Το στρες συνδέεται με έξαρση της νόσου του Crohn

γυναίκα βιώνει στρες που συνδέεται με έξαρση της νόσου του Crohn
Image credit: Mental Health America (MHA) / pexels.com

Νέα μελέτη συσχετίζει το ψυχολογικό στρες με εξάρσεις της νόσου του Κρον.

Μια πιθανή σύνδεση ανάμεσα στο στρες και στις εξάρσεις της νόσου του Κρον αναγνωρίστηκε σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο ΜακΜάστερ. Οι ερευνητές βρήκαν ότι στα ποντίκια οι ορμόνες του στρες κατέστειλαν το ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο κανονικά προστατεύει το έντερο από τα Εντεροβακτηριοειδή, μια ομάδα βακτηρίων που περιλαμβάνει το E. Coli, το οποίο έχει συνδεθεί με τη νόσο.

Ένα σημαντικό στοιχείο της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος είναι ο προστατευτικός φραγμός των επιθηλιακών κυττάρων στο έντερο, ο οποίος βασίζεται σε κυτταρικά σήματα από τα ανοσοποιητικά κύτταρα για να κρατήσει μακριά τα βλαβερά μικρόβια, να επιδιορθώσει το κυτταρικό τείχος και να εκκρίνει βλέννα.

Χωρίς ανοσοποιητικά κύτταρα που λειτουργούν κανονικά, το επιθηλιακό κυτταρικό τείχος μπορεί να σπάσει, επιτρέποντας σε μικρόβια που συνδέονται με τη νόσο του Κρον να εισβάλουν στο έντερο και να πυροδοτήσουν την επανεμφάνιση των συμπτωμάτων.

Διαβάστε σχετικά: Το άγχος παραμένει στον εγκέφαλο ακόμη και αν βρισκόμαστε σε ασφαλές περιβάλλον

Το κύριο συμπέρασμα είναι ότι το ψυχολογικό στρες εμποδίζει την ικανότητα του σώματος να καταπολεμήσει τα εντερικά βακτήρια που μπορεί να εμπλέκονται στη νόσο του Κρον. Το ανοσοποιητικό σύστημα είναι σχεδιασμένο να μας προστατεύει από μικρόβια που δεν ανήκουν στο έντερο, όπως επιβλαβή βακτήρια, δήλωσε ο ανώτερος συγγραφέας της μελέτης Μπράιαν Κουμπς, καθηγητής Βιοχημείας στο Πανεπιστήμιο ΜακΜάστερ.

Ο ερευνητής εξήγησε ότι η αφαίρεση των ορμονών του στρες στα ποντίκια αποκατέστησε την κανονική λειτουργία των κυττάρων του ανοσοποιητικού και των επιθηλιακών κυττάρων, εμποδίζοντας την εισβολή των βλαβερών μικροβίων.

Ενώ αυτή η ανακάλυψη θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέες θεραπείες για τη νόσο του Κρον, ο Κουμπς τονίζει ότι τα ευρήματα είναι ακόμα σε προκλινικό στάδιο και χρειάζεται περισσότερη έρευνα.

Όσο περισσότερα γνωρίζουμε για το τι πυροδοτεί τη νόσο του Κρον, τόσο πιο κοντά ερχόμαστε σε νέες θεραπείες και δυνητικά ακόμα και στην πρόληψη της ασθένειας, εξήγησε ο ερευνητής.

Η νόσος του Κρον είναι μια φλεγμονώδης πάθηση που προκαλεί φλεγμονή, έλκη και ουλές στο γαστρεντερικό σύστημα. Ενώ η αιτία της δεν έχει ακόμα κατανοηθεί πλήρως, ο ερευνητής είπε ότι οι ασθενείς με αυτή τη νόσο συχνά έχουν τροποποιημένο εντερικό μικροβίωμα, που κυριαρχείται από εντεροβακτηριοειδή όπως το E. coli.

Ism Tsox
Έρευνα: Psychological stress impairs IL22-driven protective mucosal immunity against colonizing pathobionts, Nature Communications (2021).

Απόδοση - Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή