Τι υποκινεί το μύθο ότι οι ψυχικά ασθενείς είναι επικίνδυνοι;

κοπέλα που στέκεται προς το παράθυρο με το πρόσωπο προς τα κάτω και να σχηματίζεται σκιά πίσω της από τις γρύλλιες του παραθύρου

Η πεποίθηση ότι οι ψυχικά ασθενείς άνθρωποι είναι πιο επικίνδυνοι από εκείνους που δεν έχουν ψυχική ασθένεια, είναι ακόμη ισχυρή στο ευρύ κοινό.

Ερευνητές ψυχολόγοι στο Πανεπιστήμιο και τις Ψυχιατρικές Κλινικές του Πανεπιστημίου της Βασιλείας, επεδίωξαν να μάθουν πόσο επικίνδυνους θεωρεί το ευρύ κοινό, τους ψυχικά ασθενείς και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν αυτή την αντίληψη.

Παρά το γεγονός ότι ένας μικρός αριθμός των ψυχικών ασθενειών μπορεί να οδηγήσει σε ένα σχετικά αυξημένο κίνδυνο βίας, οι περισσότεροι άνθρωποι με ψυχικές διαταραχές δεν είναι βίαιοι.

Οι άνθρωποι με ψυχικές ασθένειες πάσχουν από σοβαρό κοινωνικό στίγμα και συχνά αποφεύγουν την απαραίτητη θεραπεία εξαιτίας αυτού του στίγματος. Εκτός από τα πραγματικά συμπτώματα της νόσου, η κοινωνική στιγματοποίηση οδηγεί σε περαιτέρω άσχημες καταστάσεις, όπως το άγχος, το στρες και η χαμηλή αυτοεκτίμηση μεταξύ εκείνων που επηρεάζονται.

Θέλουμε να καταλάβουμε αν το στίγμα προκύπτει από την παρατήρηση των συμπτωμάτων ή την αναγνώριση ότι κάποιος έχει λάβει ψυχιατρική θεραπεία, δήλωσε ο καθηγητής Christian Huber.

Για το σκοπό αυτό, συγκέντρωσαν ένα δείγμα 10.000 άτομων. Οι ερωτηθέντες έπρεπε να εκτιμήσουν πόσο επικίνδυνους θεωρούσαν τους ανθρώπους σε μια σειρά φανταστικών περιπτώσεων.

Οι μισές από τις περιπτώσεις απεικόνιζαν συμπτώματα διαφόρων ψυχικών ασθενειών (εξάρτηση από το αλκοόλ, ψύχωση, οριακή διαταραχή της προσωπικότητας), ενώ άλλες παρουσίαζαν την τοποθεσία όπου πραγματοποιήθηκε η ψυχιατρική θεραπεία (γενικό νοσοκομείο με ψυχιατρικές πτέρυγες, ψυχιατρικό νοσοκομείο, ψυχιατρικό νοσοκομείο με ιατροδικαστικούς θαλάμους).

Στα περιστατικά που περιέγραφαν μόνο τον τόπο της θεραπείας, καθώς και σε εκείνα που χαρακτήριζαν μια περιγραφή των συμπτωμάτων και των προβλημάτων συμπεριφοράς, οι ασθενείς γενικά θεωρούνταν επικίνδυνοι.

Μια περιγραφή των συμπτωμάτων οδήγησε σε ισχυρότερη απόδοση του κινδύνου. Άτομα με συμπτώματα εξάρτησης από το αλκοόλ θεωρήθηκαν ως ιδιαίτερα απειλητικά. Χαμηλότερη επικινδυνότητα αποδόθηκε στη θεραπεία σε ένα γενικό νοσοκομείο.

Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι τα άτομα που είχαν προσωπική επαφή με την ψυχιατρική ή με ψυχιατρικούς ασθενείς στο παρελθόν, βαθμολόγησαν γενικά την πιθανότητα για κίνδυνο ως χαμηλή.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Scientific Reports, δείχνει ότι η αντιμετώπιση των ασθενών στην ψυχιατρική, επηρεάζει τις προκαταλήψεις που έχουν να αντιμετωπίσουν.

Η θεραπεία σε μια ψυχιατρική μονάδα, η οποία περιελάμβανε και ένα γενικό νοσοκομείο, συνδέθηκε με χαμηλότερη επικινδυνότητα από τη θεραπεία σε μια εξειδικευμένη ψυχιατρική κλινική.

Επιπλέον, τα άτομα που είχαν προσωπική επαφή με την ψυχιατρική ή με ψυχιατρικούς ασθενείς στο παρελθόν, γενικά βαθμολόγησαν χαμηλά την πιθανότητα για κίνδυνο.

Οι συγγραφείς της μελέτης υποστηρίζουν ότι η επαφή μεταξύ του κοινού και των ψυχικά ασθενών θα πρέπει να ενισχυθεί ώστε να εξαφανιστούν οι προκαταλήψεις.

Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι οι εκστρατείες για την αποστιγματοποίηση της δημόσιας αντίληψης πρέπει να είναι ρεαλιστικές σχετικά με το χαμηλό κίνδυνο που ενέχουν τα άτομα με ψυχικές ασθένειες.

Και πρόσθεσαν ότι μια αλλαγή στην ενδονοσοκομειακή ψυχιατρική θεραπεία από τις ανεξάρτητες κλινικές σε γενικά νοσοκομεία με ψυχιατρικές πτέρυγες, θα μπορούσε να ενθαρρύνει την αποστιγματοποίηση.

Πηγή Έρευνας: University of Basel/EurekAlert

Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyΝow.gr