Τα μάτια μπορούν να δείξουν τη νόσο Αλτσχάιμερ πολύ πριν εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα

κοντινή φωτογραφία από ένα μάτι

Η νόσος Αλτσχάιμερ μεταβάλλει και βλάπτει τις λειτουργίες του εγκεφάλου ακόμα και δεκαετίες πριν εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα. Ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο καθίσταται εφικτή η έγκαιρη εξακρίβωση του κινδύνου. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Neurobiology of Aging.

Σύμφωνα με έρευνα του University of California San Diego, η μέτρηση του χρόνου διαστολής της κόρης του ματιού κατά στη διάρκεια γνωστικών διαδικασιών, δύναται να αποτελέσει μια μέθοδο εξέτασης χαμηλού κόστους για τα άτομα που έχουν αυξημένο γενετικό κίνδυνο για Αλτσχάιμερ.

Επικεφαλείς της μελέτης ήταν οι William S. Kremen και Carol E. Franz και οι δύο καθηγητές ψυχιατρικής και συν-διευθυντές του Κέντρου Γενετικής Συμπεριφοράς για τη Γήρανση του University of California San Diego.

Τα τελευταία χρόνια, οι ερευνητές που μελετούν την παθολογία της νόσου Αλτσχάιμερ επικεντρώνονται σε δύο αιτιολογικούς παράγοντες που έχουν συνδεθεί με βλάβες και θανάτους των νευρώνων οδηγώντας σε γνωστική δυσλειτουργία: τη συσσώρευση πλακών στον εγκέφαλο μιας πρωτεΐνης που ονομάζεται βήτα αμυλοειδές, και την πρωτεΐνη ταυ.

Η παρούσα μελέτη εξέτασε την αντίδραση της κόρης του ματιού, κάτι που ρυθμίζεται από μια περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται υπομέλας τόπος (locus coeruleus), ένα σύμπλεγμα νευρώνων που εμπλέκεται στη ρύθμιση της διέγερσης και της γνωστικής λειτουργίας.

Η πρωτεΐνη ταυ που αποτελεί τον πρώτο γνωστό βιοδείκτη της νόσου Αλτσχάιμερ, εμφανίζεται κυρίως στον υπομέλα τόπο. Όμως, ο υπομέλας τόπος είναι υπεύθυνος για τη δραστηριότητα της κόρης του ματιού κατά τη διάρκεια γνωστικών διαδικασιών του εγκεφάλου και πιο συγκεκριμένα για τη μεταβολή της διαμέτρου της (οι κόρες μεγαλώνουν όσο αυξάνεται η δυσκολία μιας εγκεφαλικής εργασίας).

Σε προηγούμενες μελέτες, οι ερευνητές βρήκαν ότι τα άτομα με ήπια γνωστική εξασθένηση, μια κατάσταση που συχνά είναι πρόδρομος της νόσου Αλτσχάιμερ, παρουσίαζαν μεγαλύτερη διαστολή της κόρης, επιτρέποντας έτσι την σύνδεση της νόσου με αυτή την αντίδραση του ματιού.

Δεδομένων των παραπάνω αποδεικτικών στοιχείων, η καταγραφή της δραστηριότητας των οφθαλμών στη διάρκεια γνωστικών λειτουργιών δύναται να αποτελέσει εργαλείο για την ανίχνευση της νόσου Αλτσχάιμερ πριν εμφανιστούν τα συμπτώματα, δήλωσε ο Kremen.

Πηγή: zougla.gr