Συμπτώματα: μία σύγκρουση σε ασυνείδητο επίπεδο

γυναίκα αντιμετωπίζει συμπτώματα σε ασυνείδητο επίπεδο
Image credit: freepik/ freepik.com

Σε αυτό το άρθρο, θα σας φέρουμε πιο κοντά σε μια πιο περιεκτική έννοια της ψυχικής και σωματικής υγείας και θα εξετάσουμε τα πιο ολιστικά στοιχεία των συμπτωμάτων. Επιπλέον, θα σας δώσουμε μια εισαγωγή στο πώς να διαβάζετε αυτά τα σήματα του σώματος σε καθημερινή βάση και να γνωρίσετε καλύτερα τον εαυτό σας. Είστε λοιπόν έτοιμοι να ακούσετε τι έχει να σας πει το σώμα σας;

Από ανθρωπιστική άποψη, τα συμπτώματα είναι μηνύματα δυσφορίας. Η λειτουργία τους είναι να φέρουν στην επιφάνεια τις πιο ασυνείδητες συγκρούσεις μας ώστε να μπορέσουμε να τις εκφράσουμε λεκτικά. Ωστόσο, ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι συμπτωμάτων και πώς σχετίζονται με το σώμα μας;

Η έννοια των συμπτωμάτων ως άλυτων συγκρούσεων

Η κατανόηση των συμπτωμάτων αποτελεί μία από τις προτεραιότητες των σύγχρονων ανθρωπιστικών ή ψυχαναλυτικών θεραπειών. Από αυτό το θεωρητικό πλαίσιο, τα συμπτώματα κατανοούνται ως μια μεταβολή στο σώμα που κρύβεται πίσω από κάποια δυσφορία.

Αυτός ο κλάδος της ψυχολογίας θεωρεί τα συμπτώματα ως ενδείξεις μιας υποκείμενης σύγκρουσης. Μερικές φορές, είναι ανεπαίσθητα και άλλες φορές, φανερά. Στην πραγματικότητα, η νευρικότητα, η αϋπνία ή οι μικρές ιεροτελεστίες μπορεί να αποτελούν ενδείξεις μιας εσωτερικής σύγκρουσης. Με κάποιο τρόπο, προσπαθούν να επικοινωνήσουν με το συνειδητό σας μυαλό για να σας ενημερώσουν ότι υπάρχει κάτι που απαιτεί την προσοχή σας.

Σε αντίθεση με άλλα ρεύματα συμπεριφοράς που βασίζονται στην ανακούφιση των συμπτωμάτων μέσω διαφόρων άμεσων τεχνικών, αυτός ο τύπος προσανατολισμού διερευνά τις ρίζες τους. Τα συμπτώματα κατανοούνται ως κάτι «δευτερεύον», ως το ορατό μέρος μιας βυθισμένης σύγκρουσης. Θεωρούνται ως αφετηρία για τη διερεύνηση του βάθους των παιδικών πληγών και των σχέσεων.

Συμπτώματα και ασυνείδητο

Το ψυχοδυναμικό ρεύμα ήταν το πρώτο που σφυρηλάτησε έννοιες όπως το ασυνείδητο. Το τοποθέτησε στο προσκήνιο της ψυχοθεραπείας, θεωρώντας το σύμπτωμα ως ένδειξη δυσφορίας. Ακολουθώντας τη μεταφορά του παγόβουνου του Sigmund Freud, το σύμπτωμα αποτελεί το ορατό μέρος της σύγκρουσης, ενώ η βάση και το μεγαλύτερο μέρος της συναισθηματικής πληγής είναι βυθισμένο στο ασυνείδητο.

Ένας ασθενής μπορεί να πάει στη θεραπεία με ένα σύμπτωμα, όπως άγχος, αϋπνία ή κάποια άλλη σωματική πάθηση. Η θεραπευτική διαδικασία τον καθοδηγεί να ανακαλύψει το έμμεσο μήνυμα αυτού του συμπτώματος. Με άλλα λόγια, να ανακαλύψει τι προσπαθεί να του πει το σώμα του με αυτή τη δυσφορία. Προτείνεται ότι η εμφάνιση συμπτωμάτων όπως το άγχος οφείλεται στην έλλειψη εσωτερικής ακρόασης των αναγκών του ασθενούς. Όσο περισσότερο διαρκεί η έλλειψη ακρόασης, τόσο πιο χρόνιο και ενοχλητικό γίνεται το σύμπτωμα.

Διαβάστε σχετικά: Γιατί τα ψυχικά συμπτώματα απαιτούν μια προσέγγιση διαφορετική από αυτή των σωματικών συμπτωμάτων;

Συμπτώματα και σωματικές αισθήσεις

Ορισμένα ρεύματα ψυχοθεραπείας συνδέουν άμεσα τις συγκρούσεις με το σώμα. Για παράδειγμα, όταν αισθάνεστε αγωνία, είναι σύνηθες να αισθάνεστε σαν να έχετε έναν κόμπο στο λαιμό σας. Ή, στην περίπτωση των παιδιών, συχνά μετατρέπουν τα συναισθήματα θλίψης και άγχους σε πόνους στο στομάχι ή πονοκεφάλους.

• Μυϊκή δυσκαμψία. Αυτό το σύμπτωμα εμφανίζεται όταν οι άνθρωποι φοβούνται ή τρομάζουν. Πρόκειται για έναν φυσικό μηχανισμό του σώματος. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, εκτός του ότι προκαλεί μια συνεχή κατάσταση άγχους, αλλάζει και τη στάση του σώματός τους, δημιουργώντας, για παράδειγμα, μια μυϊκή σύσπαση ή ένα πρόβλημα.
  • Ζάλη, αστάθεια και παραισθησίες. Αυτά είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που προκαλούνται από τις κρίσεις πανικού. Ο βασανιστικός φόβος και η αίσθηση του επικείμενου κινδύνου που επαναλαμβάνεται με την πάροδο του χρόνου μπορεί να τους κάνει να αισθάνονται σαν να πρόκειται να πέσουν ή ακόμη και να λιποθυμήσουν.
  • Γαστρεντερικά προβλήματα. Πρόκειται για μια συνήθη σωματοποίηση των ανθρώπων που δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους ή να καταλύσουν σταδιακά την αγωνία τους με θετικό τρόπο. Το άγχος είναι μια από τις πιο συχνές αιτίες γαστρικών προβλημάτων, όπως η οξύτητα του στομάχου ή το έλκος.

Τα λόγια που δεν λέτε «φωνάζουν» μέσω του σώματός σας

Σύμφωνα με την ανθρωπιστική ψυχολογία, τα συμπτώματα είναι το πιο εντυπωσιακό μέρος μιας πιο σιωπηλής σύγκρουσης. Είναι σαν τις κραυγές του σώματός σας, το οποίο δεν έχει βρει άλλο τρόπο να ακουστεί.

Αυτή η αντίληψη για τα συμπτώματα είναι σε αρμονία με μια πιο σφαιρική θεώρηση του νου και του σώματος και της υγείας με μια πιο ολοκληρωμένη έννοια. Έτσι, τα συναισθήματά σας, επηρεάζουν άμεσα τη στάση του σώματός σας, την αναπνοή σας ή τον τρόπο με τον οποίο χωνεύετε την τροφή. Μια παρατεταμένη κατάσταση άγχους μπορεί να οδηγήσει το σώμα σας στο να αρρωστήσει.

Όλα όσα δεν μπορείτε να εκφράσετε ή δεν μπορείτε να κατανοήσετε ή να ενσωματώσετε επηρεάζουν ολόκληρη τη λειτουργία του σώματος και του νου σας. Στην πραγματικότητα, τα συμπτώματα είναι ο τρόπος με τον οποίο το σώμα σας ζητά να ακουστεί και να ενεργήσει σύμφωνα με τις ανάγκες του. Ακόμα κι αν πονάνε και θέλετε να εξαφανιστούν πάση θυσία, έρχονται για να σας φέρουν ένα μήνυμα. Το ακούτε;

Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή