Μία νέα έρευνα φανερώνει ότι η χρήση των tablet ως “e-babysitters”, μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερα ξεσπάσματα θυμού στα νήπια, με αποτέλεσμα οι γονείς χωρίς να το γνωρίζουν και προσπαθώντας να τα ηρεμήσουν, να συνεχίζουν να τους δίνουν τα tablet.
Αυτός ο φαύλος κύκλος διαδραματίστηκε κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων, σε πολλά από τα παιδιά που παρακολουθήθηκαν στη μελέτη.
Το συμπέρασμα, σύμφωνα με τους ερευνητές ήταν: Η χρήση tablet στην πρώιμη παιδική ηλικία μπορεί να διαταράξει την ικανότητα διαχείρισης του θυμού και της απογοήτευσης και να οδηγήσει σε αυξημένα ξεσπάσματα θυμού (tantrum) στα μικρά παιδιά.
Όπως σημείωσε η ομάδα των ερευνητών, η προσχολική ηλικία είναι “μια ευαίσθητη περίοδος για την ανάπτυξη δεξιοτήτων συναισθηματικής ρύθμισης”.
Τα μωρά είναι συχνά επιρρεπή στο κλάμα και τις φωνές. Όμως, καθώς περνούν τα χρόνια, μεγαλώνουν και ως μικρά παιδιά (πιστεύεται ότι) ελέγχουν πολύ καλύτερα τις εκφράσεις θυμού και απογοήτευσης.
Ωστόσο, χρειάζονται την γονεϊκή φροντίδα για να το κάνουν αυτό. Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα νήπια μαθαίνουν να ρυθμίζουν τα συναισθήματα με δύο τρόπους. Πρώτον, οι γονείς μπορούν να καθοδηγήσουν άμεσα τα παιδιά για να τα βοηθήσουν να ελέγξουν τις συναισθηματικές εκρήξεις καθώς προκύπτουν και δεύτερον, τα παιδιά παρακολουθούν στενά τους γονείς για να μάθουν πώς οι ενήλικες αντιμετωπίζουν τα δικά τους συναισθήματα.
Όλο και περισσότερο, ωστόσο, τα νήπια αλληλεπιδρούν με οθόνες και όχι με τη μαμά ή τον μπαμπά, δήλωσαν οι ερευνητές.
Σημείωσαν ότι, σύμφωνα με μια αμερικανική έρευνα, τα περισσότερα παιδιά ηλικίας 4 ετών έχουν τη δική τους κινητή συσκευή και – χωρίς αμφιβολία βοηθούμενα από την πανδημία – ο χρόνος που ένα μικρό παιδί περνάει κοιτάζοντας αυτές τις συσκευές αυξήθηκε από 5 λεπτά κατά μέσο όρο την ημέρα το 2020 σε 55 λεπτά την ημέρα το 2022.
Μια προηγούμενη μελέτη που διεξήχθη από την ίδια ομάδα διαπίστωσε ότι τα ξεσπάσματα των νηπίων αυξήθηκαν μαζί με τον χρόνο που περνούν κοιτάζοντας μια οθόνη.
Η νέα μελέτη προσπάθησε να αναπαράγει αυτό το εύρημα και στη συνέχεια να εξακριβώσει αν θα μπορούσε να ισχύει και το αντίστροφο: Τα παιδιά που δεν μπόρεσαν να ρυθμίσουν τα συναισθήματά τους και έχουν πιο εύκολα ξεσπάσματα θυμού, μπορεί να τους δοθεί πιο εύκολα ένα tablet με την προσδοκία να τα ηρεμήσει.
Για να το διαπιστώσουν, έδωσαν ερωτηματολόγια σε 315 γονείς παιδιών ηλικίας 3,5 ετών, οι οποίοι μεγάλωναν παιδιά στην καναδική επαρχία της Νέας Σκωτίας. Παρακολούθησαν την καθημερινή χρήση οθόνης και τη συναισθηματική ρύθμιση κάθε παιδιού από την ηλικία των 3,5 ετών έως τα 5,5 έτη (μεταξύ 2020 και 2022).
Μεταξύ των ηλικιών 3,5 και 5,5 ετών, η χρήση των tablet από τα παιδιά αυξήθηκε από 6,5 ώρες κατά μέσο όρο την εβδομάδα σε περίπου 7, σύμφωνα με τη μελέτη.
Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι η προσθήκη περίπου μιας ώρας επιπλέον χρόνου οθόνης την ημέρα στην ηλικία των 3,5 ετών αντιστοιχούσε σε ένα σημαντικό άλμα στα επίπεδα θυμού/απογοήτευσης του συγκεκριμένου παιδιού μόλις ένα χρόνο αργότερα.
Αυτό το σχετικά υψηλό επίπεδο συναισθηματικής αναστάτωσης στην ηλικία των 4,5 ετών συνδέθηκε στη συνέχεια με την αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών ταμπλετών από το παιδί όταν έφτασε στην ηλικία των 5,5 ετών, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Συνολικά, τα αποτελέσματα αυτά υποδηλώνουν ότι η χρήση tablet στην πρώιμη παιδική ηλικία μπορεί να συμβάλει σε έναν κύκλο που είναι βλαβερός για τη συναισθηματική ρύθμιση, κατέληξε η ερευνητική ομάδα.
Τίποτα από αυτά δεν αποτελεί έκπληξη, είπαν, καθώς είναι γνωστό ότι “τα παιδιά που είναι πιο προκλητικά και λιγότερο συναισθηματικά ρυθμισμένα, τείνουν να εκτίθενται σε περισσότερο χρόνο οθόνης από τους γονείς”.
Οι γονείς αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν τα μέσα οθόνης ως εργαλείο ηρεμίας για να βοηθήσουν στη διαχείριση των συναισθηματικών εκρήξεων των μικρών παιδιών, δήλωσαν οι ερευνητές, αν και αυτή η παρόρμηση θα μπορούσε απλώς να διαιωνίζει τον κύκλο.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να περιορίσουν τα ξεσπάσματα των νηπίων σε αυτό το περιβάλλον;
Όλα πρέπει να έχουν πάντα ένα μέτρο, δήλωσαν οι ερευνητές. Για παράδειγμα, αν πρόκειται να αφήσετε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν το iPad, τότε θα έλεγα να ορίσετε έναν λογικό χρόνο. Ίσως να είναι 20 λεπτά στο iPad ή 15 λεπτά στο iPad και στη συνέχεια θα πρέπει να υπάρχει ένα διάλειμμα.
Οι ερευνητές τόνισαν επίσης ότι δεν παρακολούθησαν αν ένας γονέας ασχολείτο με ένα παιδί καθώς αυτό χρησιμοποιούσε ένα tablet, οπότε είναι πιθανό ότι η αλληλεπίδραση των γονέων με τα παιδιά σε τέτοιες ώρες θα μπορούσε να “προσφέρει ευκαιρίες” για να βοηθήσει τα παιδιά να ρυθμίσουν τα συναισθήματά τους.
Η προσωπική αλληλεπίδραση μεταξύ γονέα και παιδιού είναι πάντα το προτιμώμενο μέσο για να βοηθηθεί ένα νήπιο να αναπτυχθεί συναισθηματικά, δήλωσε η ερευνητική ομάδα. Η απουσία της αλληλεπίδρασης, θα μπορούσε να βλάψει τη συναισθηματική ρύθμιση ενός παιδιού μακροπρόθεσμα.
Έρευνα: Caroline Fitzpatrick et al, Early-Childhood Tablet Use and Outbursts of Anger, JAMA Pediatrics (2024).
Απόδοση – Επιμέλεια: PsycholgyNow.gr
Πηγή
*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*