Κωνσταντίνα Αρβανίτη

Λυπάμαι που νιώθεις έτσι: την εννοούμε πάντα τη συγγνώμη;

Λυπάμαι που νιώθεις έτσι: την εννοούμε πάντα τη συγγνώμη;

Κωνσταντίνα Αρβανίτη
γυναίκα αναρωτιέται αν την εννοούμε πάντα τη συγγνώμη
Image credit: Steven Lasry / unsplash.com

«Λυπάμαι που νιώθεις έτσι»: Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από τη συγγνώμη που όλοι γνωρίζουμε, όλοι χρησιμοποιούμε, αλλά μισούμε να ακούμε όταν νιώθουμε ότι δεν την εννοούν;


Όλοι έχουμε αυτόν τον ένα φίλο. Αυτόν που κάνει όλες τις σωστές κινήσεις, ζητά συγγνώμη και φαίνεται να λέει τα σωστά πράγματα, αλλά εσύ απομακρύνεσαι και νιώθεις χειρότερα από πριν, χωρίς να είσαι σίγουρος γιατί. Άραγε, μήπως προσποιήθηκαν ότι λυπόντουσαν ή ότι μετάνιωσαν, αλλά στην πραγματικότητα απλώς σας έκαναν να νιώθετε παράλογοι; Ίσως, ζήτησαν συγγνώμη που σας έκαναν να νιώσετε άσχημα, αλλά δεν πήραν την ευθύνη για τη δική τους συμπεριφορά η οποία σας έκανε να νιώσετε έτσι.

Όταν αποζητάμε μια συγγνώμη ή την επίλυση μιας παρεξήγησης από κάποιον, και οι δύο πλευρές θα πρέπει να φύγουν με την αίσθηση ότι τουλάχιστον τα συναισθήματά τους αναγνωρίστηκαν από τον άλλη πλευρά. Μια επιφανειακή συγγνώμη δεν το πετυχαίνει αυτό. Ενώ η χρήση της έκφρασης "Λυπάμαι που νιώθεις έτσι" μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι καλοπροαίρετη, συχνά μπορεί να είναι ένα σημάδι για κάτι βαθύτερο.

Γιατί λοιπόν κάποιος δεν απολογείται στην πραγματικότητα;

Ουσιαστικά, μπορεί να είναι μια προσπάθεια αναγνώρισης των συναισθημάτων του άλλου. Στην πραγματικότητα όμως, λειτουργεί ως ένας τρόπος «αναστολής» των συγκρούσεων, χωρίς να χρειάζεται αυτός που φταίει να αναλάβει την ευθύνη ότι πλήγωσε κάποιον άλλον με τη συμπεριφορά του.

Ο πραγματικός λόγος για τον οποίο κάποιος χρησιμοποιεί μια επιφανειακή συγγνώμη μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την κατάσταση. Εξαρτάται πραγματικά από το πλαίσιο και τον τρόπο με τον οποίο λέγεται η φράση «λυπάμαι που νιώθεις έτσι». Το πώς νιώθετε όταν βγαίνετε από τη συζήτηση είναι σημαντικό ώστε να κατανοήσετε τι πραγματικά συνέβη.

1. Δεν θέλουν ή δεν μπορούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους

Μερικοί άνθρωποι αγωνίζονται πραγματικά για να αναλάβουν την ευθύνη για τις πράξεις τους. Μια ποικιλία παραγόντων μπορεί να παίζει ρόλο σε αυτή τη δυσκολία. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι πιστεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο είναι πιο πιθανό να ζητήσουν συγγνώμη για τις πράξεις τους και να αναλάβουν την ευθύνη. Όσοι δεν πιστεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν, είναι λιγότερο πιθανό ν’ απολογηθούν πραγματικά.

Οι πεποιθήσεις για το αν ένα άτομο μπορεί να αλλάξει μπορεί να εξαρτώνται από την αυτοεκτίμηση, τον βαθμό στον οποίο ένα άτομο θέλει να αλλάξει ή αν πιστεύει ότι αυτό είναι δυνατό. Τελικά, φαίνεται ότι για να αναλάβει κάποιος την ευθύνη, πρέπει στην πραγματικότητα να το θέλει και να πιστεύει ότι η αλλαγή είναι δυνατή.

2. Στην πραγματικότητα δεν πιστεύουν ότι φταίνε

«Λυπάμαι που αισθάνεστε έτσι», είναι ένας γρήγορος τρόπος για να χρησιμοποιήσετε τη σωστή γλώσσα για να τερματίσετε μια διαμάχη, χωρίς να χρειαστεί να παραδεχτείτε το σφάλμα σας. Μερικοί άνθρωποι το κάνουν αυτό σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τις συγκρούσεις, ακόμη και όταν νομίζουν ότι κάνουν λάθος. Είτε έτσι είτε αλλιώς, μπορεί απλά να ρίχνουν το φταίξιμο στον άλλον.

3. Αποσπούν την προσοχή απ’ το πρόβλημα

Στους ανθρώπους δεν αρέσει να παραδέχονται τα λάθη τους. Μπορεί να χρησιμοποιήσουν τεχνικές για να αποσπάσουν την προσοχή από τον εαυτό τους και να την εστιάσουν πάνω σας. Το «λυπάμαι που νιώθεις έτσι» είναι ένας τρόπος να στραφεί η προσοχή στα συναισθήματά σου για λίγο χωρίς να χρειαστεί κανείς να αντιμετωπίσει τα λάθη του.

Αυτό μπορεί να είναι μια πραγματική επιθυμία εκ μέρους του ατόμου που φταίει να αναγνωρίσει το πώς αισθάνεστε, αλλά μπορεί να είναι μια ένδειξη ότι δεν μπορεί να αναλάβει την ευθύνη για τις δικές του ενέργειες.

4. Λυπούνται για τον εαυτό τους

Τα επιχειρήματα μπορούν να δημιουργήσουν ένα αίσθημα ενοχής σε εκείνους που φταίνε, και αυτό μπορεί να είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί ενόψει σύγκρουσης. Ζητώντας μια επιφανειακή συγγνώμη είναι ένας τρόπος να απομακρύνουν γρήγορα την προσοχή από το πρόβλημα, έτσι ώστε να μην χρειαστεί να αντιμετωπίσουν την κακή συμπεριφορά τους.

5. Δεν μπορούν να δείξουν ενσυναίσθηση

Υπάρχουν στιγμές που οι προηγούμενες εμπειρίες και η ιστορία μας μπορούν να μας κάνουν πιο ευαίσθητους σε συγκεκριμένες καταστάσεις. Δεν μπορούν όλοι να κατανοούν τις προσωπικές μας ευαισθησίες συνεχώς, οπότε δεν μπορούν πάντα να συμπάσχουν με εμάς. «Λυπάμαι που νιώθεις έτσι», είναι ένας τρόπος αναγνώρισης αυτών των συναισθημάτων ακόμα κι αν δεν τα καταλαβαίνουμε πλήρως. Όσο λέγεται με προσοχή και γνήσια πρόθεση, δεν είναι κακό.

6. Προσπαθούν να σταματήσουν τη διαμάχη

Οι διαφωνίες είναι εξαντλητικές, κανείς δεν τις απολαμβάνει. Το «λυπάμαι που νιώθεις έτσι» μοιάζει αρκετά με τη συγγνώμη και ως εκ τούτου μερικές φορές μπορεί να είναι απλώς μια προσπάθεια να σταματήσει ο καβγάς. Σε αυτές τις συνθήκες δεν είναι κάτι κακόβουλο, ωστόσο δεν δείχνει τη διάθεση από την πλευρά του ατόμου να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν.


Διαβάστε σχετικά: Η Αξία της Συγγνώμης


7. Προσπαθούν να σας χειριστούν

Ίσως, στις περιπτώσεις αυτές, η φράση «λυπάμαι που νιώθεις έτσι» να είναι ένας τρόπος να σας ηρεμήσουν ώστε να καταφέρουν να σας πάρουν με το μέρος τους και να σας χειριστούν όπως εκείνοι θέλουν. Μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν την τεχνική αυτή για να ελέγξουν κάποιον και να συνεχίσουν την κακή τους συμπεριφορά.

Συχνά η χειριστικότητα συνδυάζεται με μια σειρά άλλων καταχρηστικών συμπεριφορών, οπότε είναι σημαντικό να παραμείνετε σε εγρήγορση σε περίπτωση που η διαφωνία σας με το άλλο άτομο δείχνει να μην μπορεί να επιλυθεί.

Θυμηθείτε: Το πλαίσιο είναι το κλειδί

Ενώ το «λυπάμαι που νιώθεις έτσι» μπορεί για κάποιους να μην είναι αρκετό, δεν λέγεται πάντα με κακές προθέσεις. Μπορεί να είναι δύσκολο να ακουστεί σε μια στιγμή έντονης σύγκρουσης, αλλά είναι σημαντικό να λάβετε υπόψη το πλαίσιο μέσα στο οποίο λέγεται.

Το πώς λέγεται κάτι μπορεί να έχει πολύ περισσότερο νόημα από τις ίδιες τις λέξεις. Η εξάντληση, η απογοήτευση και η αδυναμία κατανόησης μπορούν να κάνουν τους ανθρώπους να ενεργούν παράλογα και να μην λαμβάνουν πάντα υπόψη τα συναισθήματα του άλλου.

Από την άλλη πλευρά, εάν αισθάνεστε ότι σας κοροϊδεύουν, σας αγνοούν ή ακόμα σας χειραγωγούν, είναι σημαντικό να αντιμετωπίσετε αυτές τις συμπεριφορές. Κάποιος που νοιάζεται πραγματικά για εσάς θα προσπαθεί πάντα να καταλάβει και να κάνει αλλαγές που δε θα επηρεάσουν αρνητικά τα συναισθήματά σας.


*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...