PsychologyNow Team

Ο σωστός τρόπος για να εκφράσετε ευγνωμοσύνη στη σχέση σας

Ο σωστός τρόπος για να εκφράσετε ευγνωμοσύνη στη σχέση σας

PsychologyNow Team
array(2) { ["return"]=> string(52) "/arthra-psyxologias/sxeseis/epikoinonia.html?id=9016" ["itemid"]=> NULL }
ζευγάρι εκφράζει ευγνωμοσύνη στη σχέση του
Image credit: Taylor Deas-Melesh / unsplash.com

Η επισήμανση της ανταποκριτικότητας του συντρόφου, κατά την έκφραση ευγνωμοσύνης, βελτιώνει τις συντροφικές σχέσεις.


Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να ευχαριστήσετε τον σύντροφό σας με έναν τρόπο που να ενισχύει τη σχέση σας αλλά και να τον κάνει να αισθάνεται ότι έχει αξία;

Μέσω της επισήμανσης της προσφοράς που έχει επιδείξει ο σύντροφος σας βοηθώντας σας ή μέσω της υπογράμμισης της ανταποκριτικότητάς του στις ανάγκες σας;

Για παράδειγμα, εάν ο σύζυγός σας σάς βοήθησε να προετοιμαστείτε για μια συνέντευξη, θα πρέπει να επισημάνετε τη θυσία που έκανε Σε ευχαριστώ που με βοήθησες παρ’ όλο που είχες πονοκέφαλο ή την ανταποκριτικότητά Ήμουν πολύ αγχωμένος/ η και πραγματικά χρειαζόμουν την υποστήριξή σου, γι’ αυτό σε ευχαριστώ που με βοήθησες;

Για την απάντηση σε αυτή την ερώτηση, θα στραφούμε σε ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Social and Personal Relationships. Πρώτα όμως ας κάνουμε μια γρήγορη εισαγωγή στα εμπόδια και τα οφέλη της ευγνωμοσύνης.

Εκφράζοντας ευγνωμοσύνη μέσα στη σχέση

Η ευγνωμοσύνη είναι ένα ηθικό και κοινωνικό συναίσθημα. Οι άνθρωποι βιώνουν και επιδεικνύουν ευγνωμοσύνη ως απόκριση σε κάποιον που κάνει μια καλή πράξη για να τους ωφελήσει, όπως συγχαίροντάς τους ή παρέχοντάς τους βοήθεια.

Ωστόσο, δεν έχουν όλοι την ίδια στάση επίδειξης ευγνωμοσύνης. Κάποιοι αισθάνονται ότι η επίδειξη εκτίμησης υποδηλώνει συναισθηματισμό ή ότι πρόκειται για μια κενή και περιττή χειρονομία.

Κάποιοι άλλοι έχουν μια πιο θετική άποψη για την ευγνωμοσύνη, ωστόσο εξακολουθούν να είναι απρόθυμοι να εκφράσουν την εκτίμησή τους στους άλλους. Γιατί; Επειδή υποθέτουν ότι η ευγνωμοσύνη τους είναι δεδομένη και έτσι υποτιμούν τις θετικές επιδράσεις της έκφρασής της στον παραλήπτη ή ανησυχούν ότι ο παραλήπτης μπορεί να αισθανθεί αμηχανία.

Αξίζει η προσπάθεια να ξεπεραστούν τέτοιου είδους εμπόδια στην έκφραση ευγνωμοσύνης; Οι έρευνες υποστηρίζουν τα οφέλη της ευγνωμοσύνης, τόσο σε σχεσιακό επίπεδο, όπως η βελτίωση σχέσεων, όσο και σε επίπεδο υγείας, όπως ο καλύτερος ύπνος, η μείωση συμπτωμάτων κατάθλιψης και η υγιεινή διατροφή.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμα κι αν συμφωνούμε ότι η έκφραση ευγνωμοσύνης στις σχέσεις είναι σημαντική, ίσως να διαφωνούμε σχετικά με τον καλύτερο τρόπο έκφρασης της εκτίμησης και της ευγνωμοσύνης. Η έρευνα, η οποία αναφέρεται παρακάτω, εξέτασε τα οφέλη που προκύπτουν από δύο κοινούς τρόπους έκφρασης ευγνωμοσύνης, υπογραμμίζοντας την ανταποκριτικότητα του ευεργέτη έναντι του κόστους που υφίσταται.


Διαβάστε σχετικά: Θέλετε να βελτιώσετε τη σχέση σας; Βάλτε τη συμπόνια και την τρυφερότητα στη ζωή σας


Δείγμα και μέθοδοι

Στη μελέτη συμμετείχαν 111 ζευγάρια από το Καναδά, με μέση ηλικία τα 27 έτη, τα οποία ζούσαν μαζί για 4,5 χρόνια περίπου, από τα οποία το 97% ήταν ετεροφυλόφιλα, το 66% ανύπαντρα και το 30% λευκής καταγωγής.

Η έρευνα περιλάμβανε ένα βιντεοσκοπημένο εργαστηριακό πείραμα και μια μελέτη καταγραφής ημερήσιου ημερολογίου 14 ημερών. Κατά τη διάρκεια του εργαστηριακού πειράματος, κάθε ζευγάρι ανέφερε μια ευγενική πράξη που είχε κάνει ο ένας σύντροφος (ευεργέτης) η οποία ώθησε τον άλλο σύντροφο (ωφελημένος) να αισθανθεί ευγνωμοσύνη.

Στη συνέχεια, οι ευεργέτες συμπληρώσανε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την απόκρισή τους στην έκφραση ευγνωμοσύνης από τον ωφελημένο, ανεξάρτητα από το αν αισθάνθηκαν καλά (ευγνωμοσύνη-ειδική θετικότητα) ή άσχημα (ευγνωμοσύνη-ειδική αρνητικότητα).

Κάποια άλλα στοιχεία του ερωτηματολογίου αφορούσαν τη θετική ποιότητα σχέσης, όπως τα αισθήματα ικανοποίησης από τη σχέση και την εγγύτητα κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, καθώς και την αρνητική ποιότητα σχέσης, όπως βιώνοντας ένταση ή σύγκρουση κατά τη διάρκεια της συνομιλίας.

Οι συμμετέχοντες έλαβαν επίσης μέρος σε μια μελέτη ημερολογίου, κατά την οποία απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τον τρόπο που ανταποκρίνονταν στις καθημερινές συγκρούσεις: μέσω της αυτοπροσφοράς, της προσφοράς του συντρόφου τους, του συμβιβασμού ή της απουσίας προσφοράς, είτε σκόπιμα είτε λόγω έλλειψης ευκαιριών.

Ευρήματα: Η έκφραση ευγνωμοσύνης και τα οφέλη για τη σχέση

Οι ευεργέτες είχαν μια πιο θετική άποψη σχετικά με την έκφραση ευγνωμοσύνης και τη σχέση τους, όταν η επίδειξη ευγνωμοσύνης τόνιζε την ανταποκριτικότητά τους στις ανάγκες των συντρόφων τους και όχι το τίμημα που είχαν υποστεί.

Εν ολίγοις, η επισήμανση της ανταποκριτικότητας ήταν πιο επωφελής από την επισήμανση του τιμήματος. Οι στατιστικές αναλύσεις έδειξαν ότι αυτές οι επιδράσεις δεν μπορούσαν να εξηγηθούν από άλλους παράγοντες, όπως η επίδειξη στοργής ή η διάθεση.

Γιατί λοιπόν η ανάδειξη της ανταποκριτικότητας του ευεργέτη έχει αυτά τα θετικά αποτελέσματα; Ίσως επειδή η αίσθηση ότι ο/ η σύντροφός μας μάς εκτιμά είναι το βασικό χαρακτηριστικό της φύσης του μοιράσματος στις συντροφικές σχέσεις. Οι σχέσεις βασίζονται όχι μόνο στο ότι εμείς χρειαζόμαστε τον σύντροφό μας, αλλά ότι και αυτός μας χρειάζεται.

Πράγματι, για να έχουμε ικανοποιητικές συντροφικές σχέσεις, δεν πρέπει να θεωρούμε ότι μόνο οι σύντροφοί μας διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην επίτευξη των προσωπικών στόχων μας, αλλά χρειάζεται και εμείς να αισθανόμαστε ότι διαδραματίζουμε σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων των συντρόφων μας.

Όταν οι εκφράσεις ευγνωμοσύνης τονίζουν επανειλημμένα την ανταποκριτικότητα και την εξυπηρετικότητα ενός συντρόφου, τότε είναι πιο πιθανό να αισθάνεται ικανός να παρέχει πολύτιμη βοήθεια. Αυτά τα συναισθήματα ικανότητας μπορούν να ενισχύσουν τη σχέση.

Συμπέρασμα

Η σημασία της ευγνωμοσύνης στις σχέσεις είναι ανεκτίμητη. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να εκφράσετε την εκτίμησή σας, ωστόσο όπως δείχνει η παρούσα έρευνα, η επισήμανση της ανταποκριτικότητας του συντρόφου σας στις ανάγκες σας μπορεί να είναι πιο επωφελής από την επισήμανση των τιμημάτων που έχει υποστεί.

Για παράδειγμα, για να εκφράσετε εκτίμηση στον σύντροφό σας που σας έκανε ένα μασάζ, η δήλωση Β μπορεί να είναι πιο επωφελής από τη δήλωση Α:

Α. Σε ευχαριστώ για το μασάζ. Ξέρω ότι έχεις κουραστεί από τη δουλειά, αλλά πραγματικά το εκτιμώ που μου έκανες μασάζ.

Β. Η πλάτη μου ήταν τόσο σφιγμένη και πονούσα πολύ. Αυτό το μασάζ ήταν ακριβώς αυτό που χρειαζόμουν. Το εκτιμώ πραγματικά.

Φυσικά, εάν, για οποιονδήποτε λόγο, νιώθετε άβολα με την οικειότητα και δεν θέλετε να αναφερθείτε στην ικανοποίηση των αναγκών σας από τον σύντροφό σας, τότε μπορείτε να εστιάσετε στη θυσία που έκανε. Στη μελέτη αυτή, η επισήμανση του τιμήματος μιας ευγενικής πράξης συσχετίστηκε με κάποια θετικά αποτελέσματα, ωστόσο ήταν λιγότερα από την επισήμανση της ανάγκης ανταποκριτικότητας.

Ανεξάρτητα από τον τρόπο που επιλέγετε να το κάνετε, είναι ωφέλιμο για τη σχέση σας να εκφράζετε τακτικά ευγνωμοσύνη και να δείχνετε εκτίμηση στον σύντροφό σας.


Έρευνα: Yoobin Park, Mariko L. Visserman, Natalie M. Sisson, Bonnie M. Le, Jennifer E. Stellar, Emily A. Impett, How can I thank you? Highlighting the benefactor’s responsiveness or costs when expressing gratitude, October 16 2020

Sof Pol
Απόδοση: Σοφία Πολυχρονάκη - Φοιτήτρια Ψυχολογίας

Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...