PsychologyNow Team

Προσπαθήστε περισσότερο στην εργασία σας και θα παθιαστείτε με αυτήν

Προσπαθήστε περισσότερο στην εργασία σας και θα παθιαστείτε με αυτήν

PsychologyNow Team

Ο επιχειρηματίας είναι ένα από τα σύμβολα της εποχής μας ο οποίος χαρακτηρίζεται πάνω από όλα από το πάθος που έχει για τις επιχειρήσεις του, κάτι που του επιτρέπει να αφιερώνεται τόσο πολύ σε αυτό.


Μια νέα έρευνα που πραγματοποίησε ο Michael Gielnik και οι συνεργάτες του και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Academy of Management Journal” καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αυτή η κοινή πεποίθηση κρύβει κάποια πράγματα από πίσω: στην πραγματικότητα, οι επιχειρηματίες παθιάζονται με αυτό που κάνουν επειδή έχουν «κολλήσει» σε αυτό.

Στην πρώτη μελέτη εξετάστηκαν για 8 εβδομάδες 54 Γερμανοί επιχειρηματίες κατά την διάρκεια της προπαρασκευαστικής περιόδου της εκκολαπτόμενης επιχειρηματικής τους ευκαιρίας. Απάντησαν σε ερωτήσεις, όπως «Την προηγούμενη εβδομάδα, πόση περισσότερη προσπάθεια καταβάλλατε σε επιχειρησιακούς στόχους από αυτή που ήταν άμεσα αναγκαία;» και βαθμολόγησαν την απάντησή τους με δηλώσεις, όπως «Την τελευταία εβδομάδα, η σύσταση μιας νέας εταιρείας με ενθουσίασε».

Οι απαντήσεις τους χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία μετρήσεων σχετικά με την προσπάθεια και το πάθος. Οι ερευνητές βρήκαν ότι για κάθε επιχειρηματία, η διακύμανση σε αυτές τις δύο μετρήσεις θα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από μια σχέση: η προσπάθεια της προηγούμενης εβδομάδας επηρεάζει το πάθος της τρέχουσας εβδομάδας, έτσι ώστε η καταβολή μεγαλύτερης προσπάθειας να οδηγεί στην αύξηση του πάθους.

Μια άλλη μελέτη προσέγγισε το θέμα πιο συστηματικά, ζητώντας από 136 φοιτητές να αναπτύξουν μια επιχειρηματική ιδέα απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικές με τον ανταγωνισμό, τους πελάτες, τις καταστάσεις και τις τάσεις της αγοράς. Σε πρώτη φάση, οι συμμετέχοντες έπρεπε να επιλέξουν ανάμεσα σε δώδεκα πιθανές επιχειρηματικές ιδέες ή ακόμα και μια δική τους πρωτότυπη επιχειρηματική ιδέα. Η ερώτηση κλειδί ήταν εάν το επιχειρηματικό πάθος τους θα ήταν μεγαλύτερο μετά το πέρας του έργου ή πριν από αυτό. Το πείραμα έδειξε ότι αυτό συμβαίνει, αλλά μόνο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Κατ’αρχήν, σε μια παραλλαγή της μελέτης, ενώ δόθηκαν στους συμμετέχοντες μόνο 30 λεπτά για την ολοκλήρωση της ανάλυσης ενός επιχειρηματικού στόχου και ενημερώθηκαν πως η μελέτη είναι πιλοτική (ενώ έπρεπε να τους δοθεί 1 ώρα και να τους γνωστοποιηθεί ότι οι προσπάθειές τους μπορούν να κάνουν σημαντική διαφορά), η μετέπειτά τους επιθυμία για την ίδρυση μια επιχείρησης φάνηκε να είναι ανεπηρέαστη. Το εύρημα αυτό δηλώνει ότι η επένδυση της ελάχιστης προσπάθειας δεν είναι αρκετή για την ενίσχυση τους πάθους.

Δεύτερον, οι μισοί από τους συμμετέχοντες έλαβαν σχόλιο ότι η ανάλυσή τους ήταν επιφανειακή και ότι δεν είχαν φροντίσει να εξασφαλίσουν την ετοιμότητα της επιχειρηματικής αυτής ιδέας. Για αυτούς τους συμμετέχοντες, δεν είχε σημασία πόση προσπάθεια είχαν καταβάλλει καθώς το πάθος τους δεν αυξήθηκε καθόλου. Η προσπάθειά τουςχωρίς να έχουν προβλέψει καμία επίπτωση, επίσης δεν είναι αρκετό για να πυροδοτήσει το πάθος.

Ένας ακόμα παράγοντας: σε μια άλλη παραλλαγή της μελέτης, δεν δόθηκε καθόλου στους συμμετέχοντες το περιθώριο να επιλέξουν τους επιχειρηματικούς τους στόχους, αλλά τους δόθηκε ένας στόχος πάνω στον οποίο έπρεπε να εργαστούν. Σε αυτή την περίπτωση το πάθος τους δεν αυξήθηκε καθόλου, ακόμα και όταν έλαβαν θετικά σχόλια για την πρόοδο του – ακόμη και όταν δεν υπήρχε καμία πρόοδος, το πάθος συνέχισε να μειώνεται.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν αναμφισβήτητα στοιχεία του χαρακτήρα, τα οποία οδηγούν μερικούς ανθρώπους να παθιάζονται ευκολότερα, αυτό δεν είναι κάτι το οποίο προκύπτει από το κενό. Απαιτεί μια δέσμευση με τον κόσμο, μια δέσμευση που η μελέτη δείχνει ότι έχει συγκεκριμένη δομή: η ελεύθερη επιλογή, τα αποτελέσματα και η ουσιαστική προσπάθεια, είναι τα τρία συστατικά που χρειάζεται το πάθος.


Πηγή: digest.bps.org.uk

Απόδοση – επιμέλεια: Άννα Αποστολίδου, Ψυχολόγος

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...