Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από μια ομάδα ερευνητών στο Μπουένος Άιρες, ισχυρίζεται ότι η έκθεση των μικρών παιδιών σε εξειδικευμένα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ενδέχεται να βελτίωσει τους βαθμούς τους στο σχολείο. Στην έρευνά της, που δημοσιεύθηκε στο “Proceedings of the National Academy of Sciences”, η ερευνητική ομάδα των ψυχολόγων περιγράφει τη μελέτη και συζητά τα αποτελέσματά της.
Κατά τα τελευταία χρόνια, οι ψυχολόγοι και οι νευροεπιστήμονες είχαν διαφωνίες σχετικά με τα αποτελέσματα των ερευνών που αφορούν στα εκπαιδευτικά οφέλη των ηλεκτρονικών παιχνιδιών για τους ανθρώπους όλων των ηλικιών. Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά βελτιώνονται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. ενώ άλλες έχουν δείξει αντίθετα αποτελέσματα. Έτσι, νέες και συνεχώς μεγαλύτερες έρευνες σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται ελπίζοντας να διευθετήσουν το θέμα μια και καλή. Σε αυτή την τελευταία προσπάθεια, οι ερευνητές είχαν τη βοήθεια 111 παιδιών A΄ δημοτικού που ζουν και πηγαίνουν σχολείο στην Αργεντινή.
Ο στόχος των ψυχολόγων ήταν να μάθουν, αν επιτρέποντας στα παιδιά να παίξουν ένα παιχνίδι στον υπολογιστή, θα αποδειχθεί αυτό που είναι γνωστό στο πλαίσιο των ψυχολόγων ως «μεταφορά γνώσης» – όρος που εισήχθη στην επιστημονική κοινότητα από τους Thorndike και Woodworth και που αναφέρεται στην ψυχολογική έρευνα ότι η πνευματική άσκηση σε μια δραστηριότητα, μπορεί να αυξήσει τις διανοητικές ικανότητες σε μία άλλη.
Τα παιδιά της ψυχολογικής έρευνας ήταν ένα μείγμα από μαθητές χαμηλού εισοδήματος, πολλοί από τους οποίους είχαν προβλήματα με απουσίες από το σχολείο, κάτι που ενδεχομένως να οφειλόταν σε προβλήματα στο σπίτι. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, κάθε ένας μαθητής απομακρυνόταν από το καθημερινό σχολικό πρόγραμμα τρεις φορές την εβδομάδα, σε ένα ξεχωριστό χώρο, όπου οι μισοί από αυτούς έπαιζαν ειδικά σχεδιασμένα βιντεοπαιχνίδια (που έχουν δημιουργηθεί από τους ψυχολόγους ειδικά για να βελτιώσουν τη μνήμη και την οργανωτική ικανότητα) για 15 λεπτά, σε ένα χρονικό διάστημα δέκα εβδομάδων.
Το άλλο μισό των παιδιών έπαιξε κανονικά βίντεοπαιχνίδια. Κατά τη διάρκεια και μετά της ψυχολογικής έρευνας, τα παιδιά παρακολουθούνταν από τους ψυχολόγους για να διαπιστωθεί αν το βίντεοπαιχνίδι που έπαιζαν έχει καμία επίπτωση στους βαθμούς τους. Να σημειωθεί ότι τα μαθήματα και τα τεστ στην τάξη παρέμειναν αμετάβλητα και στους καθηγητές δεν είχαν πει τίποτα τη φύση της μελέτης, μέχρι ώτου ολοκληρώθηκε. Αναλύοντας τα δεδομένα, οι ερευνητές ψυχολόγοι διεπίστωσαν ότι τα παιδιά που έπαιξαν το ειδικό βιντεοπαιχνιδι και που πριν από τη μελέτη είχαν χαμηλότερους βαθμούς οφειλομένη κυρίως στις απουσίες τους, πέτυχαν υψηλότερη βαθμολογία στα τεστ που υποβάλλονταν στα κανονικά μαθήματα του σχολείου τους, από ό, τι είχαν μέχρι εκείνο το σημείο, τόσο πολύ έτσι ώστε να προλάβουν πραγματικά στα μαθηματικά και στη γλώσσα μέχρι και τους “καλούς μαθητές”, που δεν είχαν προβλήματα σχολικών απουσιών.
Η μελέτη δεν αποδεικνύει ότι τα βιντεοπαιχνίδια ήταν εκείνα που προκάλεσαν τους βελτιωμένους βαθμούς, αλλά αφήνει να εννοηθεί ότι τα ειδικά σχεδιασμένα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να προκαλέσουν επιθυμητές αλλαγές στις εκτελεστικές λειτουργίες των παιδιών. Θα πρέπει να διεξαχθούν περισσότερες μελέτες, για να επαναλάβουν ό,τι έχει κάνει η ομάδα στην Αργεντινή, ώστε να αποδειχθεί ότι η ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί πραγματικά να ωφελήσει τους μαθητές και ίσως και άλλους ανθρώπους.
Πηγή: pnas.org