PsychologyNow Team

Πώς η εκπαίδευση μπορεί να ξεκλειδώσει τη δυνατότητα κάθε παιδιού με τη γονιδιακή έκφραση

Πώς η εκπαίδευση μπορεί να ξεκλειδώσει τη δυνατότητα κάθε παιδιού με τη γονιδιακή έκφραση

PsychologyNow Team
καθηγητές αναρωτιούνται πώς η εκπαίδευση μπορεί να ξεκλειδώσει τη δυνατότητα κάθε παιδιού με τη γονιδιακή έκφραση
Image credit: gpointstudio / freepik.com

Η γονιδιακή έκφραση είναι οι δυνατότητές μας… αυτό που μπορούμε να γίνουμε αν το πλαίσιο της ζωής μας υποστηρίζει την αποκάλυψη αυτής της έκφρασης.


Χωρίς μια βασική κατανόηση της γονιδιακής έκφρασης, τα εκπαιδευτικά συστήματα κινδυνεύουν να μην βοηθήσουν τους μαθητές να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Υπάρχει μια κοινή παρανόηση στην εκπαίδευση που πλαισιώνει την ανθρώπινη δυνατότητα ως μια δύναμη της οποίας η φύση και ο βαθμός είναι γενετικά προκαθορισμένα από τη γέννηση: κάποια παιδιά έχουν μεγάλες δυνατότητες ενώ άλλα όχι και τόσο.

Η γονιδιωματική έρευνα δείχνει ότι αυτό είναι ως επί το πλείστον μυθοπλασία. Το ανθρώπινο γονιδίωμα περιέχει περίπου 20.000 γονίδια, αλλά μόνο περίπου το 10% αυτών των γονιδίων εκφράζεται καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής. Είναι σημαντικό ποια γονίδια εκφράζονται, επειδή οι διαδικασίες που προκύπτουν μπορούν να επηρεάσουν τα πάντα, από τις γνωστικές ικανότητες μέχρι την ανάπτυξη ασθενειών.

Τι οδηγεί λοιπόν στην έκφραση των γονιδίων; Δεν είναι τα ίδια τα γονίδια που ενεργούν βάσει ενός προκαθορισμένου καταλόγου οδηγιών- αυτό θα ήταν σαν να λέμε ότι "μια συνταγή αποφασίζει πότε ψήνεται ένα κέικ", όπως έγραψε ο νευροβιολόγος Robert Sapolsky στο βιβλίο του "Behave". Ο Σαλπόλσκι προτείνει ότι η ιδέα του γενετικού ντετερμινισμού καταστρέφεται από αυτό που η έρευνα δείχνει ότι είναι η απάντηση: το περιβάλλον και οι αλληλεπιδράσεις μας με αυτό. Αυτή είναι η διαδικασία της επιγενετικής.

Πώς η επιγενετική διαμορφώνει τη ζωή μας

Η επιγενετική - που σημαίνει "πάνω από" τη γενετική - δεν αναφέρεται σε αλλαγές στο DNA μας, αλλά στο πώς παράγοντες όπως οι εμπειρίες της παιδικής ηλικίας, οι σχέσεις, η διατροφή και η σωματική δραστηριότητα επηρεάζουν ποια από τα γονίδιά μας "ενεργοποιούνται" ή "απενεργοποιούνται".

Οι επιγενετικές αλλαγές συμβαίνουν καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής μας

Όμως οι τρόποι με τους οποίους εκφράζονται τα γονίδιά μας στην πρώιμη ζωή, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων χρόνων αλλά και της εφηβείας μας, αποτελούν κρίσιμες περιόδους ανάπτυξης που μπορεί να έχουν δια βίου επιπτώσεις.

Αν μεγαλώνουμε με πολύ θετικά πράγματα να συμβαίνουν στις οικογένειές μας, στα σχολεία και στις κοινότητές μας, θα επηρεάσουμε αυτό το 10% [των γονιδίων]. Αλλά αν η ζωή μας είναι γεμάτη αντιξοότητες και άγχος, αυτά τα απίστευτα γονίδια δεν πρόκειται να εκφραστούν.

Ένα μεγάλο μέρος αυτού που γινόμαστε οφείλεται στο περιβάλλον, τις εμπειρίες και τις σχέσεις στις οποίες εκτεθήκαμε.

Η γονιδιακή έκφραση είναι οι δυνατότητές μας… αυτό που μπορούμε να γίνουμε αν το πλαίσιο της ζωής μας υποστηρίζει την αποκάλυψη αυτής της έκφρασης.


Διαβάστε σχετικά: Μάθηση & Συναίσθημα. Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος


Αντιξοότητες, άγχος και ακαδημαϊκές επιδόσεις

Παρόλο που ορισμένα σχολεία μπορεί να διαθέτουν παροχές ψυχικής υγείας, γενικά δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένα για να αντιμετωπίσουν το άγχος των μαθητών με στοχευμένο τρόπο. Αυτό είναι ένα πρόβλημα, δεδομένου του αυξανόμενου όγκου ερευνών που δείχνουν ότι οι νέοι είναι ιδιαίτερα πιθανό να υποφέρουν από στρεσογόνους παράγοντες όπως το άγχος και η κατάθλιψη.

Μια έρευνα του 2020 σε μαθητές λυκείου στις ΗΠΑ έδειξε ότι το 75% των συναισθημάτων που ανέφεραν σε ανοιχτές απαντήσεις ήταν αρνητικά, με την πλειοψηφία να αισθάνεται κουρασμένη, αγχωμένη και βαριεστημένη.

Δεν υπάρχει μία και μοναδική ή απλή απάντηση για το γιατί οι μαθητές δυσκολεύονται στα σχολεία, αλλά η φτώχεια αποτελεί σημαντικό παράγοντα. Για παράδειγμα, τα περίπου 12 εκατομμύρια παιδιά που ζουν σε συνθήκες φτώχειας στις ΗΠΑ είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσουν προβλήματα έλλειψης στέγης, παραμέλησης, χρήσης ναρκωτικών από τους γονείς, ενδοοικογενειακής βίας και σωματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης.

Πιθανώς δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ακαδημαϊκές επιδόσεις και η συμπεριφορά τείνουν να επιδεινώνονται όταν οι μαθητές αντιμετωπίζουν φτώχεια και προβλήματα στο σπίτι.

Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν τα σχολεία για να βελτιώσουν τη δημόσια εκπαίδευση; Μια στρατηγική είναι η αξιοποίηση των γνώσεων σχετικά με το πώς οι ορμόνες επηρεάζουν τα συστήματα του εγκεφάλου που σχετίζονται με τα συναισθήματα και τη μάθηση, συγκεκριμένα το μεταιχμιακό σύστημα.

Το σύστημα αυτό είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο σε δύο ορμόνες: την ωκυτοκίνη και την κορτιζόλη. Η κορτιζόλη είναι η κύρια ορμόνη του στρες του οργανισμού που παράγεται όταν αισθανόμαστε κίνδυνο, ενεργοποιώντας την αντίδραση "πάλης ή φυγής".

Η κορτιζόλη μας επιτρέπει να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά τις απειλές του περιβάλλοντος. Όμως η υπερβολική έκκρισή της, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα.

Όταν αυτό το σύστημα ενεργοποιείται ξανά και ξανά από το αμείλικτο στρες, μπορεί να κλειδώσει στη θέση ενεργοποίησης. Και όταν αυτό συμβαίνει στα παιδιά εξαιτίας συντριπτικού στρες, στρες που δεν αντισταθμίζεται από την παρουσία ενός ενήλικα, αυτό το είδος στρες μπορεί να προκαλέσει βλάβες και συνέπειες στις αναπτυσσόμενες δομές του μεταιχμιακού συστήματος.

Τα χρόνια στρεσαρισμένα παιδιά που πάσχουν από υπερπαραγωγή κορτιζόλης παρουσιάζουν συχνά προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς και ενδεχομένως να υποστούν επιγενετικές αλλαγές που επηρεάζουν τον εγκέφαλο, όπως η δυσανάλογη μεγέθυνση της αμυγδαλής, η οποία είναι το κέντρο συναισθημάτων του εγκεφάλου. Οι εκπαιδευτικοί μπορεί να μην κατανοούν πλήρως αυτές τις βαθιές διεργασίες που διέπουν το στρες.

Πολύ συχνά η αντίδραση στα παιδιά που έχουν αυτή την ανεξέλεγκτη συμπεριφορά εξαιτίας του στρες είναι να τα τιμωρήσουν, να τα αποκλείσουν και να μην καταλάβουν ότι όλα όσα βλέπουν είναι κάτι που μπορεί να αποφευχθεί πλήρως.

Η ωκυτοκίνη μπορεί να εξουδετερώσει τις βλαβερές συνέπειες της κορτιζόλης. Αποκαλείται συχνά "ορμόνη της αγάπης" και παίζει βασικό ρόλο στις γυναικείες αναπαραγωγικές λειτουργίες, στη μητρότητα και στις κοινωνικές σχέσεις. Βοηθά επίσης στη μείωση του στρες και στην ενθάρρυνση των συναισθημάτων εμπιστοσύνης.

Τα ασφαλή περιβάλλοντα που προωθούν σχέσεις εμπιστοσύνης και υποστήριξης μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών μπορούν να ενισχύσουν τα επίπεδα της ωκυτοκίνης. Από νευροβιολογική άποψη, αυτό μπορεί να εξουδετερώσει τη ζημιά από την κορτιζόλη και να μεταβάλει θετικά τη χημεία του εγκεφάλου των μαθητών, επιτρέποντάς τους να αναπτυχθούν τόσο ακαδημαϊκά όσο και συναισθηματικά. Το θέμα δεν είναι απλώς να είσαι καλός με τα παιδιά, αλλά να χτίζεις ουσιαστικές σχέσεις σε ένα ασφαλές και συναρπαστικό περιβάλλον με την πάροδο του χρόνου.

Για να φτάσουν εκεί οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να κάνουν πέντε βήματα:

1. Ξεκινήστε με έναν κοινό σκοπό και μια δέσμευση για ολιστική ανάπτυξη και ισότιμα αποτελέσματα για όλους τους μαθητές που θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων.

2. Δημιουργήστε από κοινού ένα υποστηρικτικό περιβάλλον σχολείου και τάξης που να είναι σωματικά, συναισθηματικά και ταυτοτικά ασφαλές, δημιουργώντας παράλληλα μια ισχυρή αίσθηση κοινότητας και ανήκειν.

3. Κάντε στροφή προς τις αναπτυξιακές σχέσεις - μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών, ηγετών και κοινότητας - ως θεμέλιο.

4. Προετοιμάστε τους μαθητές για επιτυχία διευκολύνοντας πλούσιες μαθησιακές εμπειρίες που ενσωματώνουν την ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων και νοοτροπίας.

5. Να συμμετέχετε από κοινού σε μετασχηματιστικές αλλαγές μέσω της κοινής ηγεσίας και της ιδιοκτησίας.

Τα εκπαιδευτικά συστήματα του 20ού αιώνα δεν είχαν γενικά σχεδιαστεί με γνώμονα αυτού του είδους τις ολιστικές αρχές. Αυτό είναι ως επί το πλείστον κατανοητό, δεδομένου ότι η έρευνα στην ανάπτυξη του παιδιού και την επιγενετική έχει κάνει μεγάλη πρόοδο τις τελευταίες δεκαετίες.

Δεδομένου όμως ότι οι επιστήμονες έχουν πλέον μεγαλύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο εγκέφαλος και το σώμα των παιδιών είναι ευάλωτα στις αλλαγές που προκαλούνται από το περιβάλλον, δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο τα εκπαιδευτικά συστήματα δεν θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τη διδασκαλία και τον σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων.

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθεί εντελώς το άγχος των προκλήσεων για τα παιδιά. Εξάλλου, η πραγματική μάθηση και η συναισθηματική ανάπτυξη συμβαίνουν όταν η πρόκληση είναι σωστά βαθμονομημένη, με το ένα πόδι στο γνωστό και το άλλο στο άγνωστο.

Ο ρόλος ενός καλού δασκάλου και ο ρόλος ενός καλού γονέα, είναι να κάνει τα παιδιά να αισθάνονται αρκετά ασφαλή για να προσπαθήσουν και αρκετά δυνατά για να αντέξουν μια απογοήτευση.


Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...