Οι αγχώδεις διαταραχές αποτελούν μία από τις πιο συνήθεις απειλές για την ψυχική μας υγεία προσβάλλοντας το 25% περίπου των ανθρώπων στο δυτικό πολιτισμό.
Παρόλο που υπάρχουν αποτελεσματικές θεραπείες αντιμετώπισης, πολλοί πάσχοντες δυσκολεύονται να τις ακολουθήσουν μέχρι τέλους. Οι ψυχολόγοι ερευνητές του Πανεπιστημίου Κονκόρντια στον Καναδά, αναζητούν μια αποτελεσματικότερη θεραπεία εστιάζοντας σε συμπεριφορές ασφαλείας που υιοθετούνται στην αντιμετώπιση αγχογόνων καταστάσεων.
Οι εν λόγω συμπεριφορές όπως η αποφυγή βλεμματικής επαφής δεν θα πρέπει, κατά τους ερευνητές, να περιορίζονται και σταδιακά να εξασθενούν αλλά να αποτελούν βασικό σημείο της θεραπείας μιας αγχώδους διαταραχής και να αφήνουν έτσι μεγαλύτερα περιθώρια παρέμβασης στους ασθενείς.
Στους 158 συνολικά συμμετέχοντες της έρευνάς τους που υπέφεραν από κάποια μορφή αγχώδους διαταραχής, οι ερευνητές προσάρμοσαν στις παλιές συμπεριφορές ασφαλείας, καινούργιες τις οποίες οι ασθενείς μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν στην τεχνική συστηματικής αποευαισθητοποίησης όπου το άτομο έρχεται σε επαφή με το φοβικό ερέθισμα. Οι νέες συμπεριφορές αποδείχτηκαν τελικά πιο βοηθητικές για τους συμμετέχοντες της έρευνας από τις τυπικές συμπεριφορές ασφαλείας τους, ενώ άφηναν στους ασθενείς να αποφασίσουν το χρονικό σημείο όπου ένιωθαν έτοιμοι να προχωρήσουν στη θεραπεία χωρίς αυτές.
Οι επιστήμονες λοιπόν επισημαίνουν πως όταν οι ασθενείς ενθαρρύνονται σταδιακά να αντικαταστήσουν τις συμπεριφορές ασφαλείας τους με καινούριες, δεν εγκαταλείπουν τη θεραπεία, κάτι που συμβαίνει όταν καλούνται να εγκαταλείψουν τις συμπεριφορές.
Ο Radomsky, ένας εκ των δύο επικεφαλείς της έρευνας, θεωρεί πως τα αποτελέσματα της έρευνας έρχονται να καλύψουν ένα κενό που υπάρχει στις τεχνικές γνωστικής συμπεριφορικής θεραπείας και να βοηθήσουν τους θεραπευτές να διαμορφώσουν πιο αποτελεσματική θεραπεία για τους ασθενείς τους, μειώνοντας τον αριθμό των ασθενών που αρνούνται ή εγκαταλείπουν τη θεραπεία και ενθαρρύνοντας περισσότερους ανθρώπους να ζητήσουν τη βοήθεια που χρειάζονται.
Πηγή: medicalxpress.com / ConcordiaUniversity
Απόδοση – Επιμέλεια : Στέλλα Κοσμά, MSc Συμβουλευτικής στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία