Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Επιστημόνων Λόγου, Γλώσσας και Ακοής (American Speech-Language-Hearing Association, ASHA) η Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία (Ε.Ε.Ε.) ορίζεται ως ένας τομέας κλινικής πρακτικής που επιχειρεί να αντισταθμίσει προσωρινά ή μόνιμα τις διαταραχές- δυσκολίες των ατόμων με εκφραστικές διαταραχές στην επικοινωνία.
Όπου δηλαδή η παραγωγή ομιλίας δεν είναι εφικτή και δε μπορεί να αποτελέσει το κύριο μέσω επικοινωνίας, πρέπει να βρεθεί άλλος τρόπος ώστε να αντισταθμιστεί αυτή η βασική αδυναμία. Η Ε.Ε.Ε. αφορά όλους τους δυνατούς τρόπους οι οποίοι βοηθούν τα άτομα με τις παραπάνω δυσκολίες να επικοινωνήσουν, να εκφράσουν ανάγκες, ιδέες και συναισθήματα καθώς και να αλληλεπιδράσουν με άλλα άτομα.
Η Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία έχει δημιουργήσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους ειδικούς με αφορμή το ερώτημα του κατά πόσον η χρήση της εμποδίζει ή προάγει την παραγωγή της ομιλίας σε άτομα με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Οι Ralf W. Schlosser και Oliver Wendt (2008) μέσα από έρευνες κατέληξαν πως η παραγωγή της ομιλίας δεν εμποδίζεται στα παιδιά με αυτισμό από τη χρήση της Εναλλακτικής Επαυξητικής Επικοινωνίας, ίσα ίσα προάγεται.
Παρόλα ταύτα η αύξηση της ομιλίας μέσω της Ε.Ε.Ε. σε άτομα με αυτισμό πρέπει να εκτιμάται ως μια περαιτέρω κατάκτηση και όχι ως σκοπός! Στόχος τίθεται η παραγωγή λειτουργικής επικοινωνίας και η πρόσβαση σε αυτήν προκειμένου να αυξήσει την ποιότητα ζωής του εκάστοτε ατόμου.
Διαβάστε σχετικά: Ο αυτισμός δεν είναι ασθένεια, αλλά μια αναπτυξιακή διαταραχή
Ο σκοπός και τα κίνητρα της λειτουργικής επικοινωνίας είναι:
- Η εκπλήρωση των αναγκών – επιθυμιών
- Η μεταφορά πληροφοριών
- Η διαμόρφωση κοινωνικών σχέσεων
- Η κοινωνική εθιμοτυπία
Συσκευές Εναλλακτικής Επαυξητικής Επικοινωνίας
Τα συστήματα της Ε.Ε.Ε. διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
- Μη Υποβοηθούμενης Επικοινωνίας (Unaided Systems) και
- Υποβοηθούμενης Επικοινωνίας (Adided Systems).
Η πρώτη κατηγορία αφορά την κατάσταση κατά την οποία το άτομο μπορεί να επικοινωνήσει δημιουργώντας ένα δικό του τρόπο επικοινωνίας χωρίς κάποιο εξωτερικό βοήθημα π.χ. οι χειρομορφές ΜΑΚΑΤΟΝ, η νοηματική γλώσσα, κινήσεις και στάση σώματος.
Στη δεύτερη κατηγορία τα άτομα έχουν ανάγκη τη χρήση κάποιου μέσου ως συσκευή Ε.Ε.Ε. είτε αυτό είναι ένα απλό βιβλίο με εικόνες, είται είναι ένα ηλεκτρονικό βιβλίο επικοινωνίας. Συγκεκριμένα η κατηγορία αυτή χωρίζεται σε τρεις υποκατηγορίες: Α. Χαμηλής Τεχνολογίας, Β. Μεσαίες Τεχνολογίας και Γ. Υψηλής Τεχνολογίας.
Γράφει η Μαρία Πονηρού, Λογοθεραπεύτρια στο Κέντρο Ημέρας Ημέρας για εφήβους και νεαρούς ενήλικες με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος – «Στην Αυλή του Κόσμου» του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου
*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*