PsychologyNow Team

7 ενδείξεις ότι μπορεί να βιώνεις Κοινωνική Ανηδονία

7 ενδείξεις ότι μπορεί να βιώνεις Κοινωνική Ανηδονία

PsychologyNow Team
άνθρωπος αναρωτιέται αν βιώνει Κοινωνική Ανηδονία
Image credit: Elliot Ogbeiwi / pexels.com

Η ζωή έχει «τα πάνω και τα κάτω» της, χαρές και λύπες, πένθος και γιορτή. Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος δεν μπορεί να νιώσει αυτά τα συναισθήματα;


Τα συναισθήματά μας μπορεί να αποτελέσουν χρήσιμη ένδειξη για το πότε χρειάζεται να αναζητήσουμε υποστήριξη.

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η ευχαρίστηση, η ευτυχία και η χαρά είναι συνδεδεμένες με διάφορες εμπειρίες της ζωής. Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος δεν μπορεί να νιώσει αυτά τα συναισθήματα; Εάν συμβαίνει και σε σένα αυτό, τότε ίσως βιώνεις ανηδονία.

Τι είναι η Ανηδονία;

Μπορεί να έχεις ακούσει τον όρο «ηδονισμός», που σημαίνει το κυνήγι της ευχαρίστησης. Ανηδονία είναι το ακριβώς αντίθετο, η αδυναμία να ευχαριστηθεί κάποιος κάτι. Χρησιμοποιούμε τον όρο ανηδονία όταν κάποιος δεν μπορεί να απολαύσει τα καλά πράγματα στη ζωή του.

Υπάρχουν δύο τύποι ανηδονίας.

Ο πρώτος είναι η φυσική ανηδονία, όταν κάποιος δεν μπορεί να ευχαριστηθεί σωματικές αισθήσεις, όπως το άγγιγμα ενός άλλου ατόμου ή τη γεύση του φαγητού.

Ο δεύτερος τύπος είναι η κοινωνική ανηδονία, που χαρακτηρίζει κάποιον που δεν μπορεί να ευχαριστηθεί τη συναναστροφή με άλλους ανθρώπους. Και οι δύο τύποι ανηδονίας μπορεί να είναι μέρος των συμπτωμάτων της κατάθλιψης, άλλων θεμάτων ψυχικής ή και σωματικής υγείας, καθώς επίσης και παρενέργεια από ορισμένα φαρμακευτικά σκευάσματα.


Διαβάστε σχετικά: Πόσο συναισθηματικά υγιείς είμαστε;


Πόσο συχνή είναι η Κοινωνική Ανηδονία;

Η κοινωνική ανηδονία είναι πιο συχνή από ό,τι η φυσική. Δεν συγκρίνεται με το κοινωνικό άγχος. Δεν είναι εσωστρέφεια, φόβος, παραίτηση ή αρνητικά συναισθήματα που δημιουργούνται σε σχέση με κάποιες κοινωνικές συνθήκες. Αντιθέτως, η ανηδονία αφορά μια μειωμένη ή ανύπαρκτη δυνατότητα να βιωθεί η ευχαρίστηση.

7 σημάδια της Κοινωνικής Ανηδονίας

1. Κοινωνική Απόσυρση

Η κοινωνική απόσυρση είναι η αποφυγή, ο αποκλεισμός του ατόμου από τις κοινωνικές δραστηριότητες. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι κάποιος δεν παρευρίσκεται σε κοινωνικές συναθροίσεις, όπως οικογενειακά γεύματα ή φιλικές παρέες, ή ακόμα και ότι δεν επικοινωνεί με τον κοινωνικό του κύκλο ούτε από μακριά (μέσω κοινωνικών δικτύων).

2. Αποχή από τις διαπροσωπικές σχέσεις

Η κοινωνική ανηδονία μπορεί να εκφραστεί ως αδιαφορία για τις σχέσεις με άλλους. Μπορεί να διαπιστώσεις ότι πλέον δεν κυνηγάς ούτε διατηρείς τις φιλίες, τις συντροφικές ή ακόμα και τις οικογενειακές σχέσεις. Εάν η διαπροσωπική αλληλεπίδραση σου φαίνεται δυσάρεστη, μπορεί να αποφεύγεις να εμπλακείς σε σχέσεις που έχεις ήδη ή, ακόμα περισσότερο, σε καινούριες γνωριμίες.

3. Μειωμένη Συναισθηματική Απόκριση

Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι μπορεί να χαμογελάσουν, να αγκαλιάσουν ή και να γιορτάσουν για τα νέα στη ζωή των αγαπημένων τους, τα άτομα με κοινωνική ανηδονία ίσως δυσκολεύονται να το κάνουν. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν τη μείωση ή την αδυναμία να δείξουν και να βιώσουν αυτές τις συναισθηματικές αποκρίσεις στις κοινωνικές συναναστροφές, είτε λεκτικά είτε μη λεκτικά.

4. Καταθλιπτική διάθεση

Και η φυσική και η κοινωνική ανηδονία μπορεί να υποδηλώνουν την ύπαρξη κατάθλιψης, αλλά αυτό δεν αποτελεί γενικό κανόνα. Εάν βιώνεις κάποια συμπτώματα κατάθλιψης και πιάνεις τον εαυτό σου να αποσύρεται ή να επιλέγει τη μοναξιά, τότε ενδέχεται να βιώνεις και κοινωνική ανηδονία. Σε αυτήν την περίπτωση, καλό θα ήταν να το αναφέρεις στον γιατρό σου ή τον ειδικό ψυχικής υγείας, καθώς έτσι θα τους δώσεις τη δυνατότητα να σε βοηθήσουν πιο συγκεκριμένα.

5. Δυσκολία στην Κοινωνική Προσαρμογή

Εάν βρίσκεσαι σε μια νέα συνθήκη όπου πρέπει να προσαρμοστείς σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, μπορεί να δυσκολεύεσαι να το κάνεις αν βιώνεις κοινωνική ανηδονία. Οι δεξιότητες που έχεις αποκτήσει και συνήθως χρησιμοποιούσες σε ένα τέτοιο πλαίσιο ίσως δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλέον. Μπορεί να νιώθεις ότι πρέπει να προσποιηθείς σε κάποιες κοινωνικές συνθήκες, καθώς δεν αισθάνεσαι πραγματική ικανοποίηση.

6. Μειωμένη αισιοδοξία

Μια ακόμα ένδειξη της κοινωνικής ανηδονίας είναι η δυσκολία να είσαι θετικός/ή. Ενώ προηγουμένως ήσουν υποστηρικτικός/ή, έδινες λύσεις και έφερνες μια θετική οπτική στις καταστάσεις, τώρα η κοινωνική ανηδονία σε δυσκολεύει. Μπορεί να σε κάνει να μην εκφράζεις άποψη ή να είσαι απαισιόδοξος/η.

7. Μονότονη ή επίπεδη λεκτική έκφραση

Τέλος, εάν δεν βιώνεις ευχαρίστηση ή χαρά, μπορεί να μιλάς με έναν μονότονο ή επίπεδο τρόπο, που σε κάνει να μοιάζεις αδιάφορος ή απορροφημένος σε κάτι άλλο. Αν αυτό συμβαίνει κατ’ εξακολούθηση (και όχι μόνο τις μέρες που νιώθεις πεσμένος/η ή εξουθενωμένος/η) μπορεί να είναι ένδειξη κοινωνικής ανηδονίας.

Συμπέρασμα

Η κοινωνική ανηδονία είναι πιο συχνή από ό,τι νομίζουμε. Είναι ένα βασικό σύμπτωμα της κατάθλιψης. Αν βιώνεις οποιοδήποτε από αυτά τα συμπτώματα, καλό θα ήταν να συνεργαστείς με έναν ειδικό ψυχικής υγείας.


Nat Pap
Αναφορές: Healthline. (2018, September 17). Anhedonia: Symptoms, Treatment, and More. Healthline. https://www.healthline.com/health/depression/anhedonia

Απόδοση: Ναταλία Παπακώστα, Ψυχολόγος
Επιμέλεια: Ισμήνη Τσοχαλή, επιμελήτρια κειμένων
Πηγή

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

Εάν δυσκολεύεσαι να χαρείς κάτι θετικό στη ζωή σου και δεν συνεργάζεσαι ήδη με κάποιο ψυχολόγο/ψυχοθεραπευτή, ξεκίνα σήμερα. Επικοινώνησε με έναν ψυχολόγο στον #ΜyPsychologist, τον έγκυρο Επαγγελματικό Οδηγό Ειδικών Ψυχικής Υγείας!

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Διαβαστε ακομη

Βρείτε μας στα...