PsychologyNow Team

Τι να κάνετε όταν νιώθετε ενοχές επειδή θέτετε όρια

Τι να κάνετε όταν νιώθετε ενοχές επειδή θέτετε όρια

PsychologyNow Team
γυναίκα νιώθει ενοχές επειδή θέτει όρια
Image credit: Maria Orlova / pexels.com

Η ψυχοθεραπεία προτείνει τρόπους για να περιορίσουμε τα συναισθήματα ενοχής όταν θέτουμε όρια στις σχέσεις μας με τους άλλους.


Σκεφτείτε ότι βάζετε ένα υγιές όριο στη σχέση σας με κάποιον και τότε εμφανίζεται η ενοχή. Αρχίζετε να σκέφτεστε την επίδραση του ορίου σας στο άλλο άτομο και στη σχέση σας. Αρχίζετε να αμφισβητείτε τα όριά σας, ίσως ακόμη και να υποχωρείτε.

Μερικές φορές, αισθανόμαστε τόσο ένοχοι που παραβιάζουμε οι ίδιοι τα όριά μας. Κάνουμε εξαιρέσεις. Ζητάμε συγγνώμη. Αρχίζουμε να αυτοσαρκαζόμαστε ή να προσβάλλουμε τον εαυτό μας. Συχνά, οι θεραπευόμενοι αισθάνονται ένοχοι όταν πιστεύουν ότι δίνουν προτεραιότητα στις δικές τους ανάγκες σε σχέση με τις ανάγκες κάποιου άλλου. Σε τελική ανάλυση, η κοινωνία μας δοξάζει την αυτοθυσία και η φροντίδα του εαυτού μας μπορεί αρχικά να θεωρηθεί εγωιστική.

Σε ορισμένες οικογένειες, τα όρια ερμηνεύονται ως αποσύνδεση, ως ασέβεια, ως μη αγάπη. Η εγγύτητα σε μη υγιείς οικογένειες βιώνεται συχνά ως ομοιότητα ή υπερεμπλοκή, έτσι τα όρια φαίνονται τρομακτικά και άβολα.

Για ορισμένους, ο καθορισμός ορίων μπορεί να φαίνεται σαν να απορρίπτουμε τους άλλους και να είμαστε απαθείς στη στιγμή της ανάγκης τους. Ωστόσο, η διατήρηση επιτυχημένων ορίων σκοτώνει τη δυσαρέσκεια και καλλιεργεί τη συμπόνια μας για τους άλλους.

Παρακάτω θα βρείτε προτάσεις για τη μείωση των ενοχών, ώστε να διατηρήσετε υγιή όρια.

Χρησιμοποιήστε υπενθυμίσεις

Όταν αισθάνεστε τις ενοχές να πλησιάζουν, να λέτε στον εαυτό σας φράσεις όπως: «Είναι εντάξει να θέτω όρια» ή «Το ότι αισθάνομαι ένοχος δεν σημαίνει ότι έκανα κάτι λάθος».

Είναι επίσης σημαντικό να θυμάστε ότι δεν είστε υπεύθυνοι για τα συναισθήματα ή το επίπεδο άνεσης των άλλων ανθρώπων. Μπορούμε να υποστηρίξουμε τους άλλους στην κάλυψη των αναγκών τους, αλλά δεν μπορούμε να είμαστε υπεύθυνοι για την ικανοποίησή τους.

Ορίστε τα όρια ξεκάθαρα και με συμπόνια

Αν και δεν μπορείτε να ελέγξετε πώς αισθάνονται και αντιδρούν οι άλλοι στα όρια, μπορείτε να εκφράσετε το μήνυμά σας με ζεστό και ξεκάθαρο τρόπο. Να δείχνετε ενσυναίσθηση στο άλλο άτομο και να του επισημαίνετε τι συμβαίνει, διατηρώντας σταθερά τα όριά σας.


Διαβάστε σχετικά: Γιατί νιώθω τόσες τύψεις και ενοχές;


Αναγνωρίστε τη δύναμη των ορίων

Ο καθορισμός ορίων είναι υγιής και στην πραγματικότητα τους εξυπηρετεί όλους.

Το να βάζετε τους άλλους πρώτους, σας κάνει να αισθάνεστε εξαντλημένοι, δυσαρεστημένοι και οι ανάγκες σας μένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκπλήρωτες, πράγμα που σημαίνει ότι είναι πιθανό να στραφείτε σε άλλους για να ικανοποιήσετε αυτές τις ανάγκες, τις οποίες εκείνοι θα προσπαθήσουν να καλύψουν με μια παρόμοια αίσθηση υποχρέωσης και αποφυγής ενοχών.

Προσδιορίστε τους προσωπικούς σας λόγους για τον καθορισμό ενός ορίου

Όταν τα συναισθήματα ενοχής αρχίζουν να εμφανίζονται, επανασυνδεθείτε με τους δικούς σας λόγους για τον καθορισμό των ορίων. Κατανοήστε τους περιορισμούς, τους πόρους και τις ανάγκες σας.

Η διατήρηση μιας υγιούς ροής παροχής και λήψης πόρων είναι σημαντική για την ατομική μας υγεία και την υγεία των σχέσεών μας.

Είναι ζωτικής σημασίας να σκεφτείτε πόσο χρόνο, προσοχή και ενέργεια θα αφιερώσετε σε μια δραστηριότητα, ώστε να μπορείτε να το κάνετε καλά και να είστε σε καλή διάθεση.

Ο καθορισμός ορίων είναι μια δεξιότητα, η οποία γίνεται ευκολότερη όσο εξασκείστε. Και όσο περισσότερο εξασκείστε, τόσο λιγότερη ενοχή και φόβο θα νιώθετε – και τόσο πιο εξοικειωμένοι θα γίνουν οι άλλοι με τα όριά σας.


ViolGeorg
Απόδοση: Γεωργιάννα Βιολάτου – Ψυχολόγος

Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...