PsychologyNow Team

Η συναισθηματική παραμέληση στην παιδική ηλικία οδηγεί στην έκπτωση των συναισθημάτων στην ενήλικη ζωή

Η συναισθηματική παραμέληση στην παιδική ηλικία οδηγεί στην έκπτωση των συναισθημάτων στην ενήλικη ζωή

PsychologyNow Team
άντρας που έχει βιώσει συναισθηματική παραμέληση στην παιδική ηλικία έχει έκπτωση των συναισθημάτων
Image credit: Nathan Cowley/ pexels.com

Όταν κάνετε εκπτώσεις στα συναισθήματά σας, δημιουργείτε μία επιζήμια σύνδεση με τις ανάγκες και τις επιθυμίες σας, με συνέπεια να γίνεστε ευάλωτοι στην ψυχολογική βία.


Η Μιράντα στέκεται μπροστά από το εστιατόριο περιμένοντας να συναντηθεί με τον Μαρκ, τον αρραβωνιαστικό της. Τα 20 λεπτά αναμονής, ακολουθούν επιπλέον 15 λεπτά αναμονής. Καθώς συνεχώς τσεκάρει το τηλέφωνό της για να δει αν της έχει στείλει κάποιο γραπτό μήνυμα, θυμάται ότι αυτό είχε ξανασυμβεί πριν από περίπου 3 εβδομάδες, αλλά σβήνει γρήγορα αυτήν την ανάμνηση από το μυαλό της.

Ακριβώς μόλις έχει αρχίσει να ψιχαλίζει και όταν η Μιράντα έχει χάσει εντελώς την υπομονή της, φτάνει ο Μαρκ και την χτυπά στον ώμο. Συγγνώμη, αγάπη μου, άργησε να τελειώσει η συνάντηση στη δουλειά», λέει με άνεση. «Ελπίζω να μην υπάρχει μεγάλη αναμονή και να βρούμε τραπέζι, της λέει καθώς πιάνει το χέρι της και μπαίνουν στο εστιατόριο.

Η Μιράντα δεν έχει καμία ευκαιρία να ξεστομίσει ούτε μια λέξη για την απογοήτευσή της. Καθώς κάθονται και αρχίζουν να παραγγέλνουν, κρύβει τον θυμό της από τον Μαρκ. Εξωτερικά, φαίνεται μια χαρά. Μέσα της όμως, παλεύει σκληρά για να διαχειριστεί την απογοήτευσή της.

Ο Μαρκ δεν φάνηκε να αντιλαμβάνεται την αργοπορία του ως κάτι σημαντικό, άρα μάλλον αντιδρώ υπερβολικά, λέει μέσα της. Κατά τη διάρκεια του γεύματος, καταφέρνει με επιτυχία να καταπνίξει τα συναισθήματά της κάτω από την βαθιά αυτοαμφισβήτησή της.


Διαβάστε σχετικά: Η αποδοχή, η προσοχή και η αγάπη, που δεν πήραμε από τους γονείς μας θα την αναζητάμε σ όλες τις υπόλοιπες σχέσεις μας


Σε αυτή τη σύντομη ματιά στη ζωή της Μιράντα, παρατηρούμε κάποια σοβαρά προβλήματα.

  • Η Μιράντα διαγράφει από τη μνήμη της ένα προηγούμενο παρόμοιο περιστατικό.
  • Βάζει τα συναισθήματα του Μαρκ πάνω από τα δικά της, ενώ τα συναισθήματά του είναι πραγματικά άσχετα σε αυτήν την κατάσταση, καθώς βρίσκεται στην αντίθετη πλευρά του προβλήματος.
  • Επίσης, παραβλέπει τα δικά της συναισθήματα αντί να τα εκφράζει, μη δίνοντας στον Μαρκ την ευκαιρία να την καταλάβει. Με αυτόν τον τρόπο, στην πραγματικότητα ταπεινώνει τον εαυτό της. Στερεί επίσης από τον Μαρκ μια πολύτιμη ευκαιρία να συζητήσει το πρόβλημα μαζί της και να εμβαθύνει τη σύνδεση.

Αυτό είναι μόνο ένα μικρό παράδειγμα των άπειρων τρόπων που κάποιοι άνθρωποι κάνουν εκπτώσεις στη ζωή τους. Βλέπω ανθρώπους να το κάνουν αυτό με διάφορους τρόπους, καθημερινά. Έχω δει ανθρώπους να αμφισβητούν την πραγματικότητα των σημαντικών γεγονότων του παρελθόντος τους και να αμφιβάλλουν για τη δική τους εκδοχή των γεγονότων, όχι επειδή κάνουν λάθος αλλά επειδή δεν εμπιστεύονται τις δικές τους αντιλήψεις.

Πώς η συναισθηματική παραμέληση της παιδικής ηλικίας σας οδηγεί να κάνετε έκπτωση στις δικές σας αναμνήσεις, εμπειρίες και συναισθήματα;

Η Συναισθηματική παραμέληση στην παιδική ηλικία προκύπτει όταν οι γονείς παραβλέπουν, υποτιμούν και δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στα συναισθήματά σας, καθώς σας μεγαλώνουν.

Όταν βιώνετε Συναισθηματική Παραμέληση ως παιδί, λαμβάνετε ένα μήνυμα που σας συνοδεύει για μια ζωή: Τα συναισθήματά σας δεν είναι σημαντικά, χρήσιμα ή αξιόλογα.

Με αυτόν τον τρόπο, κάνετε έκπτωση στην πιο πολύτιμη πηγή καθοδήγησης, σύνδεσης και αυτοπροστασίας που έχετε, δηλαδή τα συναισθήματά σας.

Μεγάλο μέρος της εμπειρίας μας στη ζωή συμβαίνει σε συναισθηματικό επίπεδο. Όλοι μας νιώθουμε πολλά διαφορετικά συναισθήματα μέσα μας όλη μέρα, κάθε μέρα.

Πολλές από τις αναμνήσεις μας βασίζονται σε συναισθήματα. Με άλλα λόγια, λόγω του συναισθήματος που αισθανθήκαμε τη στιγμή που συνέβη κάτι, αυτό το γεγονός αποθηκεύεται στη μνήμη μας.

Με αυτόν τον τρόπο, όταν κάνετε έκπτωση στα συναισθήματά σας, βλάπτετε τη σύνδεση με τις δικές σας εμπειρίες και αναμνήσεις και έτσι γίνεστε ευάλωτοι.

4 τρόποι που η έκπτωση των αναμνήσεων, των εμπειριών και των συναισθημάτων, σάς κάνουν ευάλωτους

1. Συγκρίνετε τα συναισθήματά σας με αυτά που φαίνεται να αισθάνονται οι άλλοι

Αυτό σπάνια έχει αποτέλεσμα, επειδή η εμπειρία τους μπορεί να είναι εντελώς διαφορετική από τη δική σας. Είδαμε τη Μιράντα να το κάνει αυτό και μπορείτε να διαπιστώσετε ότι δεν είχε κανένα νόημα. Απλά σε οδηγεί στο να επικρίνεις τα δικά σου συναισθήματα και να τα μειώνεις, όχι μόνο αυτά, αλλά και ακόμη περισσότερο, τον ίδιο τον εαυτό σου.

2. Οδηγεί στη μη ικανοποίηση των δικών σας αναγκών

Η Μιράντα δεν χρειαζόταν την τέλεια αποδοχή από τον Μαρκ, παρά μόνο μόνο μία μικρή, έγκυρη ένδειξη: τον σεβασμό του. Αν ο Μαρκ είχε στείλει μήνυμα για να την ενημερώσει και να ζητήσει συγγνώμη με έναν πιο αυθεντικό τρόπο, αν είχε επιτρέψει στη Μιράντα να εκφράσει την απογοήτευσή της και να την αναγνωρίσει, αν της είχε πει Θα προσπαθήσω να είμαι πιο συνεπής στο μέλλον, και μετά να δείξει ότι προσπαθεί, θα μπορούσε να ικανοποιηθεί η πραγματική και ειλικρινής ανάγκη της Μιράντα να αισθάνεται ότι την υπολογίζει και την φροντίζει. Στέρησε από τον Μαρκ αυτήν την ευκαιρία εξαιτίας της έκπτωσης της εμπειρίας και των συναισθημάτων της, ενώ έπρεπε να τα εκφράσει.

3. Υποβαθμίζεται η ικανότητα να εμπιστεύεστε τον εαυτό σας

Δεν μπορείτε να εμπιστευτείτε πραγματικά τον εαυτό σας εάν δεν εμπιστεύεστε τις δικές σας αναμνήσεις, εμπειρίες και συναισθήματα. Αν αμφισβητείτε γρήγορα το τι έχετε περάσει και τα συναισθήματα που αισθάνεστε, υπονομεύετε τον εαυτό σας κάθε μέρα. Μπορεί να καταλήξετε να εμπιστεύεστε τις εμπειρίες και τα συναισθήματα των άλλων περισσότερο από τα δικά σας.

4. Εγκαταλείπετε τις δυνάμεις σας και γίνεστε ευάλωτοι

Με το να απορρίπτετε γρήγορα τα συναισθήματα σας, κάνοντας παράλογες συγκρίσεις, και δείχνοντας περισσότερη εμπιστοσύνη στους άλλους παρά τον εαυτό σας, χάνετε κάποια από τα βασικά εργαλεία που χρειάζεστε για να προστατέψετε τον εαυτό σας. Όταν απορρίπτετε τον εαυτό σας, οι άλλοι το αισθάνονται και είναι πολύ πιθανό να σας απορρίψουν και αυτοί. Αυτό δημιουργεί ένα φαύλο κύκλο που καθιστά τα όριά σας αδύναμα, έτσι ώστε οι άλλοι να μην είναι σίγουροι για το πώς να σας αντιμετωπίσουν.

Αν εσείς, όπως και η Μιράντα, νομίζετε ότι μπορεί να κάνετε έκπτωση στις αναμνήσεις, στις εμπειρίες και τα συναισθήματά σας, είναι επιτακτική ανάγκη να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να το αναγνωρίσετε. Μόλις καταλάβετε πλήρως τι κάνετε στον εαυτό σας, σάς γίνεται πιο δύσκολο να του το κάνετε αυτό.

Σκεφτείτε την πιθανότητα να έχετε μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που σας παραμελούσαν συναισθηματικά ως παιδί. Ίσως ακόμη να έχετε μεγαλώσει με στοργικούς γονείς οι οποίοι να έδιναν τον καλύτερο εαυτό τους, αλλά που ίσως να έχουν ανατραφεί και αυτοί με αυτόν τον τρόπο. Η θλιβερή αλήθεια είναι ότι οι γονείς δεν μπορούν να δώσουν στα παιδιά τους αυτό που δεν έχουν. Η Συναισθηματική Παραμέληση στην παιδική ηλικία είναι δύσκολο να αναγνωριστεί και να ενθυμηθεί.


Διαβάστε σχετικά: Οι συνέπειες της ζωής ενός παιδιού με έναν συναισθηματικά αποστασιοποιημένο γονέα


Το συμπέρασμα

Πρέπει να είστε σε θέση να βασιστείτε στις αντιλήψεις, στις εμπειρίες και στα συναισθήματά σας για να κατανοήσετε τον κόσμο. Τα χρειάζεστε στη δουλειά, στο γάμο, στις φιλίες σας καθώς και στη σχέση με την οικογένειά σας. Πρέπει να είστε σε θέση να πιστέψετε στον εαυτό σας.

Λάβετε υπόψη σας ότι η εμπιστοσύνη στον εαυτό σας δεν σημαίνει να υποθέτετε ότι έχετε πάντα δίκιο. Σημαίνει ότι αυτόματα εμπιστεύεστε και ακολουθείτε τον δικό σας μηχανισμό καθοδήγησης, μέχρι να έχετε λόγο να τον αμφισβητήσετε. Ακόμα και τότε, τον αμφισβητείτε προσεκτικά, με τρόπους που κάνουν νόημα και παραμένετε αυθεντικοί με τον εαυτό σας, στις αντιλήψεις και στις ανάγκες σας, ενώ παράλληλα δημιουργείτε χώρο για τις αντιλήψεις και τις ανάγκες των άλλων.

Όλα αυτά διορθώνονται. Μπορείτε να γίνετε πολύ καλύτεροι σε αυτό. Μπορείτε να μάθετε να εστιάζετε στον εαυτό σας, να δίνετε μεγαλύτερη προσοχή στα συναισθήματά σας, στις αντιλήψεις σας και στις αναμνήσεις σας. Μπορείτε να κάνετε μια επιδιωκόμενη επιλογή να πιστεύετε στον εαυτό σας.


ViolGeorg
Απόδοση: Γεωργιάννα Βιολάτου - Φοιτήτρια Ψυχολογίας

Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

 

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...