Νικολία Ζωμένου

Τι μας συμβαίνει όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά;

Τι μας συμβαίνει όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά;

Νικολία Ζωμένου
Τι μας συμβαίνει όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά;
Image credit: Kinga Cichewicz / unsplash.com

Η στέρηση ύπνου συνδέεται με το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη. Αν προϋπάρχουν των προβλημάτων ύπνου, τότε ο κακός ύπνος τα επιδεινώνει.


Σίγουρα θα σου έχει συμβεί πολλές φορές να μην κοιμηθείς καλά το βράδυ ή και καθόλου. Είναι που όλο το βράδυ σκεφτόσουν, έβλεπες εφιάλτες. Είχες άγχος για το μάθημα που δίνεις και φοβόσουν την αποτυχία. Είχες αγωνία για την παρουσίαση στη δουλειά. Είχες άγχος για τη συνέντευξη που έπρεπε να πας. Περίμενες εναγωνίως τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων που έκανες.

Πέρασες το βράδυ σου θυμωμένος για τα νέα μέτρα της κυβέρνησης και φοβισμένος για το πώς θα τα βγάλεις πέρα οικονομικά. Ήσουν λυπημένος και σκεφτόσουν τον τσακωμό με το φίλο σου. Ήσουν απογοητευμένος από τη συμπεριφορά του συντρόφου σου… Είναι που είχε και την αγαπημένη σου ταινία η τηλεόραση, έκαναν θόρυβο και οι γείτονες. Ξενύχτησες πάνω από τον υπολογιστή γιατί έπρεπε να τελειώσεις την εργασία σου.

Έκανες «μαραθώνιο» βλέποντας την αγαπημένη σου σειρά και δεν μπορούσες να σταματήσεις να παρακολουθείς το ένα επεισόδιο μετά το άλλο…Είναι που ίσως απλά δεν προγραμμάτισες σωστά τις δραστηριότητες μέσα στη μέρα σου και άργησες να κοιμηθείς για να τα προλάβεις όλα. Ή είναι που σου έχει γίνει συνήθεια να κοιμάσαι αργά κι ας υπόσχεσαι στον εαυτό σου κάθε πρωί που ξυπνάς να πέσεις νωρίς το βράδυ.

Υπάρχουν χιλιάδες λόγοι που δεν κοιμήθηκες καλά το βράδυ, είχες ανήσυχο ύπνο και δεν ξεκουράστηκες σωστά. Ίσως με μία μόνο μέρα να μην είναι φανερές όλες οι επιπτώσεις του «κακού» ύπνου, όμως αυτές συσσωρεύονται και συχνά κάνουν ορατή την παρουσία τους με αρκετά επιζήμιο τρόπο. Αρχικά, όταν ξυπνάς νιώθεις κούραση, δεν έχεις ενέργεια μέσα στη μέρα ούτε και διάθεση. Τα αντανακλαστικά σου δεν λειτουργούν στο 100% καθώς γενικά πέφτει ο χρόνος αντίδρασής σου στα ερεθίσματα.

Οι πονοκέφαλοι, η ζαλάδα και η αίσθηση πως πονάνε τα μάτια σου και κουράζονται πιο εύκολα προσπαθώντας να λειτουργήσεις μέσα στη μέρα σου, είναι συνηθισμένες άμεσες επιπτώσεις. Το δέρμα σου δείχνει πιο κουρασμένο και θαμπό. Οι γνωστικές σου λειτουργίες πλήττονται: μειώνεται η ικανότητα της προσοχής, της συγκέντρωσης και της κατανόησης.

Επιβραδύνεται η επεξεργασία-καταγραφή-ταξινόμηση-αφομοίωση πληροφοριών και η λειτουργίας της μνήμης συνολικά, διότι η μνήμη αδυνατεί να εγγράψει νέα δεδομένα στο «σκληρό δίσκο» και συνεπώς να δημιουργήσει νέες αναμνήσεις. Δεν λέμε τυχαία: κοιμήσου για να καθαρίσει το μυαλό σου. Όταν κοιμόμαστε ο εγκέφαλός μας συνεχίζει να λειτουργεί και τόσο η διαδικασία της «εκκαθάρισης» των περιττών πληροφοριών όσο και η διαδικασία της αφομοίωσης και ενστάλαξης νέας γνώσης συντελούνται κυρίως τη νύχτα!


Διαβάστε σχετικά: 12 συμβουλές για να κοιμάσαι καλύτερα


Ο ύπνος λοιπόν είναι απαραίτητος σύμμαχος όσων προετοιμάζονται για εξετάσεις, κυρίως για τους μαθητές και τους φοιτητές. Επομένως, είναι φανερό πως λόγω έλλειψης ύπνου πέφτει η επίδοσή σου μέσα στη μέρα και δεν αποδίδεις σωστά στη δουλειά σου, στα μαθήματά σου και σε όποια άλλη δραστηριότητα έχεις να εκτελέσεις, καθώς λόγω κόπωσης μειώνεται και η αντοχή σου.

Η στέρηση ύπνου συνδέεται με το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη. Αν προϋπάρχουν των προβλημάτων ύπνου, τότε ο κακός ύπνος τα επιδεινώνει. Επιπρόσθετα, ο κακός ύπνος συνδέεται με την τάση να επιλέγουμε πιο ανθυγιεινές τροφές. Παράλληλα, όταν συνηθίζουμε να κοιμόμαστε πιο αργά επιβραδύνεται η λειτουργία της πέψης κι ο μεταβολισμός μας δεν λειτουργεί το ίδιο αποτελεσματικά.

Άτομα που συνηθίζουν να κοιμούνται αργά είναι πιο επιρρεπή στην αύξηση του σωματικού βάρους τους και τη συσσώρευση λίπους (οι πιο αποδοτικές ώρες ύπνου για τον οργανισμό μας είναι 11-3 τη νύχτα) και μακροπρόθεσμα ο κακός ύπνος σχετίζεται με την παχυσαρκία.

Άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερες ώρες από τις προβλεπόμενες (<7 ώρες ύπνου, ιδανικά 8), βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, καρκίνου, καρδιαγγειακών παθήσεων (αυξημένες πιθανότητες για ανακοπή καρδιάς), Αλτσχάιμερ και εγκεφαλικού επεισοδίου. Κατά τη διάρκεια του ύπνου πέφτουν οι παλμοί της καρδιάς, η αρτηριακή πίεση και γίνεται μια «επανεκκίνηση του καρδιαγγειακού συστήματος».

Όταν κοιμόμαστε συστηματικά 5-6 ώρες κάθε βράδυ το ανοσοποιητικό μας σύστημα αρχίζει να υπολειτουργεί και γινόμαστε ευάλωτοι στην εμφάνιση οποιασδήποτε ασθένειας, ακόμα και μιας απλής γρίπης, ενώ αυξάνονται οι πιθανότητες να εμφανίσουμε ψευδαισθήσεις ή παραισθήσεις.

Το αναπαραγωγικό μας σύστημα επηρεάζεται αρνητικά από τη στέρηση ύπνου και ιδίως των ανδρών, αφού παρατηρείται πτώση των επιπέδων τεστοστερόνης. Άνδρες που κοιμούνται 5-6 ώρες τη νύχτα παρουσιάζουν την ίδια γονιμότητα με αυτή που έχει ένας άνδρας 10 χρόνια μεγαλύτερός τους. Τέλος, η έλλειψη «καλού» ύπνου οδηγεί σε πρόωρη γήρανση του δέρματος και καταπόνηση των μυών του σώματος.

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...