thumb

Η τηλεόραση δημιουργεί αισθήματα ενοχής και αποτυχίας αντί μείωσης του στρες

Είναι μία κοινή συνήθεια. Μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά υπάρχουν φορές που απλά θέλετε να ανοίξετε την τηλεόραση ή να παίξετε ένα video game για να χαλαρώσετε, να αποσυμπιεστείτε. Αυτό υποτίθεται ότι θα σας κάνει να αισθανθείτε καλύτερα.


Όμως, μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στην Journal of Communication, από ερευνητές του Πανεπιστήμιου Johannes Gutenberg στο Mainz της Γερμανίας και του Πανεπιστήμιου VU του Άμστερνταμ, διεπίστωσε ότι οι άνθρωποι που είχαν υψηλά επίπεδα άγχους μετά τη δουλειά και παρακολουθούν τηλεόραση ή ασχολούνται με βιντεοπαιχνίδια, δεν αισθάνθηκαν χαλαροί ή αναζωογονημένοι, αλλά είχαν υψηλά επίπεδα ενοχής και αισθήματα αποτυχίας.

Ο Λέονταρντ Ρέινεκε (Πανεπιστήμιο Johannes Gutenberg Mainz) και οι Τίλο Χάρτμαν και Άλισον Έντεν (Πανεπιστήμιο VU του Άμστερνταμ), ζήτησαν από 471 συμμετέχοντες να σκεφτούν την προηγούμενη μέρα τους και να αναφέρουν πώς ένιωσαν μετά τη δουλειά και ποια ΜΜΕ είχαν χρησιμοποιήσει. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ήταν ιδιαίτερα κουρασμένοι μετά τη δουλειά ή το σχολείο, επέδειξαν μεγαλύτερη τάση να αισθάνονται ότι η χρήση των ΜΜΕ ήταν μια μορφή αναβλητικότητας. Θεώρησαν ότι υπέκυψαν στην επιθυμία τους να χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ, αντί να φροντίσουν πιο σημαντικά καθήκοντα. Ως εκ τούτου, είχαν υψηλότερο κίνδυνο να αισθάνονται ενοχή σχετικά με τη χρήση των ΜΜΕ. Αυτά τα συναισθήματα ενοχής μειώνουν τα θετικά αποτελέσματα της χρήσης των ΜΜΕ και μειώνουν την αναζωογόνηση και τη ζωτικότητα μετά τη χρήση τους.

banner1

Τα αποτελέσματα δείχνουν επίσης ένα παράδοξο μοτίβο μεταξύ της εξάντλησης και της αναζωογόνησης που προκαλείται από τα ΜΜΕ: οι εξαντλημένοι άνθρωποι που θα μπορούσαν να έχουν επωφεληθεί τα μέγιστα από την αναζωογόνηση μέσω της χρήσης των ΜΜΕ, αντί αυτού παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα αναζωογόνησης επειδή θεώρησαν τη χρήση των ΜΜΕ ως ένα σημάδι δικής τους αποτυχίας για αυτοέλεγχο.

Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι η χρήση των ψυχαγωγικών ΜΜΕ παράγει μια “εμπειρία αναζωογόνησης”, που μας βοηθά να αποσπαστούμε ψυχολογικά από το άγχος της εργασίας και να χαλαρώσουμε, αλλά επίσης παρέχει και μία γνωστική εμπειρία (όπως όταν κερδίζετε σε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή ή όταν παρακολουθείτε μια ταινία που προκαλεί το μυαλό) και μια αίσθηση του ελέγχου κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου. Ως αποτέλεσμα αυτού, οι άνθρωποι αισθάνονται ενεργοποιημένοι και περισσότερο ενεργητικοί μετά τη χρήση των ΜΜΕ και ακόμη ενδέχεται να επιδείξουν ισχυρότερη γνωστική απόδοση, χάρη στην αναζωογόνηση που προκαλείται από τα ΜΜΕ.

Αρχίζουμε να κατανοούμε καλύτερα ότι η χρήση των ΜΜΕ μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα για την ευημερία των ανθρώπων, μέσω των εξειδικευμένων μέσων ενημέρωσης που προκαλούν αναζωογόνηση. Η παρούσα μελέτη μας, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς μια βαθύτερη κατανόηση αυτού του γεγονότος. Αποδεικνύει ότι στην πραγματική ζωή, η σχέση μεταξύ της χρήσης των ΜΜΕ και της ευημερίας είναι πολύπλοκη και ότι η χρήση τους μπορεί να συγκρούεται με άλλα, λιγότερο ευχάριστα, αλλά πιο σημαντικά καθήκοντα και στόχους στην καθημερινή ζωή “, δήλωσε ο Ρέινεκε. “Αρχίζουμε να εξετάζουμε τη χρήση των ΜΜΕ ως αιτία της εξάντλησης. Στην εποχή των smartphones και του κινητού Διαδικτύου, η πανταχού παρούσα διαθεσιμότητα του περιεχομένου και της επικοινωνίας συχνά φαίνεται να είναι ένα βάρος και ένας στρεσογόνος παράγοντας παρά μία πηγή αναζωογόνησης“.


Πηγή: Journal Of Communication

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Παρακολούθηση σχολίων
Ειδοποίηση για
1 Σχόλιο
Νεότερο
Το πιο παλιό Περισσότεροι ψήφοι
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια
Ανώνυμος
2 χρόνια πριν

Ετσι ειναι…