PsychologyNow Team

Τι βοηθάει τον εγκέφαλο να μαθαίνει καλύτερα;

Τι βοηθάει τον εγκέφαλο να μαθαίνει καλύτερα;

PsychologyNow Team
γυναίκα αναρωτιέται τι βοηθάει τον εγκέφαλο να μαθαίνει καλύτερα
Image credit: Andrea Piacquadio / pexels.com

Έξι ερευνητικά δοκιμασμένοι τρόποι για καλύτερη μελέτη και μάθηση.


Πολλοί μαθητές και φοιτητές χρειάζεται να μάθουν πώς να μελετούν πιο αποτελεσματικά. Τα τελευταία δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας μπορούν να τους βοηθήσουν στην προετοιμασία τους για τις επόμενες εξετάσεις.

Είναι συνηθισμένο για τους φοιτητές να προετοιμάζονται για τις εξετάσεις ξαναδιαβάζοντας σημειώσεις από το μάθημα και πολλά κεφάλαια ύλης μέσα σε λίγο χρόνο – τεχνικές μελέτης που βασίζονται στην υπόθεση ότι η μνήμη είναι σαν συσκευή καταγραφής που μπορεί να ξαναπαίξει αναμνήσεις κατά τη διάρκεια μιας εξέτασης.

Όμως οι λειτουργίες αποθήκευσης και ανάκτησης της ανθρώπινης μνήμης διαφέρουν από τις συσκευές καταγραφής με κάθε πιθανό τρόπο, σύμφωνα με τον καθηγητή Ψυχολογίας Ρόμπερτ Μπιορκ, από το Εργαστήριο Μάθησης και Λήθης του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας.

Τι είναι αυτό που βοηθάει τον εγκέφαλο να μαθαίνει καλύτερα;

Οι στρατηγικές μελέτης που απαιτούν από το μυαλό να δουλέψει για να θυμηθεί τις πληροφορίες, είναι περισσότερο ωφέλιμες παρά η παθητική επανάληψη του υλικού. Ο Μπιορκ δημιούργησε τον όρο «επιθυμητή δυσκολία» για να περιγράψει αυτή την ιδέα και οι ψυχολόγοι ερευνούν το πώς οι σπουδαστές μπορούν να αναπτύξουν τεχνικές για να μεγιστοποιήσουν τα γνωστικά οφέλη του χρόνου μελέτης τους.

 

NEO BANNER ODHGOS SPOUDWN 21 22 ARXIKH

 

Ακολουθούν έξι ερευνητικά δοκιμασμένες στρατηγικές από εκπαιδευτικούς ψυχολογίας:

1. Θυμήσου και επανάλαβε

Οι μέθοδοι μελέτης που περιλαμβάνουν την ανάκληση πληροφοριών πάνω από μια φορά, γνωστές ως πρακτική επαναλαμβανόμενης ανάκτησης, είναι ιδανικές επειδή κάθε φορά που ανακαλείται μια ανάμνηση, γίνεται πιο προσβάσιμη στο μέλλον.

Πολλοί φοιτητές θεωρούν ότι η ανάκληση μιας πληροφορίας που έμαθαν κάποτε είναι απόδειξη ότι την απομνημόνευσαν. Όμως, απλώς επειδή μπορείς να ανακαλέσεις μια πληροφορία κατά τη μελέτη, δεν σημαίνει ότι θα τη θυμηθείς αργότερα σε μια εξέταση. Μόνο μερικές επαναλαμβανόμενες ανακλήσεις μπορούν να φέρουν σημαντικά αποτελέσματα, αλλά είναι καλύτερο να γίνονται με κάποια απόσταση μεταξύ τους.

2. Υιοθέτησε τις αγαπημένες σου στρατηγικές

Άλλα ερευνητικά ευρήματα υποστηρίζουν τη χρησιμότητα των καρτών απομνημόνευσης για την εξάσκηση στην ανάκληση πληροφοριών – αρκεί οι μαθητές να συνεχίζουν να ελέγχουν τον εαυτό τους τις μέρες πριν από μια εξέταση.

Για τις κάρτες απομνημόνευσης με μονολεκτικές απαντήσεις, τα στοιχεία υποστηρίζουν ότι το να σκέφτεσαι την απάντηση είναι αποτελεσματικό, αλλά για σημαντικότερες απαντήσεις, όπως οι ορισμοί, οι φοιτητές χρειάζεται να γράφουν ή να λένε φωναχτά τις απαντήσεις.

Ο εννοιολογικός χάρτης, ένα διάγραμμα που απεικονίζει σχέσεις μεταξύ εννοιών, είναι άλλη μια γνωστή τεχνική μάθησης που έχει γίνει δημοφιλής, αλλά οι ερευνητές της γνωστικής ψυχολογίας συμβουλεύουν τους φοιτητές να χρησιμοποιούν αυτή τη στρατηγική μόνο αν προσπαθούν να φτιάξουν έναν χάρτη με το βιβλίο κλειστό.

Οι εννοιολογικοί χάρτες μπορούν να φανούν χρήσιμοι, αρκεί οι σπουδαστές να χρησιμοποιούν και την πρακτική ανάκτησης μαζί με αυτή τη στρατηγική.


Διαβάστε σχετικά: Η γνώση είναι μια διαδικασία ανακάλυψης: πώς ο κονστρουκτιβισμός αλλάζει την εκπαίδευση


3. Κάνε τεστ στον εαυτό σου

Οι φοιτητές θα έπρεπε επίσης να επωφεληθούν από τα τεστ γνώσεων για να βελτιώσουν την ικανότητά τους να συγκρατούν και να ανακαλούν πληροφορίες.

Ακόμα και η διαδικασία της προσπάθειας και της αποτυχίας είναι καλύτερη από το να μην προσπαθήσεις καθόλου. Και μόνο η απόπειρα να θυμηθείς κάτι σε βοηθάει να το σταθεροποιήσεις στη μνήμη.

4. Επωφελήσου από τις ομάδες μελέτης

Σε πολλούς αρέσει να μελετούν με συμφοιτητές τους. Αλλά στο πλαίσιο μιας ομάδας μελέτης, είναι σημαντικό όλοι οι φοιτητές να έχουν την ευκαιρία να σκεφτούν τις απαντήσεις μόνοι τους, ανεξάρτητα από τους άλλους.

5. Ποικιλία στο διάβασμα

Οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν να μάθουν και τα πιθανά οφέλη του να διαβάζει κανείς για διαφορετικά μαθήματα σε μια περίοδο μελέτης.

Αυτή η στρατηγική, εισάγει με φυσικό τρόπο την απόσταση μεταξύ των εισερχόμενων δεδομένων, κι έτσι οι φοιτητές εξασκούνται στην ανάκληση πληροφοριών σε βάθος χρόνου.

Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι αυτή η στρατηγική έχει δείξει μεικτά αποτελέσματα. Αν το περιεχόμενο δύο μαθημάτων είναι πολύ σχετικό, αυτό μπορεί να παρεμποδίσει τη μάθηση. Αντίθετα, με δύο μαθήματα που είναι αρκετά διαφορετικά μεταξύ τους δεν δημιουργούνται παρεμβολές.

6. Ανακάλυψε τι λειτουργεί καλά για σένα

Η ικανότητα να μπορείς να αξιολογήσεις την προσέγγισή σου στη μάθηση και το επίπεδο επίτευξής σου είναι γνωστή ως μεταγνωστική ικανότητα.

Ενώ η εκπαίδευση σχετικά με τους τρόπους μελέτης και μάθησης είναι ακόμα περιορισμένη στα πανεπιστήμια, οι ερευνητές ψυχολογίας είναι αισιόδοξοι ότι θα μπορούσε να γίνει κάτι πιο συνηθισμένο τα επόμενα χρόνια.

Σήμερα, υπάρχει περισσότερη συζήτηση απ’ ό,τι πριν από 10 χρόνια μεταξύ των καθηγητών για την επιστήμη της μάθησης. Οι περισσότεροι φοιτητές δεν γνωρίζουν πώς να μελετούν αποτελεσματικά, και οι διδάσκοντες είναι όλο και περισσότερο πρόθυμοι να το αλλάξουν αυτό.


Ism Tsox
Απόδοση: Απόδοση - Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων

Πηγή

 

 

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Διαβαστε ακομη

Βρείτε μας στα...