Το ίντερνετ έχει επιταχύνει κατά πολύ τη διασπορά των ειδήσεων και τη ροή της πληροφορίας, φαίνεται πάντως πως δείχνει μια προτίμηση στο ψέμα.
Λένε πως ένα ψέμα θα προλάβει να κάνει τον γύρο του κόσμου στον ίδιο χρόνο που η αλήθεια ούτε τα παπούτσια της δεν θα προφτάσει να φορέσει και πιθανότατα έχουν δίκιο, ειδικά στην εποχή μας που τα fake news δίνουν και παίρνουν και γίνονται είδηση καθ’ εκάστη.
Τη διαισθητική αυτή αλήθεια επιβεβαίωσαν τρεις ερευνητές του MIT, ο καθηγητής Sinan Aral και οι δρες Soroush Vosoughi και Deb Roy, αναλύοντας 126.000 ιστορίες που κυκλοφόρησαν στο Twitter μεταξύ 2006-2017, οι οποίες πυροδοτώντας περισσότερα από 4,5 εκατ. tweets από 3 σχεδόν εκατομμύρια χρήστες.
Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν μετά τις εκθέσεις έξι ανεξάρτητων οργανισμών για να αξιολογήσουν τον βαθμό αλήθειας κάθε είδησης. Τι βρήκαν; Το ψεύδος διαχέεται σημαντικά γρηγορότερα, μακρύτερα, βαθύτερα και πιο καθολικά από την αλήθεια σε κάθε κατηγορία πληροφορίας και τα αποτελέσματα είναι ακόμα πιο σαφή για ψεύτικα πολιτικά νέα από ψεύτικα νέα για τρομοκρατία, φυσικές καταστροφές, επιστήμη, αστικούς μύθους ή οικονομικές πληροφορίες, όπως σημειώνουν στη μελέτη τους.
Λένε όμως κι άλλα: Εκεί που η αλήθεια σπανίως διαδίδεται σε περισσότερους από 1.000 ανθρώπους, το κορυφαίο 1% των πλαστών ειδήσεων διασπείρεται μεταξύ 1.000 – 100.000 ανθρώπων. Εξίσου ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι αυτά γίνονται από ανθρώπους που προπαγανδίζουν συχνά πλαστές ειδήσεις, κι έτσι έχουν σημαντικά λιγότερους followers από σοβαρούς χρήστες που μοιράζονται αληθινά γεγονότα.
Οι ερευνητές έψαξαν μετά να βρουν διαφορές στις αντιδράσεις των ανθρώπων αναφορικά με τις πραγματικές και ψεύτικες ειδήσεις μπας και εξηγήσουν το αποτέλεσμα. Και βρήκαν πως οι πλαστές ειδήσεις προκαλούν μεγαλύτερους βαθμούς έκπληξης και αποστροφής, εκεί που την πραγματικότητα την υποδέχονται οι χρήστες με αδιαφορία ή ακόμα και λύπη.
Το παλιό σλόγκαν πως το ψέμα πουλάει και πουλάει πολύ φαίνεται πως καλά κρατεί ακόμα και στα πληροφορημένα σημερινά κοινά…
Πηγή: The science of fake news
Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyNow.gr