PsychologyNow Team

Ο δίγλωσσος εγκέφαλος εκτελεί διαφορετικά τις αριθμητικές πράξεις, ανάλογα με την γλώσσα

Ο δίγλωσσος εγκέφαλος εκτελεί διαφορετικά τις αριθμητικές πράξεις, ανάλογα με την γλώσσα

PsychologyNow Team

Οι άνθρωποι μπορούν να αναγνωρίσουν διαισθητικά τους μικρούς αριθμούς μέχρι το τέσσερα, όμως όταν θα κάνουν υπολογισμούς, εξαρτώνται από την βοήθεια της γλώσσας. Αυτό παρουσιάζει μία συναρπαστική ερευνητική ερώτηση: Πώς λύνουν ασκήσεις αριθμητικής οι άνθρωποι στις διαφορετικές γλώσσες τις οποίες μιλούν με ευχέρεια;


 Η δύναμη της ερώτησης είναι σημαντική καθώς σε μία αυξανόμενα παγκοσμιοποιημένη αγορά εργασίας και επιταχυνόμενη μετανάστευση αυτό σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν εργασία και σπουδές εκτός των περιοχών της μητρικής τους γλώσσας.

Στην μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Λουξεμβούργου, συμμετείχαν άτομα που η μητρική τους γλώσσα είναι τα Λουξεμβουργιανά που ολοκλήρωσαν επιτυχώς το σχολείο στο Λουξεμβούργο και συνέχισαν τις σπουδές τους σε γαλλόφωνα πανεπιστήμια του Βελγίου. Οπότε οι συμμετέχοντες γνώριζαν τέλεια Γερμανικά και Γαλλικά. Ως μαθητές στο Λουξεμβούργο έμαθαν τα μαθηματικά στα Γερμανικά στα δημοτικά σχολεία και μετά στα Γαλλικά στο γυμνάσιο.

Σε δύο ξεχωριστές δοκιμασίες, οι συμμετέχοντες έλυσαν πολύ απλές και ελαφρώς πιο περίπλοκες ασκήσεις πρόσθεσης και στα Γερμανικά και στα Γαλλικά. Έγινε φανερό ότι οι συμμετέχοντες μπορούσαν να λύσουν απλές πράξεις πρόσθεσης εξίσου καλά και στις δύο γλώσσες. Όμως, για περίπλοκες προσθέσεις στα Γαλλικά, χρειάζονταν περισσότερο χρόνο από ό,τι για την ίδια άσκηση στα Γερμανικά. Επιπλέον, έκαναν περισσότερα λάθη όταν προσπαθούσαν να λύσουν ασκήσεις στα Γαλλικά.

Κατά τη διάρκεια των δοκιμασιών χρησιμοποιήθηκε η τεχνική μαγνητικής απεικόνισης (fMRI) για να μετρήσουν την εγκεφαλική δραστηριότητα των συμμετεχόντων. Αυτή έδειξε ότι ανάλογα με τη γλώσσα που χρησιμοποιούνταν, ενεργοποιούνταν διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου. Με ασκήσεις πρόσθεσης στα Γερμανικά ενεργοποιούνταν μία μικρή περιοχή λόγου στον αριστερό κροταφικό λοβό. Η επίλυση περίπλοκων υπολογισμών στα Γαλλικά ενεργοποιούσε επιπλέον τμήματα των εγκεφάλων των συμμετεχόντων που είναι υπεύθυνα για την επεξεργασία οπτικών πληροφοριών. Όμως, κατά τη διάρκεια των περίπλοκων υπολογισμών στα Γαλλικά οι συμμετέχοντες επιπρόσθετα γύριζαν πίσω στην συμβολική σκέψη.

Τα πειράματα δεν παρέχουν ενδείξεις ότι οι συμμετέχοντες μετέφραζαν τις πράξεις που αντιμετώπιζαν από τα Γαλλικά στα Γερμανικά ώστε να λύσουν το πρόβλημα. Ενώ οι συμμετέχοντες στη δοκιμασία μπορούσαν να λύσουν τις πράξεις στα Γερμανικά με βάση τις κλασικές, γνωστές αριθμητικές-λεκτικές περιοχές του εγκεφάλου, αυτό το σύστημα αποδείχτηκε ανεπαρκώς βιώσιμο στην δεύτερη γλώσσα των οδηγιών, σ’αυτήν την περίπτωση τα Γαλλικά. Για να λύσουν τις αριθμητικές ασκήσεις στα Γαλλικά, οι συμμετέχοντες βασίζονταν συστηματικά σε άλλες διαδικασίες σκέψης που δεν έχουν παρατηρηθεί μέχρι τώρα σε άτομα που μιλάνε μία γλώσσα.

Η μελέτη τεκμηριώνει για πρώτη φόρα, με τη βοήθεια μετρήσεων της εγκεφαλικής λειτουργίας και τεχνικών απεικόνισης την προφανή γνωστική «επιπλέον προσπάθεια» που απαιτείται για την επίλυση αριθμητικών πράξεων στην δεύτερη γλώσσα οδηγιών. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι διαδικασίες υπολογισμού επηρεάζονται άμεσα από τη γλώσσα.


Πηγή: medicalxpress.com
Έρευνα: Mental arithmetic in the bilingual brain: Language matters.
Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...