Μια επαναστατική εξέταση αίματος μπορεί να ‘μετρά’ τον πόνο

σκίτσο με ένα χάρακα που μετρά τον πόνο και ένα μάτι που παρακολουθεί

Ερευνητές ανέπτυξαν μια πρωτοποριακή εξέταση που μετρά συγκεκριμένους βιοδείκτες στο αίμα, οι οποίοι συνδέονται με τον πόνο, οδηγώντας σε προσωποποιημένη χορήγηση φαρμάκων, μειώνοντας δραστικά την υπερσυνταγογράφηση.

Οι ερευνητές Ψυχίατροι από το Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα των ΗΠΑ, κατάφεραν να εντοπίσουν συγκεκριμένους βιοδείκτες στο αίμα, βάσει των οποίων είναι σε θέση να αξιολογηθεί αντικειμενικά πόσο σοβαρός είναι ο πόνος ενός ασθενούς. Το τεστ αίματος, το πρώτο στο είδος του, θα επιτρέψει στους γιατρούς να αξιολογούν και να αντιμετωπίζουν τον πόνο των ασθενών με περισσότερη ακρίβεια αλλά και να επιτυγχάνουν μια καλύτερη προσέγγιση σχετικά με το ιατρικό μέλλον των ασθενών.

Ο Αλεξάντερ Νικολέσκου, Καθηγητής Ψυχιατρικής του Τμήματος Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου, δήλωσε: Αναπτύξαμε ένα πρότυπο για μια εξέταση αίματος, η οποία θα ανιχνεύει με αντικειμενικό τρόπο τόσο τον πόνο των ασθενών όσο και την έντασή του. Είναι σημαντικό να έχουμε μία αντικειμενική μέτρηση του πόνου καθώς ο πόνος είναι μια υποκειμενική αίσθηση. Μέχρι τώρα βασιζόμασταν στις περιγραφές των ασθενών αλλά και στην κλινική εκτίμηση της κατάστασης τους απ’ τους γιατρούς. Όταν ξεκινήσαμε την έρευνα η ιδέα μας φάνηκε παρατραβηγμένη. Στόχος μας ήταν να βρούμε έναν τρόπο ώστε να προσδιοριστεί ποια συγκεκριμένη θεραπευτική αντιμετώπιση ταιριάζει σε κάθε πάσχοντα ασθενή.

Στο πλαίσιο της έρευνας, οι ερευνητές εξέτασαν συγκεκριμένους βιοδείκτες στο αίμα—σε αυτή την περίπτωση συγκεκριμένα μόρια που σχετίζονται με την ένταση της ασθένειας. Όπως η γλυκόζη χρησιμεύει ως βιοδείκτης για τον διαβήτη, έτσι και αυτοί οι βιοδείκτες επιτρέπουν στους γιατρούς να αξιολογήσουν τη δριμύτητα του πόνου που βιώνει κάθε ασθενής και να παρέχουν μια θεραπεία με αντικειμενικό και υπολογίσιμο τρόπο.

Ο Nικολέσκου υποστηρίζει ότι ποτέ άλλοτε δεν ήταν τόσο επιτακτική η ανάγκη να χορηγούνται υπεύθυνα τα φάρμακα στους πάσχοντες ασθενείς, καθώς παρατηρείται επιδημία υπερσυνταγογράφησης οπιούχων στις ΗΠΑ αλλά και σε άλλες χώρες παγκοσμίως.

Η επιδημία αυτή παρατηρείται εξαιτίας της υπερσυνταγογράφησης εθιστικών φαρμάκων καθώς δεν υπήρχε μέχρι στιγμής αντικειμενικό κριτήριο του πόνου που βιώνει ο ασθενής καθώς και της δριμύτητας του, δήλωσε ο Νικολέσκου. Οι γιατροί συνταγογραφούν φάρμακα σε όποιον ασθενή διαμαρτύρεται ότι πονάει και καθώς δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, το πρόβλημα της υπερσυνταγογράφησης έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις. Η εξέταση που αναπτύξαμε επιτρέπει τον προσδιορισμό συγκεκριμένης θεραπείας αντιμετώπισης του πόνου.

Μέσω αυτής της εξέτασης, οι γιατροί είναι σε θέση να αντιστοιχούν συγκεκριμένους βιοδείκτες που βρίσκονται στο αίμα, με υπάρχοντα φάρμακα ή χημικές ενώσεις που βρίσκονται καταχωρημένες στις βάσεις δεδομένων. Ο Νικολέσκου παραλληλίζει τη μέθοδο αυτή με τις μεθόδους εξακρίβωσης και ταυτοποίησης δακτυλικών αποτυπωμάτων που χρησιμοποιεί το FBI. Συχνά η καλύτερη και πιο ενδεδειγμένη θεραπεία, αποδεικνύεται ένα μη-οπιοειδές φάρμακο ή μία χημική ένωση. Καταφέραμε να ταιριάξουμε συγκεκριμένους βιοδείκτες με υπάρχοντα μη-οπιοειδή φάρμακα ή χημικές ενώσεις που χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες για την αντιμετώπιση και θεραπεία διαφόρων ασθενειών, γεγονός που θα συμβάλλει στη μείωση ή την εξάλειψη της χρήσης των οπιούχων.

Η έρευνα ανοίγει το δρόμο στην εξατομικευμένη θεραπεία του πόνου

Οι γιατροί θα μπορούν να προσδιορίζουν ποιο φάρμακο ταιριάζει στις συγκεκριμένες ανάγκες κάθε ασθενούς, γεγονός που θα συμβάλλει στην επίλυση διλημμάτων που προκαλούν την επιδημία οπιοειδών. Αυτός είναι ο στόχος όλων των επιστημονικών πεδίων, ο εντοπισμός δηλαδή, του κατάλληλου φαρμάκου για κάθε ασθενή ατομικά, ο οποίος θα αποτρέψει διάφορα προβλήματα συμπεριλαμβανομένης της κατάχρησης οπιοειδών φαρμάκων.

Οι ερευνητές βρήκαν, επίσης, ότι οι βιοδείκτες θα επιτρέψουν την πρόβλεψη του χρόνιου πόνου που ίσως βιώσουν κάποιοι ασθενείς μελλοντικά ο οποίος ίσως τους οδηγήσει στο νοσοκομείο.

Η εξατομικευμένη ιατρική παρέχει τη δυνατότητα να χορηγήσουμε στον κάθε ασθενή τη θεραπεία που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του, δήλωσε ο Νικολέσκου. Αρχικά προσπαθήσαμε και καταφέραμε να βρούμε βιοδείκτες για τον πόνο για το σύνολο του πληθυσμού. Γνωρίζουμε ωστόσο, βάσει των δεδομένων που έχουμε συγκεντρώσει, ότι κάποιοι δείκτες συνδέονται περισσότερο με άνδρες και κάποιοι άλλοι με γυναίκες. Ομοίως μπορούμε να υποθέσουμε ότι κάποιοι δείκτες σχετίζονται περισσότερο με τον πονοκέφαλο, κάποιοι άλλοι περισσότερο με την ινομυαλγία κ.ο.κ γεγονός που επιθυμούμε να εξακριβώσουμε μέσα από περαιτέρω έρευνα, ολοκληρώνει.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Molecular Psychiatry.

Vasi tsap

Πηγή: A. B. Niculescu et al, Towards precision medicine for pain: diagnostic biomarkers and repurposed drugs, Molecular Psychiatry (2019)
Απόδοση: Βασιλική Τσαπάκη
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr