Οι γυναίκες νιώθουν πιο ικανοποιημένες με το σώμα τους όταν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δείχνουν πιο ρεαλιστικούς τύπους σώματος από το παραδοσιακό λεπτό μοντέλο.
Οι γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες να εστιάσουν και να θυμούνται τα μοντέλα μεγάλου μεγέθους στα μέσα ενημέρωσης σε σύγκριση με τα λεπτά μοντέλα, σύμφωνα με νέα μελέτη στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Στην πραγματικότητα, απλά και μόνο η θέαση των μοντέλων μεγάλου μεγέθους, τείνει να ενισχύει την ψυχική υγεία των γυναικών.
Η μελέτη μέτρησε τις ψυχοφυσιολογικές απαντήσεις –δηλαδή την αλληλεπίδραση μεταξύ του νου και του σώματος – για να εξετάσει τις αντιδράσεις των γυναικών, τόσο ψυχολογικά όσο και φυσιολογικά, σε γυναίκες μοντέλα για διαφορετικά μεγέθη.
Μέσω των μετρήσεων των ψυχοφυσιολογικών απαντήσεων κατά τη διάρκεια της έκθεσης στην εικόνα, μπορέσαμε να αποκτήσουμε γνώσεις σχετικά με τις γνωστικές και συναισθηματικές αντιδράσεις σε πραγματικό χρόνο που εκτυλίσσονται όταν οι γυναίκες εκτίθενται σε μοντέλα διαφορετικών μεγεθών, δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Dr. Russell Clayton, της Σχολής Επικοινωνίας του Κρατικού Πανεπιστημίου της Φλόριντα, διευθυντής του Lab Cognition and Emotion Lab.
Για τη μελέτη, συμμετείχαν 49 γυναίκες ηλικίας 18-23 ετών, που όλες δήλωσαν ότι ήθελαν να είναι πιο λεπτές και στις οποίες έδειξαν διάφορες εικόνες λεπτών, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους μοντέλων σε μια οθόνη. Το έργο κατέγραψε τις ψυχοφυσιολογικές απαντήσεις των συμμετεχόντων καθώς οι γυναίκες κοιτούσαν τα διάφορα μοντέλα.
Μετά την εξέταση κάθε εικόνας, οι συμμετέχουσες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με το πόσο ικανοποιημένες ήταν με το σώμα τους και πόσο είχαν συγκρίνει τον εαυτό τους με τα μοντέλα. Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι οι συμμετέχουσες είχαν πολύ διαφορετικές αντιδράσεις στα μοντέλα λεπτού και μεγάλου μεγέθους.
Διαβάστε σχετικά: Η ομορφιά του απαιτητικού της γυναικείας φύσης στην μεταμοντέρνα εποχή
Όταν έβλεπαν τα λεπτά μοντέλα στην οθόνη, οι συμμετέχουσες έκαναν περισσότερες συγκρίσεις, έδιναν λιγότερη προσοχή και θυμούνταν λιγότερο εκείνα τα μοντέλα. Επίσης, έφυγαν από το πείραμα αισθανόμενες λιγότερο ικανοποιημένες με το σώμα τους, γεγονός που μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην ψυχολογική τους υγεία.
Ωστόσο, όταν έβλεπαν τα μοντέλα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, οι συμμετέχουσες πραγματοποίησαν λιγότερες συγκρίσεις, προσέδωσαν περισσότερη προσοχή και θυμούνταν περισσότερα πράγματα για αυτά τα μοντέλα. Οι συμμετέχουσες ανέφεραν επίσης υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης του σώματος.
Βρήκαμε με συντριπτική πλειοψηφία ότι υπάρχει ένα σαφές ψυχολογικό πλεονέκτημα στις γυναίκες όταν τα μέσα ενημέρωσης δείχνουν πιο ρεαλιστικούς τύπους σώματος από το παραδοσιακό λεπτό μοντέλο, δήλωσε ο Ridgway.
Οι ερευνητές σημειώνουν ότι τα ευρήματα προσφέρουν νέα στοιχεία για τη βελτίωση της υγείας και της θετικής στάσης των γυναικών.
Οι γυναίκες πραγματοποίησαν λιγότερες κοινωνικές συγκρίσεις, αισθάνθηκαν αυξημένη ικανοποίηση του σώματος, έδωσαν μεγαλύτερη προσοχή και θυμούνταν τα μοντέλα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να αποβεί μια χρήσιμη πειστική στρατηγική για τους παραγωγούς των μέσων ενημέρωσης, να χρησιμοποιούν μοντέλα μεγάλου μεγέθους, εάν ο στόχος της εκστρατείας είναι να προσελκύσουν την προσοχή, ενώ ταυτόχρονα προάγουν τη θετική στάση του σώματος, δήλωσε ο Clayton.
Η μελέτη δημοσιεύεται στο περιοδικό Communication Monographs.
Πηγή: Florida State University
Απόδοση – Επιμέλεια: PsychologyNow.gr