Η υπερβολική χρήση του Ίντερνετ σχετίζεται με την ανάπτυξη σχολικής εξουθένωσης.
Και το αντίθετο όμως: η σχολική εξουθένωση μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική χρήση του ‘Ιντερνετ ή ψηφιακό εθισμό. Μία μακρόχρονη έρευνα της Ακαδημίας της Φινλανδίας, ανέδειξε τη συνάφεια μεταξύ ψηφιακού εθισμού και σχολικής εξουθένωσης σε μαθητές ενιαίου λυκείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν λίγες ημέρες πριν στο περιοδικό Journal of Youth and Adolescence καταδεικνύουν πως εξαιτίας της σχολικής εξουθένωσης, η υπερβολική χρήση του Ιντερνετ απ’ τους μαθητές μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη. Η έκθεση στον ψηφιακό εθισμό είναι πιο πιθανή να συμβεί εάν ο έφηβος χάσει το ενδιαφέρον και τα κίνητρά του για το σχολείο.
Η έρευνα υποστηρίζει πως το κρισιμότερο στάδιο για να αντιμετωπίσει κανείς το πρόβλημα του ψηφιακού εθισμού και της σχολικής εξουθένωσης εντοπίζεται στην ηλικία 13-15 ετών, ενώ ο πιο αποτελεσματικός τρόπος ενίσχυσης της πνευματικής τους υγείας και πρόληψης της υπερβολικής χρήσης του Ίντερνετ, είναι να εφοδιάσουμε τα παιδιά με ισχυρότερα κίνητρα, να προάγουμε τον ενθουσιασμό, να τα βοηθήσουμε να αποκτήσουν ισχυρότερη δέσμευση απέναντι στο σχολικό θεσμό και να προλάβουμε τη σχολική εξουθένωση.
Στα αποτελέσματα της έρευνας βρέθηκε ότι, συμπτώματα κατάθλιψης και σχολικής εξουθένωσης είναι πιο συχνά στην εφηβεία στα κορίτσια από ό,τι στα αγόρια. Αντιθέτως, η υπερβολική χρήση του Ίντερνετ είναι πιο συχνή στα αγόρια έναντι των κοριτσιών.
Στην έρευνα συμμετείχαν 3000 έφηβοι από το Ελσίνκι, ηλικίας 12-14 (γεννημένοι το 2000) και 16-18 (γεννημένοι το 1997) από 51 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την πρώτη γενιά δηλαδή που έχει μεγαλώσει με κινητά και κοινωνικά δίκτυα. Πρόκειται για την πρώτη μακροχρόνια έρευνα με αντικείμενο την αμφίδρομη σχέση μεταξύ της υπερβολικής χρήσης του Ιντερνετ, της σχολικής εξουθένωσης και της κατάθλιψης μεταξύ εφήβων.
Η ψηφιακή αυτή μεταμόρφωση της νέας γενιάς έχει δύο πλευρές. Από τη μία, παλαιότερες έρευνες έχουν αναδείξει το ‘Ιντερνετ ως μια σημαντική και ευχάριστη κοινωνική εμπειρία, χρήσιμη στον εργασιακό χώρο και την παιδαγωγική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ικανή να εμπνεύσει νέους ανθρώπους να αποκτήσουν ενδιαφέρον στις επιστήμες και την τεχνολογία. Στον αντίποδα, ο ψηφιακός εθισμός μπορεί να προκαλέσει εξουθένωση στους εφήβους και να οδηγήσει σε κατάθλιψη.
Πηγή: medicalxpress.com
Απόδοση – Επιμέλεια: Στέλλα Κοσμά, MSc Συμβουλευτικής στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία