psychologist-banner-2
thumb

Εθισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια και η επίδρασή τους στην ψυχική υγεία

Είναι πιθανό τα διαδικτυακά παιχνίδια, όπως τα World of Warcraft, Everquest και Starcraft, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή παγκοσμίως, να αποτελούν για κάποιους εθισμό;


Σύμφωνα με τη Rachel Sato, ερευνήτρια του Queensland University of Technology, οι νέοι άντρες είναι πιο ευάλωτοι σε συμπεριφορές εθισμού στα διαδικτυακά παιχνίδια. Σύμφωνα με την ίδια, εμπειρικές έρευνες δείχνουν πως οι νέοι άντρες, σε σύγκριση με τις νέες γυναίκες, είναι πολύ πιο πιθανό να περάσουν μεγάλο χρονικό διάστημα ενασχόλησης με διαδικτυακά παιχνίδια, γεγονός που μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική τους υγεία, συμπεριλαμβανομένων του εθισμού και της κατάθλιψης, αλλά και δυσκολιών με τις κοινωνικές σχέσεις.

Η Sato ασχολείται με τη διερεύνηση της σύνδεσης μεταξύ των διαδικτυακών παιχνιδιών και της έκπτωσης της ψυχικής υγείας σε νέους άντρες. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνά της αφορά άντρες ηλικίας από 18 έως και 25 ετών που έχουν αναγνωρίσει ότι δυσκολεύονται να ελέγξουν το χρόνο που ασχολούνται με διαδικτυακά παιχνίδια.

banner1

Σύμφωνα με την ίδια, το ενδιαφέρον της για το συγκεκριμένο πεδίο μελέτης πηγάζει από τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η ίδια με την ενασχόληση με τα διαδικτυακά παιχνίδια. Όπως αναφέρει, από τα 14 μέχρι και τα 16 της έπαιζε MapleStory περίπου 4 ώρες τη μέρα, όταν είχε σχολείο, ενώ τα σαββατοκύριακα έπαιζε μέχρι και 10 ώρες τη μέρα. Είδε τους βαθμούς της να πέφτουν δραματικά και οι γονείς της αναγκάστηκαν να της στερήσουν το τηλέφωνό της και της εξόδους της προκειμένου να της κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου και να αλλάξει συμπεριφορά.

Όπως ανακαλεί στη μνήμη της, το παιχνίδι που έπαιζε είχε πολλά κοινά στοιχεία με το World of Warcraft και ήταν σε μεγάλο βαθμό εθιστικό γιατί χρησιμοποιούσε πολύ συχνά το μηχανισμό της ενίσχυσης. «Το παιχνίδι δεν τελειώνει ποτέ και νιώθεις ενθουσιασμό, στεναχωριέσαι όταν χάσεις κάτι και νιώθεις πολύ καλά με τον εαυτό σου όταν πετύχεις μια συγκεκριμένη αποστολή μαζί με άλλους ανθρώπους. Σου δίνει την αίσθηση ότι ανήκεις σε μια ομάδα».

Η έρευνα της Sato επικεντρώνεται στους παράγοντες που οδήγησαν τους νεαρούς άντρες στο να κατανοήσουν ότι χρειάζονται βοήθεια, ενώ παράλληλα την ενδιαφέρει να ερευνήσει που απευθύνονται για να ξεπεράσουν την ανάγκη τους να παίξουν αυτού του είδους τα παιχνίδια. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι η απώλεια ενός μέλους της οικογένειας ή η είσοδος ενός νέου μέλους, με τη γέννηση ενός αδελφού, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα συνειδητοποίησης ότι τα άτομα έχουν χάσει τον έλεγχο και χρειάζονται βοήθεια.

Κλείνοντας, η Sato επισημαίνει πως στοιχεία που μπορεί να οδηγήσουν κάποιον στο να κατανοήσει ότι έχει εθιστεί στα διαδικτυακά παιχνίδια και χρειάζεται βοήθεια συνιστούν οι δυσκολίες με την εκπαίδευση, την εργασία και την κοινωνική ζωή. Όταν το άτομο έχει σε προτεραιότητα τα διαδικτυακά παιχνίδια και ασχολείται πολύ λιγότερο με σημαντικές δραστηριότητες, συμπεριφορά που συνάδει με τον εθισμό στο αλκοόλ ή τις ναρκωτικές ουσίες, τότε χρειάζεται να απευθυνθεί σε ειδικό, προκειμένου να μπορέσει να λάβει εξειδικευμένη βοήθεια.

Στη χώρα μας, παιδιά, έφηβοι και οι οικογένειές τους που έχουν εντοπίσει δυσκολίες όσον αφορά τη χρήση του Διαδικτύου, μπορούν να απευθύνονται χωρίς χρέωση στη Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 800 11 800 15, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου που στελεχώνεται από εξειδικευμένους ψυχολόγους σε θέματα χρήσης-κατάχρησης διαδικτύου.


Πηγή: Queensland University of Technology

Aπόδοση: Μαρία Κοτσαμπάσογλου, Ψυχολόγος

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Παρακολούθηση σχολίων
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Νεότερο
Το πιο παλιό Περισσότεροι ψήφοι
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια