PsychologyNow Team

Η εκμάθηση νέων γλωσσών αλλάζει τον καταμερισμό εργασιών του εγκεφάλου

Η εκμάθηση νέων γλωσσών αλλάζει τον καταμερισμό εργασιών του εγκεφάλου

PsychologyNow Team
γυναίκα μαθαίνει νέες γλώσσες και αλλάζει τον καταμερισμό εργασιών του εγκεφάλου της
Image credit: Lucrezia Carnelos / unsplash.com

Γιατί ως ενήλικες είναι πιο δύσκολο να μάθουμε να μιλάμε μια νέα γλώσσα, ενώ μπορούμε να την κατανοούμε σε ένα αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο;


Η εκμάθηση ξένων γλωσσών κατά την ενήλικη ζωή αλλάζει την εξειδίκευση των ημισφαιρίων ως προς την κατανόηση τους, αλλά όχι την παραγωγή.

Η εκμάθηση μιας γλώσσας σε μεταγενέστερο στάδιο της ζωής αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο συνεργάζονται τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου. Σύμφωνα με μια νέα έρευνα η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό JNeurosci, καθώς οι δεξιότητες βελτιώνονται, η κατανόηση μιας γλώσσας αλλάζει την εξειδίκευση των ημισφαιρίων του εγκεφάλου, χωρίς όμως να συμβαίνει το ίδιο και με την παραγωγή της.

Τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου δε μοιράζονται ομοιόμορφα τις εργασίες για κάθε λειτουργία που εκτελούν. Στα περισσότερα άτομα, οι γλωσσικές λειτουργίες εντοπίζονται στο αριστερό ημισφαίριο, ωστόσο το δεξί ημισφαίριο μπορεί να αναλάβει τον έλεγχο, μετά από έναν τραυματισμό στο αριστερό ημισφαίριο. Το δεξί ημισφαίριο μπορεί, επίσης, να συμβάλλει στην εκμάθηση μιας νέας γλώσσας, καθιστώντας ασαφές, εάν το αριστερό ημισφαίριο όντως εξειδικεύεται στη γλωσσική λειτουργία.


Διαβάστε σχετικά: Γιατί ο εγκέφαλός μας ανακαλεί ευκολότερα κάποιες λέξεις ενώ άλλες όχι;


Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τη λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) για να συγκρίνουν τη νευρική δραστηριότητα μεταξύ των ημισφαιρίων ενηλίκων που μάθαιναν μια γλώσσα, κατά την ανάγνωση, την ακρόαση και την ομιλία τόσο της μητρικής γλώσσας όσο και της νέας γλώσσας.

Στα πρώιμα στάδια εκμάθησης γλωσσών, η μητρική και η νέα γλώσσα εμφανίζονταν με παρόμοιο τρόπο στον εγκέφαλο, όμως σε προχωρημένους μαθητές, οι δύο γλώσσες κατείχαν ξεχωριστή θέση. Η μητρική και η νέα γλώσσα ήταν σε θέση να καταλαμβάνουν αντίθετα ημισφαίρια για τη διαδικασία κατανόησης, ωστόσο η διαδικασία ομιλίας εντοπίστηκε στο αριστερό ημισφαίριο και για τις δύο γλώσσες.

Αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι η παραγωγή γλώσσας είναι άμεσα συνδεδεμένη με το αριστερό ημισφαίριο, ενώ η κατανόηση είναι πιο ευέλικτη.

Αυτό μπορεί να εξηγεί, γιατί μάς είναι πιο δύσκολο να μάθουμε να μιλάμε μια νέα γλώσσα ως ενήλικες, παρ’ όλο που μπορούμε να μάθουμε να την κατανοούμε σε ένα αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο.


Έρευνα: Kshipra Gurunandan, Jaione Arnaez-Telleria, Manuel Carreiras, Pedro M. Paz-Alonso. Converging evidence for differential specialisation and plasticity of language systems. The Journal of Neuroscience, 2020

Απόδοση: Μαρία Τομπουλίδη- Φοιτήτρια Ψυχολογίας
Επιμέλεια: Ανδριανάκη Σοφία
Πηγή

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Διαβαστε ακομη

Βρείτε μας στα...