PsychologyNow Team

Τηλεφωνικό άγχος: γιατί βασανίζει πολλούς από μας και πώς να το ξεπεράσουμε

Τηλεφωνικό άγχος: γιατί βασανίζει πολλούς από μας και πώς να το ξεπεράσουμε

PsychologyNow Team
γυναίκα αντιμετωπίζει το τηλεφωνικό άγχος που βασανίζει πολλούς από μας
Image credit: Siavash Ghanbari / unsplash.com

Το τηλεφωνικό άγχος –ή «τηλεφοβία»– είναι ο φόβος και η αποφυγή των τηλεφωνικών συνομιλιών και είναι συνηθισμένο σε άτομα με διαταραχή κοινωνικού άγχους.


Η επαφή με τα αγαπημένα μας πρόσωπα χωρίς να τα βλέπουμε από κοντά, έχει γίνει ακόμη πιο σημαντική κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αλλά για μερικούς ανθρώπους, η πραγματοποίηση ή λήψη κλήσεων αποτελεί μια αγχωτική εμπειρία. Το τηλεφωνικό άγχος –ή «τηλεφοβία»– είναι ο φόβος και η αποφυγή των τηλεφωνικών συνομιλιών και είναι συνηθισμένο σε άτομα με διαταραχή κοινωνικού άγχους.

Αν μισείτε το τηλέφωνο δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχετε άγχος τηλεφώνου, αν και αυτά τα δύο μπορεί να σχετίζονται. Υπάρχουν, φυσικά, πολλοί άνθρωποι που δεν τους αρέσει να πραγματοποιούν ή να λαμβάνουν κλήσεις. Αλλά αν αυτή η δυσαρέσκεια σας προκαλεί ορισμένα συμπτώματα, μπορεί να έχετε τηλεφοβία.

Κάποια συναισθηματικά συμπτώματα άγχους του τηλεφώνου είναι η καθυστέρηση ή αποφυγή πραγματοποίησης κλήσεων λόγω αυξημένου άγχους, το υψηλό αίσθημα έντασης και στρες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την κλήση και η εμμονή ή ανησυχία για το τι θα πείτε. Τα φυσικά συμπτώματα περιλαμβάνουν ναυτία, αύξηση του καρδιακού ρυθμού, δύσπνοια, ζάλη και μυϊκή ένταση.

Αν νιώθετε έτσι, δεν είστε μόνοι. Μια έρευνα του 2019 για τους εργαζόμενους σε γραφείο στο Ηνωμένο Βασίλειο, διαπίστωσε ότι το 76% των millennials και το 40% των baby boomers αγχώνονται όταν χτυπά το τηλέφωνό τους. Εξαιτίας αυτού, το 61% των millennials αποφεύγουν εντελώς τις κλήσεις, σε σύγκριση με το 42% των baby boomers. Αν υποφέρετε από αυτά τα συμπτώματα, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε ώστε η κατάσταση να γίνει πιο εύκολη.


Διαβάστε σχετικά: Πως διαχειριζόμαστε το άγχος και τα υπόλοιπα αρνητικά συναισθήματα;


Αποφυγή τηλεφωνικών κλήσεων

Η συζήτηση μέσω τηλεφώνου μπορεί να είναι τρομακτική, διότι περιοριζόμαστε μόνο στους ήχους των φωνών. Ελλείψει όλων των άλλων κοινωνικών ενδείξεων –συμπεριλαμβανομένων των χειρονομιών, της γλώσσας του σώματος και της οπτικής επαφής– μπορεί συχνά να αισθανόμαστε αμήχανοι με τον ήχο της φωνής μας και την επιλογή των λέξεών μας.

Χάρη στην τεχνολογία, μπορούμε συχνά να περάσουμε ημέρες, εβδομάδες ή ακόμα και μήνες χωρίς να μιλήσουμε απευθείας με άλλους στο τηλέφωνο. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι αγχώδεις άνθρωποι προτιμούν τα γραπτά μηνύματα από τις τηλεφωνικές κλήσεις, και θεωρούν τα μηνύματα ανώτερο μέσο για εκφραστική και οικεία επαφή.

Μερικοί άνθρωποι επιλέγουν τα γραπτά μηνύματα, επειδή αυτό τους δίνει χρόνο να σκεφτούν τη διατύπωση, παρέχοντάς τους παράλληλα την ευκαιρία να εκφράζονται λιγότερο επίσημα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αναπτύσσουν μια διαφορετική προσωπικότητα, που έρχεται σε αντίθεση με την πραγματική ζωή όπου είναι πιο επιφυλακτικοί και ολιγόλογοι.

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι το άγχος του τηλεφώνου σχετίζεται με την ανησυχία για το τι σκέφτεται το άλλο άτομο. Με την εξάλειψη της άμεσης αντίδρασης των άλλων σε προφορικές συνομιλίες, τα γραπτά μηνύματα μπορούν να προσφέρουν σε άτομα με τηλεφωνικό άγχος, έναν τρόπο να πραγματοποιήσουν κοινωνική επαφή χωρίς τον φόβο της απόρριψης.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο μερικές φορές οι τηλεφωνικές κλήσεις μπορεί να μοιάζουν δυσβάσταχτες είναι η πίεση που προκύπτει όταν γίνεσαι το κέντρο της προσοχής του άλλου. Στις συνομιλίες πρόσωπο με πρόσωπο, έχουμε πολλούς περισπασμούς στο περιβάλλον μας, όπως το να κοιτάζουμε έξω από το παράθυρο ή –ειρωνεία– να ελέγχουμε τις αναπάντητες κλήσεις στα τηλέφωνά μας.

Αυτό μπορεί να κάνει την αλληλεπίδραση να μοιάζει πιο απλή και τη συνομιλία να ρέει φυσικά. Σε μια κλήση δεν υπάρχουν εξωτερικοί περισπασμοί, οπότε μπορεί να αισθανόμαστε ότι είμαστε το επίκεντρο της αλληλεπίδρασης και πρέπει να απαντήσουμε αμέσως σε ερωτήσεις.

Οι παύσεις μπορούν, επίσης, να κάνουν πολλούς ανθρώπους να αισθάνονται άβολα. Πρόσωπο με πρόσωπο μπορείτε να δείτε πότε αποσπάται η προσοχή του άλλου ή πότε σκέφτεται, αλλά στο τηλέφωνο οι σιωπές μπορεί να μοιάζουν άβολες. Επίσης, καθώς συνηθίζουμε να ελέγχουμε τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τα κείμενα και τις δημοσιεύσεις μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν πατήσουμε το κουμπί αποστολής, μια τηλεφωνική συνομιλία μπορεί να φαίνεται παρορμητική και μη ελεγχόμενη.

Είναι εύκολο να αναβάλετε ή να αποφύγετε εντελώς τις κλήσεις όταν αισθάνεστε ανήσυχοι, αλλά όσο περισσότερο χρονοτριβείτε, τόσο χειρότερο θα γίνεται το άγχος. Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να υποφέρετε στη σιωπή ή να περιορίζεστε αυστηρά στα γραπτά μηνύματα. Υπάρχουν πολλές χρήσιμες τεχνικές που μπορεί να σας βοηθήσουν να σπάσετε το μοτίβο.

Σηκώστε το τηλέφωνο

Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να ξεπεραστεί το άγχος του τηλεφώνου είναι να εκθέσετε τον εαυτό σας σε περισσότερες τηλεφωνικές κλήσεις. Όσο περισσότερο το κάνετε, τόσο λιγότερο δυσβάσταχτο γίνεται. Είναι επίσης πιθανό ότι το άγχος του τηλεφώνου συνδέεται με έλλειψη εμπειρίας. Όσο περισσότερη εξάσκηση κάνετε, τόσο λιγότερο ανήσυχοι και πιο σίγουροι θα νιώσετε.

Μπορείτε να ξεκινήσετε αυτή τη διαδικασία κάνοντας μια λίστα με τα άτομα με τα οποία πρέπει να μιλήσετε στο τηλέφωνο, όπως φίλους ή συναδέλφους, και εξετάζοντας για το καθένα τι είναι αυτό που σας κάνει να ανησυχείτε για την κλήση. Για παράδειγμα, μπορεί να ανησυχείτε ότι θα κάνετε λάθος ή να νιώθετε ότι θα σας κρίνουν. Όταν τελειώσει η κλήση, η αναγνώριση της επιτυχίας σας θα σας βοηθήσει να έχετε κίνητρο για την επόμενη κλήση.

Αν έχετε προσπαθήσει να καταπολεμήσετε το άγχος του τηλεφώνου ή πιστεύετε ότι μπορεί να επωφεληθείτε από την αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας, η παροχή συμβουλών είναι μια εξαιρετική επιλογή και υπάρχουν πολλές διαθέσιμες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις.


Alk Kais
Απόδοση: Αλκμήνη Καισαρίδου - Ψυχολόγος

Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...