Η ιστορία παραμυθένια, βγαλμένη μεν από τα σκοτεινά και ωμά παραμύθια των Αδελφών Γκριμ, γεμάτη αλήθειες και βαθειά νοήματα δε, για την ανθρωπότητα και την κοινωνία ανά τους αιώνες.
Η ταινία “Poor Things” του Γιώργου Λάνθιμου δημιούργησε αναστάτωση στους σινεφίλ ανά τον κόσμο και κυρίως στην πατρίδα του την Ελλάδα! Η σκηνοθεσία του Λάνθιμου ξεκίνησε με τη ματιά στο κλειστό και παθογενές οικογενειακό σύστημα του Κυνόδοντα το 2009, φτάνοντας σήμερα σε ένα κοινωνικό μανιφέστο, πλούσιο σε ερεθίσματα προς επεξεργασία και στοχασμό!
Η ιστορία παραμυθένια, βγαλμένη μεν από τα σκοτεινά και ωμά παραμύθια των Αδελφών Γκριμ, γεμάτη αλήθειες και βαθειά νοήματα δε, για την ανθρωπότητα και την κοινωνία ανά τους αιώνες.
Η κεντρική ηρωίδα η Μπέλα Μπαξτερ έχοντας δεχθεί μεταμόσχευση εγκεφάλου με δότη το νεκρό μωρό της (!), ξεκινάει τη ζωή της κυριολεκτικά απ’ τό μηδέν, χωρίς καμία ελεύθερη βούληση, έρμαιο στα χέρια του δημιουργού της, του επιστήμονα Γκόντγουιν. Ο θεατής πιστεύει ότι πρόκειται να δει έναν θηλυκό Φρανκενστάιν να ακροβατεί μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, ζωής και θανάτου, όμως η έκπληξη για τη συνέχεια είναι μεγάλη! Για 2,5 ώρες ο Λάνθιμος βάζει τους θεατές σε ένα υπαρξιακό ρόλερ κοστερ όπου τα ερεθίσματα προς επεξεργασία καθώς και οι αποσυμβολοποιήσεις είναι άπειρα!
Η ιστορία του φεμινισμού, η κατάρρευση των στερεοτύπων για τα δύο φύλα καθώς και η κυνική ματιά προς τον κοινωνικό καθωσπρεπισμό, κατακλύζουν το μυαλό όσων παρακολουθούν. Η ηρωίδα Μπέλα Μπαξτερ συναντά τον υπαρξισμό της Σιμόν ντε Μποβουάρ και παράλληλα μας παρασέρνει σε ένα μάθημα για την ίδια τη ζωή.
Η ελευθερία για το βίωμα της απόλαυσης γίνεται κεντρικός άξονας, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία της πλαισίωσης και ισορροπίας μεταξύ των ωμών ενστίκτων και του εγκεφαλικού εμπλουτισμού. Η βίωση όλων των συναισθημάτων, κυρίως των αρνητικών και δυσκολεμένων, γίνεται ο μοχλός απελευθέρωσης της ηρωίδας, η ώθηση για την ανακάλυψη του κόσμου αλλά και του ίδιου της του εαυτού.
Η Μπέλα καταφέρνει τελικά να υπερβεί τον δημιουργό της, τον “πατέρα” και προχωρά έχοντας πλέον πρόσωπο. Ορίζει εαυτόν και ορίζεται από το προσωπικό της βλέμμα. Διεκδικεί το υπαρξιακό της ταξίδι και προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του εφηβικού, παρορμητικού, ανεπεξέργαστου εαυτού και του πιο ενήλικου, εμπλουτισμένου και επεξεργασμένου.
Οι άντρες γύρω της ταλανίζονται από το προχώρημά της, παραδίδονται στο ναρκισσιστικό τραύμα της παραδοχής της εξάρτησης τους από εκείνη. Νιώθουν δέος στον τρόπο που καταφέρνει να απεγκλωβίζεται από τα δεσμά που κοινωνικά και σύμφωνα με τις νόρμες θα της αντιστοιχούσαν.
Μόνο ένας όμως, υπερβαίνει τα στεγανά του κοινωνικού του φύλου και παραδεχόμενος την ευαλωτότητά του απέναντι της, καταφέρνει τελικά να συνδεθεί με τον πυρήνα της και να συμπορευτούν στο ταξίδι της εξέλιξης και της ανέλιξης. Τότε είναι που ο συντηρητικός και πιο άκαμπτος φεμινισμός αποσύρεται και στη θέση του έχουμε τη σύγχρονη και πιο υπαρξιακή οπτική, όπου άντρες και γυναίκες στέκονται ισότιμα απέναντι στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου.
Το “Poor Things” καταφέρνει να μιλήσει για πολύ σκληρά υπαρξιακά ζητήματα και να θέσει ερωτήματα αξιοποιώντας τη δύναμη του χιούμορ και του παραμυθιού. Δεν είναι τυχαίο κιόλας που βραβεύτηκε με Χρυσή Σφαίρα καλύτερης Κωμικής ταινίας. Μιας κωμικής και βαθειά σαρκαστικής ταινίας που τολμά να αναστοχαστεί την πορεία του ανθρώπινου είδους και της γυναικείας φύσης, χωρίς κρατήματα.
Εκεί που γελάς, αναρωτιέσαι, εκεί που γελάς, χάνεσαι σε σκέψεις, εκεί που γελάς, παραδέχεσαι πόσο τρομακτικά συναρπαστική είναι η ευθύνη της ελεύθερης επιλογής του ζειν!
“Από τη στιγμή που η ελευθερία ρίξει τη φωτεινή της δέσμη στην καρδιά ενός ανθρώπου, οι θεοί είναι ανίσχυροι απέναντί του.”
Jean-Paul Sartre
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Simone de Beauvoir
-
- Feminist existentialism
-
- Existentialism
*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*