Η εξελικτική διαδρομή της μνήμης

Η εξελικτική διαδρομή της μνήμης

Δρ. Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

Ο Ebbinghaus διαπίστωσε ότι το άτομο αποταμιεύει ένα ποσοστό πληροφοριών την δεύτερη φορά που μαθαίνει κάτι.


Πολλές φορές έχουμε την εντύπωση πως δεν θυμόμαστε τίποτα, ωστόσο αυτό δεν είναι αλήθεια. Η καμπύλη της λήθης σκιαγραφήθηκε από τον ερευνητή ως εξής: τις πρώτες 8-9 ώρες επισυμβαίνει μια εντυπωσιακή απώλεια πληροφοριών. Μετά το χρονικό αυτό διάστημα φαίνεται πως οι πληροφορίες παγιώνονται.

Αυτό ισχύει και για τα παιδιά;

Έρευνες αναφέρουν ότι βρέφη κάτω των δύο μηνών προτιμούν γνωστά παρά άγνωστα πρόσωπα. Η αναγνώριση βελτιώνεται όσο μεγαλώνει το βρέφος. Ένα βρέφος δύο μηνών θυμάται ερεθίσματα για τρεις μέρες, ένα βρέφος τριών μηνών θυμάται ερεθίσματα για μια βδομάδα, ενώ βρέφη ηλικίας δεκαοκτώ μηνών αναγνωρίζουν ερεθίσματα για δεκατρεις βδομάδες. Μπορεί κανείς όμως να κατανοήσει ότι η μνημονική δραστηριότητα εκδηλώνεται από την γέννηση αλλά είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτή. Τα μικρά παιδιά θυμούνται καλύτερα χρονικά ταξινομημένα γεγονότα παρά γεγονότα που δεν έχουν χρονική αλληλουχία. Άλλοι ερευνητές αναφέρουν ότι παιδιά δεκαοκτώ μηνών κατανόησαν τις προθέσεις ενηλίκων και μπόρεσαν να διεκπεραιώσουν το έργο που τους ανατέθηκε.

Γιατί όμως τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται να μιλήσουν για το παρελθόν;

Η Bauer αναφέρει ότι αυτό που δυσκολεύει τα μικρά παιδιά να ανακαλέσουν γεγονότα που ανήκουν στο παρελθόν είναι το χωροχρονικό πλαίσιο. Κάποιοι ερευνητές αναφέρουν πως παιδιά ενός έτους έχουν την ικανότητα να ανακαλέσουν με ακρίβεια γεγονότα. Στην ηλικία των τριών ετών τα παιδιά μπορούν να ανταποκριθούν σε παιχνίδια συμπλήρωσης εικόνων αν έχουν ξαναδεί τις εικόνες. Ωστόσο η επεισοδιακή μνήμη δεν φαίνεται να αναπτύσσεται πριν την ηλικία των τεσσάρων ετών. Άρα, κατά τους ερευνητές, από αυτό εξηγείται το γεγονός του ότι οι ενήλικες αδυνατούν να θυμηθούν γεγονότα της παιδικής τους ηλικίας που συνέβησαν πριν τα τέσσερα έτη.

Στη σχολική φοίτηση η γνωστική ικανότητα που φαίνεται να ενισχύεται περισσότερο απο όλες  είναι η μνήμη. Η έρευνα του Wagner έδειξε ότι παιδιά που δεν έχουν φοιτήσει στο σχολείο, δεν έχουν καλές επιδόσεις στα τεστ μνημονικής ικανότητας, κάτι το οποίο ανατρέπονταν θεαματικά όταν άρχιζαν τη φοίτησή τους. Κατά συνέπεια, το ίδιο συμβαίνει και με τις πολιτισμικές διαφορές, καθώς αυτές είναι άμεσα συνεξαρτώμενες με το είδος της εκπαίδευσης που παρέχουν οι διάφοροι πολιτισμοί.

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...