Οι νέες γυναίκες μπαίνουν σε έναν άτυπο “διαγωνισμό” στα κοινωνικά δίκτυα, που τις κάνει να νιώθουν άσχημα για το σώμα τους.
Σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου του York, οι νεαρές γυναίκες που παρακολουθούν το προφίλ -και πιο συγκεκριμένα τις φωτογραφίες- φίλων τις οποίες θεωρούν περισσότερο ελκυστικές σε σύγκριση με τις ίδιες, αναφέρουν ότι καταλήγουν να αισθάνονται μειονεκτικά όσον αφορά τη δική τους εμφάνιση.
Είναι γνωστό ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συχνά καθιστούν δύσκολη τη διάκριση ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, ωστόσο μια νέα μελέτη του Τμήματος Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου του York υποδεικνύει ότι ο τρόπος με τον οποίο οι online φωτογραφίες επιδρούν σε νεαρές γυναίκες δύναται να επηρεάσει τη σχέση αυτών με το σώμα τους.
Η έρευνα με τίτλο “Οι επιπτώσεις της ενεργούς παρουσίας/συμμετοχής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στον τρόπο που οι νεαρές γυναίκες αισθάνονται για το σώμα τους” δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Body Image. Επικεντρώθηκε σε νεαρές γυναίκες, ηλικίας 18 έως 27 ετών που σχολίασαν ή πάτησαν like σε φωτογραφίες ατόμων που θεωρούσαν περισσότερο ελκυστικές σε σύγκριση με τις ίδιες.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εν λόγω νεαρές γυναίκες εξέφρασαν δυσαρέσκεια για το σώμα τους, τόνισε η ψυχολόγος Mills, επικεφαλής της έρευνας. Αισθάνθηκαν άσχημα για τη δική τους εμφάνιση αφότου παρατήρησαν τα προφίλ γυναικών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τις οποίες οι ίδιες θεωρούν περισσότερο ελκυστικές. Αλλά ακόμα και όσες ένιωθαν εξαρχής άσχημα για τον εαυτό τους (δλδ πριν συμμετάσχουν στην έρευνα), εξέφρασαν, κατά μέσο όρο, εντονότερη δυσαρέσκεια μετά την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης έρευνας.
Διαβάστε σχετικά: Η χαμογελαστή κατάθλιψη των social media
Οι συμμετέχουσες χωρίστηκαν σε δυο ομάδες. Σε όσες ανήκαν στην πρώτη ομάδα ζητήθηκε να συνδεθούν στο Facebook και το Instagram για 5 ή περισσότερα λεπτά και να αναζητήσουν ένα άτομο ίδιας ηλικίας που θεωρούσαν περισσότερο ελκυστικό σε σύγκριση με τις ίδιες. Μετά την παρατήρηση των φωτογραφιών, κάθε συμμετέχουσα κλήθηκε να αφήσει ένα σχόλιο της αρεσκείας της. Στην ομάδα ελέγχου, οι συμμετέχουσες κλήθηκαν να κάνουν την ίδια εργασία. Όμως αυτή τη φορά τους ζητήθηκε να σχολιάσουν τη δημοσίευση ενός οικογενειακού μέλους, το οποίο θεωρούσαν λιγότερο ελκυστικό από τις ίδιες. Τα στοιχεία έδειξαν ότι η εικόνα που είχαν για την εμφάνιση τους δεν επηρεάστηκε όταν αλληλεπίδρασαν με μέλη της οικογένειάς τους.
Νομίζω ότι σε πολλές περιπτώσεις, οι νεαρές γυναίκες που κάνουν δημοσιεύσεις στα κοινωνικά δίκτυα, ευελπιστούν ότι οι δημοσιεύσεις τους θα λάβουν θετικά σχόλια ενώ ο τρόπος με τον οποίο οι γυναίκες χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσανατολίζεται/εστιάζει περισσότερο στην εξωτερική τους εμφάνιση σε σύγκριση με τους άνδρες, υποστηρίζει η Mills.
Η Mills ανέφερε επίσης ότι σε αυτή την ηλικιακή ομάδα, των 18 έως τα μέσα των 20 ετών, η εμφάνιση θεωρείται πολύ σημαντική και οι γυναίκες ενδιαφέρονται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την αντίληψη που έχουν οι άλλοι για εκείνες. Είναι επίσης πιο πιθανό σε αυτή την ηλικία, να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η σύγκριση του εαυτού μας με άλλους ανθρώπους, δύναται να επηρεάσει την αυτοεικόνα μας, τονίζει η Mills. Πρέπει πραγματικά να εκπαιδεύσουμε τους νέους ανθρώπους σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα μέσα κοινωνική δικτύωσης δύνανται να επηρεάσουν την αυτοεικόνα τους γεγονός που μπορεί να συνδεθεί με συμπεριφορές/ συνήθειες όπως η αυστηρή δίαιτα, οι διατροφικές διαταραχές ή η υπερβολική άσκηση. Τα μέσα κοινωνική δικτύωσης δύνανται να πυροδοτήσουν τέτοιες συμπεριφορές/συνήθειες κυρίως σε άτομα ιδιαιτέρως ευάλωτα.
Έρευνα: The effects of active social media engagement with peers on body image in young women
Απόδοση: Βασιλική Πέρκα
Επιμέλεια: Βασιλική Τσαπάκη