psychologist-banner-2
thumb

Σαρώσεις του εγκεφάλου ενδέχεται να προβλέπουν τις γλωσσικές ικανότητες παιδιών με ΔΑΔ.

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου της California – San Diego, οι σαρώσεις του εγκεφάλου μπορεί να προβλέψουν την μελλοντική γλωσσική ανάπτυξη σε νεαρά παιδιά με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (ΔΑΔ).


Οι ερευνητές της συγκεκριμένης έρευνας ανίχνευσαν διαφορές στη δραστηριότητα του εγκεφάλου σε βρέφη και νήπια από 1 έως 2 ετών. Οι συγγραφείς επισημαίνουν πως ακόμα και σε τόσο μικρή ηλικία μπορεί να υπάρχει ρίσκο αυτισμού. Θεωρούν πως οι διαφορές στην εγκεφαλική δραστηριότητα παιδιών, ακόμα και έως 1 έτους,μπορεί να είναι σημάδι του πως αναπτύσσονται οι γλωσσικές δεξιότητες κατά τη διάρκεια της ζωής ενός παιδιού με πιθανή διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή.

Τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ ποικίλουν αρκετά – καθώς μερικά παιδιά μεγαλώνουν οι γλωσσικές τους δεξιότητες αυξάνονται εντυπωσιακά, ενώ σε κάποια άλλα παιδιά οι ίδιες δεξιότητες παραμένουν σταθερές ή και ακόμα μπορεί να μειωθούν με την πάροδο των χρόνων. Οι συγγραφείς αναφέρουν πως η συγκεκριμένη έρευνα ενδέχεται στο μέλλον να βοηθήσει στην κατασκευή διαγνωστικών εργαλείων τα οποία να είναι περισσότερο αναγνωρίσιμα και να έχουν την δυνατότητα πρόσβασης σε πρώιμη θεραπεία.

banner1

Ένας από τους συγγραφείς της έρευνας η Karen Pierce, αναπληρώτρια καθηγήτρια της νευρο-επιστήμης και υψηλόβαθμο στέλεχος του πανεπιστημιακού τμήματος Autism Center of Excellence στο UC – San Diego, αναφέρει: «Είναι σημαντικό να αναπτυχθούν περισσότεροι και νεότεροι βιολογικοί τρόποι με τους οποίους μπορεί να αναγνωρισθεί ο πληθυσμός ατόμων με ΔΕΠΥ, αλλά και να μπορεί να ενταχθεί στους συγκεκριμένους ανά περίσταση υποτύπους της διαταραχής, έτσι ώστε να μπορούμε να παρέχουμε μια πιο βελτιωμένη και εξατομικευμένη θεραπευτική προσέγγιση».

Έπειτα από καθοδήγηση του Michael V. Lombardo, έμπειρος ερευνητής του University of Cambridge και επίκουρος καθηγητής στο University of Cyprus – Pierce, η έρευνα χρησιμοποίησε τη λειτουργική μαγνητική τομογραφία για να καταγράψει και να αξιολογήσει την εγκεφαλική δραστηριότητα 103 παιδιών ηλικίας 1-2 ετών, καθώς άκουγαν την αφήγηση μιας ιστορίας.

Οι συγγραφείς αργότερα αξιολόγησαν την ικανότητα γλωσσικής κατανόησης και έκφρασης των ίδιων παιδιών όταν ήταν πλέον στην ηλικία 3-4 ετών. Εξήντα από τα 103 παιδιά διαγνώσθηκαν με ΔΕΠΥ, όμως 36 από τα παιδιά που διαγνώσθηκαν με ΔΕΠΥ,τα οποία είχαν ικανοποιητική απόδοση στις γλωσσικές δοκιμασίες, επέδειξαν παρόμοιες εγκεφαλικές συμπεριφορές στις περιοχές που θεωρούνται υπεύθυνες για την γλωσσική ανάπτυξη τωνπαιδιών με ομαλή ανάπτυξη. Εντούτοις, 24 παιδιά των οποίων οι αποδόσεις ήταν χαμηλότερες του ορίου αξιολόγησης,  επέδειξαν μειωμένη ή αφύσικη δραστηριότητα στις ίδιες περιοχές του εγκεφάλου.

Σύμφωνα με τους συγγραφείς τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια πιθανή νευρο-βιολογική ένδειξη των υποτύπων της ΔΕΠΥ. Τέλος, υποστηρίζουν πως η συνεχιζόμενη έρευνα θα μπορούσε να βοηθήσει στην εφαρμογή καταλληλότερης θεραπευτικής παρέμβασης ανάλογα με τον ανά περίσταση υποτύπο της συγκεκριμένης διαταραχής.


Μετάφραση -Επιμέλεια: Ευαγγελία Φραγκούλη –Λογοθεραπεύτρια

Πηγή: The ASHA Leader, July 2015, Vol. 20, 14. doi:10.1044/leader.RIB1.20072015.14

© 2015 American Speech-Language-Hearing Association

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Παρακολούθηση σχολίων
Ειδοποίηση για
0 Σχόλια
Νεότερο
Το πιο παλιό Περισσότεροι ψήφοι
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια