώσει μια τρίτη φάση δοκιμής με μια πολύ μεγαλύτερη ομάδα ασθενών πριν να μπορέσει να λάβει άδεια.

Όμως, το σημαντικό εμπόδιο του λανσαρίσματος αυτού του φαρμάκου, θα είναι η ελαχιστοποίηση των κινδύνων βλάβης και κατάχρησης, είτε από την ίδια την εσκεταμίνη είτε από τους ασθενείς που αναζητούν συμβατικές μορφές του φαρμάκου για την αντιμετώπιση των ορμών τους.

Στα σχόλια που έγιναν για τη μελέτη, ο συντάκτης του AJP Robert Freedman, σημειώνει ότι χρειάζονται αυστηρότεροι έλεγχοι για να εξασφαλιστεί ότι το φάρμακο είναι διαθέσιμο σε όσους το χρειάζονται, αλλά και να μην οδηγήσει σε μια «επιδημία κατάχρησης».

Η κεταμίνη είναι γνωστή ουσία από τη δεκαετία του 1960 και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ως αναισθητικό πριν γίνει ψυχαγωγικά δημοφιλής λόγω των ψυχοτρόπων αποτελεσμάτων της, οι οποίες αλλάζουν την αυτο-αντίληψη των χρηστών.

Η συγκεκριμένη ουσία ενέχει τόσο οργανικούς κινδύνους όσο και κινδύνους ψυχικής υγείας και μπορεί να προκαλέσει μια μορφή ψύχωσης. Επίσης οι δοκιμές με χορηγούμενη κεταμίνη από το στόμα, έχουν επίσης αποδειχθεί ότι εισάγουν πολύ αργά την ουσία στον οργανισμό.

Οι δοκιμές της τρίτης φάσης πρέπει να γίνονται κατόπιν συμβουλευτικής με αξιωματούχους της δημόσιας υγείας και εμπειρογνώμονες σχετικά με την κατάχρηση των φαρμάκων για την ανάπτυξη του ασφαλέστερου τρόπου χρήσης του φαρμάκου.

Αυτό θα επέτρεπε τη συνέχιση της θεραπείας για όσους έχουν ανάγκη, ενώ ο πληθυσμός που κινδυνεύει για κατάχρηση να προστατευτεί από μια επιδημία κακής χρήσης, πρόσθεσε ο Freedman.

Έρευνα: Efficacy and Safety of Intranasal Esketamine for the Rapid Reduction of Symptoms of Depression and Suicidality in Patients at Imminent Risk for Suicide: Results of a Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Study
Απόδοση: - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr