Συμπλήρωμα διατροφής μειώνει τα συμπτώματα σχιζοφρένειας σε ποντίκια

άτομο καταναλώνει Συμπλήρωμα διατροφής που μειώνει τα συμπτώματα σχιζοφρένειας
Image credit: Daily Nouri / unsplash.com

Νέες εξελίξεις στη θεραπεία της σχιζοφρένειας δίνουν ελπίδα στους ασθενείς.

Ένα απλό συμπλήρωμα διατροφής μειώνει τα συμπεριφορικά συμπτώματα σε ποντίκια με μια γενετική μετάλλαξη που προκαλεί σχιζοφρένεια. Έπειτα από πειράματα, οι ερευνητές κατέληξαν ότι το συμπλήρωμα πιθανώς προστατεύει τις πρωτεΐνες που δομούν τον σκελετό των νευρωνικών κυττάρων.

Το συμπλήρωμα βεταΐνη αρχικά απομονώθηκε από το ζαχαρότευτλο και συχνά συνδέεται με τη γλυκιά ή την ευχάριστη γεύση (ουμάμι). Υγιή επίπεδα βεταΐνης προέρχονται και από εξωτερικές πηγές τροφής και από την εσωτερική σύνθεση στο σώμα. Τα συμπληρώματα βεταΐνης ήδη χρησιμοποιούνται κλινικά για τη θεραπεία της μεταβολικής νόσου ομοκυστινουρίας.

Γενετικές μελέτες σε άτομα με σχιζοφρένεια έχουν δείξει πιθανές συνδέσεις ανάμεσα στην ασθένεια και σε παραλλαγές του γονιδίου 3b της οικογένειας κινεσίνης (kif3b) καθώς σε ένα άλλο γονίδιο που συμμετέχει στη σύνθεση της βεταΐνης από το σώμα.

Διαβάστε σχετικά: Οι αιτίες για την εκδήλωση της σχιζοφρένειας

Ο καθηγητής Νομπουτάκα Χιροκάουα, επικεφαλής της πρόσφατης έρευνας από το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, και οι συνεργάτες του κατηγοριοποίησαν τα 45 μέλη της υπεροικογένειας γονιδίων κινεσίνης στα θηλαστικά, τα περισσότερα από τα οποία κωδικοποιούν πρωτεΐνες που μετακινούν υλικά μέσα στα κύτταρο. Κανονικά, η πρωτεΐνη kif3b συνδέεται με μια άλλη πρωτεΐνη της υπεροικογένειας κινεσίνης και μεταφέρει υλικό μέσα σε έναν νευρώνα ταξιδεύοντας πάνω κάτω στον σκελετό του κυττάρου.

Τα ποντίκια που χρησιμοποιήθηκαν για την έρευνα είχαν μόνο ένα λειτουργικό αντίγραφο του γονιδίου kif3b και χρησιμοποιούνται συχνά ως μοντέλο για σχιζοφρένεια. Αυτά τα ποντίκια αποφεύγουν την κοινωνική αλληλεπίδραση και παρουσιάζουν την ίδια αδύναμη αντίδραση όπως οι ασθενείς με σχιζοφρένεια σε ένα τεστ που μετράει την έκπληξη από έναν ξαφνικό, δυνατό ήχο που ακολουθεί έναν πιο χαμηλό ήχο (prepulse inhibition).

Τα ποντίκια που ακολούθησαν διατροφή ενισχυμένη με τρεις φορές την κανονική ποσότητα βεταΐνης είχαν φυσιολογική συμπεριφορά, γεγονός που υποδεικνύει ότι τα συμπληρώματα βεταΐνης θα μπορούσαν να θεραπεύσουν τα συμπτώματα σχιζοφρένειας.

Γνωρίζουμε ότι η ποσότητα βεταΐνης μειώνεται στον εγκέφαλο ασθενών με σχιζοφρένεια, άρα αυτή η έρευνα υποδεικνύει ότι η βεταΐνη θα μπορούσε να λειτουργήσει θεραπευτικά έστω για μερικούς τύπους σχιζοφρένειας, δήλωσε ο Χιροκάουα.

Ism Tsox
Έρευνα: Shogo Yoshihara et al. Betaine ameliorates schizophrenic traits by functionally compensating for KIF3-based CRMP2 transport, Cell Reports (2021).

Απόδοση: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή