«Πώς ήταν δυνατόν η ανθρωπότητα να επιτρέψει το Ολοκαύτωμα και να υποστηριχθεί ένα καθεστώς όπως αυτό του Ναζισμού;» Το ερώτημα αυτό αποτελεί ένα από τα καυτά ψυχολογικά ερωτήματα της ιστορίας.
Ο Ρον Τζόουνς, δάσκαλος στο Γυμνάσιο Κάμπερλι του Πάλο Άλτο, αποφάσισε να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα των μαθητών του το 1967, μέσω μιας επίδειξης. Την πρώτη ημέρα του πειράματός του, ο Τζόουνς δημιούργησε μια αυταρχική ατμόσφαιρα μέσα στην τάξη του, καθιστώντας τον εαυτό του ως ένα είδος ανώτατου ηγέτη.
Ωστόσο, όσο προχωρούσε η εβδομάδα, η ατομική φασιστική συμπεριφορά του Τζόουνς εξαπλώθηκε σε ολόκληρο το σχολείο. Οι μαθητές δημιούργησαν τα δικά τους διακριτικά και υιοθέτησαν έναν χαιρετισμό σε ναζιστικό στιλ. Έμαθαν να υπακούν σταθερά στις εντολές του Τζόουνς και να γίνουν αντιδημοκρατικοί στον πυρήνα τους, ακόμη και να «καταδίδουν» ο ένας τον άλλον.
Η νέα ιδεολογία του Τζόουνς, η οποία ονομάστηκε «Το Τρίτο Κύμα», διαδόθηκε αστραπιαία. Την τέταρτη μέρα της διεξαγωγής του πειράματος, ο δάσκαλος ανησύχησε ότι το ναζιστικό κίνημα που είχε εξαπολύσει, είχε ξεφύγει από το χέρι του και το σταμάτησε.
Την πέμπτη ημέρα, ανέφερε στους μαθητές ότι είχαν ανασύρει ένα παρόμοιο αίσθημα υπεροχής με αυτό του γερμανικού λαού υπό το ναζιστικό καθεστώς. Ευτυχώς, δεν υπήρξαν επιπτώσεις.
Δείτε περισσότερα για το ψυχολογικό πείραμα στο σχετικό βίντεο:
{youtube}TJQCIYs0eiI{/youtube}