Ένα φάρμακο που αυξάνει την ντοπαμίνη μπορεί να αντιστρέψει τις επιπτώσεις της φλεγμονής στον εγκέφαλο

επιστήμονας αναλύει δείγμα στο μικροσκόπιο
Image credit: pressfoto / freepik.com

Η λεβοντόπα, ένα φάρμακο που αυξάνει την ντοπαμίνη στον εγκέφαλο, έχει τη δυνατότητα να αντιστρέψει τις επιπτώσεις της φλεγμονής στα κυκλώματα ανταμοιβής του εγκεφάλου, βελτιώνοντας τελικά τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Emory που δημοσιεύθηκε στο Molecular Psychiatry δείχνει ότι η λεβοντόπα, ένα φάρμακο που αυξάνει την ντοπαμίνη στον εγκέφαλο, έχει τη δυνατότητα να αντιστρέψει τις επιπτώσεις της φλεγμονής στα κυκλώματα ανταμοιβής του εγκεφάλου, βελτιώνοντας τελικά τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

Πολυάριθμα εργαστήρια σε όλο τον κόσμο έχουν δείξει ότι η φλεγμονή προκαλεί μειωμένα κίνητρα και ανηδονία, βασικό σύμπτωμα της κατάθλιψης, επηρεάζοντας τα μονοπάτια ανταμοιβής του εγκεφάλου.

Παλαιότερη έρευνα που διεξήχθη από το Τμήμα Ψυχιατρικής και Επιστημών Συμπεριφοράς της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Emory συνέδεσε τις επιπτώσεις της φλεγμονής στον εγκέφαλο με τη μειωμένη απελευθέρωση ντοπαμίνης, ενός χημικού νευροδιαβιβαστή που ρυθμίζει τα κίνητρα και την κινητική δραστηριότητα, στο κοιλιακό ραβδωτό σώμα.

Στη μελέτη, οι ερευνητές έδειξαν ότι η λεβοντόπα αντιστρέφει τις επιδράσεις της φλεγμονής στη λειτουργική συνδεσιμότητα του εγκεφάλου στα κυκλώματα ανταμοιβής και την ανηδονία (αδυναμία να νιώσουν ευχαρίστηση) σε καταθλιπτικά άτομα με υψηλότερη C-αντιδρώσα πρωτεΐνη (CRP), έναν βιοδείκτη στο αίμα που παράγεται και απελευθερώνεται από το ήπαρ ως απόκριση στη φλεγμονή.

Τα επίπεδα φλεγμονής μπορούν εύκολα να μετρηθούν με απλές εξετάσεις αίματος, όπως η CRP, που είναι εύκολα διαθέσιμες σε κλινικές και νοσοκομεία.

Στη μελέτη συμμετείχαν 40 καταθλιπτικοί ασθενείς με εύρος επιπέδων CRP από υψηλά έως χαμηλά, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε λειτουργικές εγκεφαλικές σαρώσεις σε δύο επισκέψεις αφού έλαβαν με τυχαία σειρά είτε εικονικό φάρμακο είτε λεβοντόπα, ένα φάρμακο που συχνά συνταγογραφείται για διαταραχές όπως η νόσος του Πάρκινσον.

Διαβάστε σχετικά: Κατάθλιψη – Κάποια χαρακτηριστικά

Η λεβοντόπα βελτίωσε τη λειτουργική συνδεσιμότητα σε ένα κλασικό κύκλωμα ανταμοιβής από το κοιλιακό ραβδωτό σώμα προς τον κοιλιομετωπιαίο προμετωπιαίο φλοιό, αλλά μόνο σε ασθενείς με υψηλότερα επίπεδα CRP. Αυτή η βελτίωση στο κύκλωμα ανταμοιβής σε καταθλιπτικά άτομα με υψηλότερη CRP συσχετίστηκε επίσης με μειωμένα συμπτώματα ανηδονίας μετά τη λεβοντόπα.

Αυτή η έρευνα καταδεικνύει τις μεταφραστικές δυνατότητες χρήσης των ελλειμμάτων που σχετίζονται με τη φλεγμονή στη λειτουργική συνδεσιμότητα και θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στις μελλοντικές έρευνες για θεραπείες ακριβείας για ψυχιατρικούς ασθενείς με υψηλή φλεγμονή, αναφέρει η επικεφαλής ερευνήτρια και επικεφαλής συγγραφέας Τζένιφερ Φέλγκερ, Ph.D., αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχιατρικής και επιστημών συμπεριφοράς στην Ιατρική Σχολή του Emory.

Η Φέλγκερ λέει ότι τα ευρήματα της μελέτης είναι κρίσιμα για δύο λόγους. Πρώτον, υποδηλώνουν ότι οι καταθλιπτικοί ασθενείς με υψηλή φλεγμονή έχουν καλύτερη ανταπόκριση, ειδικά σε φάρμακα που αυξάνουν την ντοπαμίνη. Δεύτερον, ότι τα ευρήματα αυτά παρέχουν επίσης πρόσθετες ενδείξεις ότι η λειτουργική συνδεσιμότητα στα κυκλώματα ανταμοιβής μπορεί να χρησιμεύσει ως αξιόπιστος εγκεφαλικός βιοδείκτης για τις επιπτώσεις της φλεγμονής στον εγκέφαλο.

Επιπλέον, καθώς η επίδραση της λεβοντόπα ήταν ειδική για τους καταθλιπτικούς ασθενείς με υψηλότερη φλεγμονή, αυτή η λειτουργική συνδεσιμότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση της ανταπόκρισης του εγκεφάλου σε νέες θεραπείες που θα μπορούσαν να στοχεύσουν σε αυτόν τον υποτύπο καταθλιπτικών ασθενών σε μελλοντικές μελέτες και κλινικές δοκιμές, συμπληρώνει.

Έρευνα: Mandakh Bekhbat et al, Functional connectivity in reward circuitry and symptoms of anhedonia as therapeutic targets in depression with high inflammation: evidence from a dopamine challenge study, Molecular Psychiatry (2022). DOI: 10.1038/s41380-022-01715-3

Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή